TEST: ROWERY ENDURO DO 16 TYS. ZŁOTYCH

Maksymalnie tanio, stosując średniej jakości komponenty, to żaden problem. Maksymalnie dobrze, montując wysokiej klasy osprzęt? Proszę bardzo. Zbudowanie roweru enduro, który będzie tak samo dobry do uprawiania turystyki górskiej, jak i na zjazdach, to jednak nie lada sztuka. Któremu z producentów udało się to najlepiej?



Złoty podział

 

Pieniądze można wydać tylko raz, to truizm, ale w równym stopniu dotyczy producentów i klientów. Decydując się na ramę z włókna węglowego, uszczuplamy budżet na wyposażenie i na odwrót. Wystarczy jedno spojrzenie na komponenty zastosowane w testowanych rowerach i mamy potwierdzenie powyższej teorii. Zwłaszcza w przedziale cenowym 12900 –15900 zł rozdźwięk między materiałem, z jakiego zbudowano ramę roweru, a jakością zastosowanego w niej wyposażenia jest szczególnie duży. Chcieliśmy się przekonać, który producent oferuje najwięcej i które kompromisy, na jakie godzi się potencjalny klient, są najmniejsze. Czy wilk może być syty, a owca cała?

 

Test - rowery enduro

 

Wszyscy wiemy, że rowery enduro łatwego życia nie mają. Każdego dnia poddawane są dużym obciążeniom. Dotyczy to nie tylko ram, ale i zastosowanego osprzętu. Poblokowane przeszkodami zjazdy, długie skoki, wysokie dropy, a i wywrotek nie brakuje, to chleb powszedni stylu enduro. Pomysłowe konstrukcje zawieszenia o przemyślanej kinematyce, dopracowana geometria ramy i duży skok zawieszenia – wszystko to przeobraża maszyny enduro w zjazdowych ekspertów, a dodatkowo ma umożliwić im jeszcze poprawne podjeżdżanie. Dlatego zaawansowane rowery enduro są po prostu droższe. Próżno szukać ich poniżej 8000–13000 zł (przynajmniej tyle kosztują testowane przez nas rowery). To już miejsce dla maszyn o „większych ambicjach”, które wydoroślały i nie są propozycją dla początkujących, nawet jeśli prezentowany Canyon to w ofercie marki model najtańszy. Tylko Giant, Rock Machine i YT oferują tańsze od przedstawionych tu modeli. Najtańsze rynkowe rowery enduro oferują marki Rock Machine i YT.

 

Test - rowery enduro

 

Test - rowery enduro

 

MATERIALNA STRONA WŁÓKNA

 

Canyon i YT to producenci, którzy postawili na włókno węglowe, podczas gdy Giant i Rock Machine zbudowali swoje rowery w oparciu o ramy aluminiowe, co zasadniczo znów sprowadza nas do teorii, którą wysnuliśmy na początku, bo zarówno układ zawieszenia, jak i napędowy są tu nieco gorszej jakości niż u aluminiowej konkurencji. Czy zatem stosowanie karbonu naprawdę oznacza aż takie korzyści? Różnice w masach ram są przecież znikome. Także współczynnik STW (sztywność ramy skorelowana z jej masą) nie dostarcza dowodów (przynajmniej nie w tym teście) przemawiających na korzyść włókna węglowego. Pod kątem STW YT plasuje się wprawdzie w czołówce, ale miękka rama modelu Canyon ląduje na samym końcu stawki. Podobnie jest z masą całkowitą naszych enduro. Mimo ramy z włókna węglowego YT Capra jest najcięższym rowerem w całym porównaniu, podczas gdy aluminiowy Giant plasuje się wyżej.

 

Test - rowery enduro

 

Karbon może się wyróżnić jedynie wśród rowerów z najwyższej półki, w których producenci mają wolną rękę i stosują wszelkie możliwe środki, bo cena odgrywa drugoplanową rolę. Z aluminium nie da się bowiem zbudować ramy o masie 2150 gramów (koszt samej tylko ramy to 16 300 zł) jak w przypadku Last Tarvo. Od pewnej kwoty klienci życzą sobie już po prostu ramy z włókna węglowego, a największa różnica to aspekt wizualny. Każdy, kto planuje wydać około 19 350 zł, znajdzie w ofercie rynkowej niemalże tylko i wyłącznie ramy zbudowane z karbonu. Dopiero na tym pułapie cenowym producenci mają wystarczające pole do popisu i mogą stosownie do niego wyposażać swoje rowery.

 

Test - rowery enduro

 

PODSUMOWANIE         

 

Kto poszukuje roweru mocnego na zjazdach i jest częstym bywalcem bikeparków, na pewno zaprzyjaźni się z modelem YT Capra. Chociaż w przypadku tego ciężkiego roweru podjazdy siłą rzeczy będą musiały być krótsze.

 

Test - rowery enduro

 

TAK TESTUJE BIKE

 

Wszystkie rowery i większość podzespołów BIKE testuje we własnym laboratorium. Wiele z naszych stanowisk pomiarowych zostało opracowanych przez Instytut Zedlera ds. Techniki i Bezpieczeństwa Rowerowego. Wartości pomiarowe uzyskane w laboratorium oraz spostrzeżenia z testów praktycznych składają się na kompleksowy system punktacji, który umożliwia dokonywanie dokładnych podziałów między pojedynczymi produktami. We współpracy z Instytutem Zedlera ds. Techniki i Bezpieczeństwa Rowerowego stale rozwijamy naszą technikę pomiarową, przyczyniając się tym samym do rozwoju produktów w branży rowerowej.

TECHNIKA POMIAROWA: Instytut Zedlera ds. Techniki i Bezpieczeństwa Rowerowego: zedler.de

 

PRZECZYTAJ TESTY ENDURO:

 

Canyon Strive CF 7.0

YT Capra Comp 29

Rock Machine Blizzard 70-27

Giant Reign 29 1

Komentarze do artykułu