SHIMANO DEORE M6100 – przystępne 12 biegów

Zapowiedziana w maju, nowa 12-biegowa grupa Shimano Deore wprowadza rozpiętość przełożeń wynoszącą 510%, znaną z XTR/XT/SLX, Do zestawu bardziej przystępnego cenowo. Dostaliśmy całą grupę Deore do testu, zważyliśmy ją i zainstalowaliśmy w Octane One OMG, aby zobaczyć, jak wszystko działa. Poznajcie nasze pierwsze wrażenia, rzeczywiste wagi i inne najważniejsze informacje.



EFEKTOWNIE, SOLIDNIE I TRWALE

 

Od czasu premiery Shimano XTR w 2018 roku, prawie jak w zegarku, Japończycy co roku wypuszczają na rynek nowy 12‑biegowy układ napędowy. Technologia ta trafiła do XT i SLX w maju zeszłego roku, więc nie byliśmy zszokowani, gdy w tym udało się jeszcze bardziej zbliżyć ją do komponentów na poziomie Deore. Byliśmy jednak trochę zaskoczeni, widząc, jak efektownie wygląda nowa grupa. Deore nie tylko zachowuje technologie, takie jak Hyperglide+, Micro Spline Freehub i Dynamic Chain Engagement+, oferuje je też w pakiecie bardziej przyjaznym dla kieszeni. Dostajemy również czyste, estetyczne linie. Seria M6100 zawiera kompletny 12‑biegowy układ napędowy: nowe korby, łańcuch, kasetę, przerzutkę i dźwignię zmiany biegów, a także dźwignię sztycy, hamulce i piasty.

Piękno nowej grupy Shimano Deore polega na tym, że pozwala ona na zamontowanie bardzo solidnego układu napędowego o szerokim zakresie przełożeń za mniej niż 1200 złotych lub kompletnego zestawu z 4‑tłoczkowymi hamulcami hydraulicznymi za niewiele więcej niż 2000 złotych. W przeszłości hasło SLX i Deore oznaczało zazwyczaj nieco większy ciężar lub więcej materiałów użytych w komponentach, co niekoniecznie jest złe, jeśli chodzi o trwałość. Z tego właśnie powodu były cenione. Nowe Deore pod tym względem wydaje się podobne.

 

KORBA SHIMANO DEORE FC‑M6120

 

Nowa Korba Deore jest standardową korbą dwuczęściową 1×12, wyposażoną w zębatki łańcuchowe 30 z lub 32 z do montażu bezpośredniego. Istnieją trzy różne wersje, które mogą być dostosowane do różnych linii łańcuchowych: FC‑M6130‑1 dla ram Super Boost 157 mm (linia łańcuchowa 56,5 mm); FC‑6120‑1 dla ram 148 mm (linia łańcuchowa 55 mm) i FC‑6100‑1 dla ram 142/148 mm (linia łańcuchowa 52 mm). Każda z nich jest dostępna w dwóch różnych długościach ramienia korby: 170 mm i 175 mm; i ma nową grafikę, która zmienia się w zależności od oświetlenia. Zamontowaliśmy Boost/148 mm (FC‑M6120‑1) z ramionami 170 mm i zębatką 30 z.

 

Shimano Deore - korba

 

Największa różnica między korbami Deore i SLX/XT polega na tym, że w przeciwieństwie do SLX/XT, w których zastosowano wydrążone ramiona korby, w Deore zastosowano solidne, kute ramiona. Pozwala to Shimano na utrzymanie ceny na niskim poziomie, ale także zwiększa wagę korb o 150 g w stosunku do modelu SLX i 160 g w stosunku do XT. Rozmiary zębatek Deore są również ograniczone do 30 i 32 zębów. Warto zauważyć, że osiem „śrub” między pająkiem i zębatką to w rzeczywistości nity, wymienne zębatki będą dostępne w sprzedaży tylko z pełnym pająkiem mocowanym bezpośrednio.

 

ŁAŃCUCH CN‑M6100

 

Nowy 12‑biegowy łańcuch M6100 ma podobną charakterystykę jak łańcuch SLX z poziomu M7100, ale bez dodatkowej trwałości oferowanej przez obróbkę SIL‑TEC. Dodatkowo jest tańszy o ok. 20 złotych. Podobnie jak w przypadku innych 12‑biegowych łańcuchów Shimano dysponuje technologią Hyperglide+ Shift Technology, Extended Inner Link Plate i posiada ogniwo do szybkiego łączenia (spinkę).

 

KASETA CS‑M6100‑12

 

Shimano Deore - kaseta

 

Kaseta Deore 12‑biegowa jest w 100% stalowa, z siedmioma zębatkami na pająku i pięcioma dodatkowymi zębatkami oraz z dwoma pierścieniami dystansowymi. Podobnie jak kaseta SLX ma kombinację trybów 10‑12‑14‑16‑18‑21‑24‑28‑33‑39‑45‑51 z. Nasza waga pokazała 595 gramów, kaseta Deore jest więc około 60 g cięższa od SLX i 125 g cięższa od XT.

 

DŹWIGNIA ZMIANY BIEGÓW M6100‑IR

 

Shimano Deore - manetka

 

Napapierze 12‑biegowadźwigniazmiany biegów Deore M6100‑IR jest dość podobna do wyższej klasy dźwigni SLX. Oferuje dwukierunkową zmianę biegów Rapidfire Plus firmy i jest kompatybilna z systemem I‑SPEC EV w celu zwiększenia możliwości regulacji. Dźwignia Deore waży około 60 g więcej niż model SLX.

 

PRZERZUTKA TYLNA RD‑M6100‑SGS

 

Shimano Deore - przerzutka

 

Przerzutka tylna Deore imponuje, biorąc pod uwagę jej cenę oraz miejsce i pozycję w hierarchii Shimano. Nadal oferuje mechanizm sprzęgłowy Shadow RD+, który zapewnia lepsze trzymanie łańcucha i dokładność zmiany biegów, a wózek ma taki sam tłumik drgań jak droższe rodzeństwo. Chociaż ogólnie konstrukcja jest prostsza niż w 12‑biegowym SLX (inny stop w wózku itp.), są one dość blisko, a Deore waży tylko 10 gramów więcej.

 

DŹWIGNIE I ZACISKI HAMULCOWE BL‑M6100/BR‑M6120

 

Shimano Deore - hamulec

 

Po raz pierwszy w historii hamulce na poziomie Deore mają oficjalnie 4‑tłoczkowe zaciski, aby uzyskać dobrze działający hamulec MTB w rozsądnej cenie. Zarówno 4‑tłoczkowe, jak i 2‑tłoczkowe zaciski zostały całkowicie przeprojektowane, są kompatybilne z klockami hamulcowymi ICE‑Tech, a prowadzenie przewodów od wewnątrz zapewnia czystszą konfigurację. W obu zaciskach zastosowano jedną nową dźwignię Deore (BL‑M6100), która ma szerszy, bardziej wytrzymały zacisk, nowe położenie osi dźwigni i wyrafinowaną ergonomię. Główna różnica między nią a dźwignią SLX polega na tym, że nie ma pokrętła regulacji położenia dźwigni.

 

Shimano Deore - dźwignia hamulca

 

Zainstalowaliśmy zestaw BL‑6100/BR‑M6120. Hamulce w zależności od wersji są wyposażone w żywiczne lub metalowe okładziny oraz przewody o długości 1000 lub 1700 mm (przód lub tył). Mamy metalowe. Dźwignia jest również kompatybilna z I‑SPEC EV.

 

KOŁA SHIMANO MT601

 

Shimano Deore - koło

 

Zestaw MT601 to para o przeznaczeniu ścieżkowym. Koła Deore wyposażone są w aluminiowe obręcze o szerokości 25 mm (wewnętrzna szerokość), połączone z piastami Shimano Centerlock i z Microspline 24 podwójnie cieniowanymi szprychami. Shimano dostarcza koła z fabrycznie zamontowanymi zaworami bezdętkowymi i taśmą. W rzeczywistości jest to zestaw kół na poziomie SLX. Dostępny w wersjach 27,5 lub 29, z opcjami 15×100/15×110 z przodu i 12×142/12×148 z tyłu, jest kompatybilny tylko z tarzami Centerlock.

 

INSTALACJA SHIMANO DEORE 1×12

 

Instalacja tej grupy była prosta, za wyjątkiem łańcucha. Niezorientowanym podpowiadamy, że 12‑biegowe Shimano ma nieco inne wytyczne dotyczące długości łańcucha niż inne układy napędowe. Aby uzyskać długość łańcucha dla danego roweru, należy owinąć łańcuch na całej długości wokół dużych zębatek z przodu i z tyłu (odpowiednio 30 i 51 z), ustalić miejsce spotkania najbliższego ogniwa, a następnie dodać cztery ogniwa plus spinkę.  W przypadku roweru z pełną amortyzacją zabieg jest taki sam, ale dodaje się pięć ogniw plus spinkę, aby skompensować wzrost długości łańcucha przy ugięciu zawieszenia.

Zamontowanie dźwigni zmiany biegów I‑SPEC EV do uchwytu dźwigni hamulca nadało kierownicy czysty wygląd, ale Shimano sprzedaje również dźwignię zmiany biegów ze standardowym uchwytem 22,2 mm; jeśli używa się hamulców innych marek. Montaż hamulców wymagał jedynie odpowietrzenia od góry po przycięciu przewodów na długość.

Jeśli chodzi o koła, montaż na nich nowych Nobby Nic Schwalbe był prosty i polegał na „zamleczeniu” kół bez konieczności stosowania kompresora. Przy masie 1243 g dla tyłu i 990 g dla przodu, to zdecydowanie nie jest lekka para.

 

SHIMANO DEORE PIERWSZE WRAŻENIA

 

Po zainstalowaniu i dostrojeniu wszystkiego wyciągnęliśmy rower na szybkie jazdy próbne w okolicy i dotarliśmy hamulce. Wszystko działało dobrze, z czystymi, zdefiniowanymi zmianami biegów i dużą mocą z hamulców (gdy zostały dotarte). Shimano wykonało świetną robotę, przenosząc rozwiązania techniczne z droższych XT/XTR do Deore. Zestaw Deore po prostu działa. Nie jest najlżejszy i nie ma minimalistycznych linii XTR‑a, ale bez problemu dowiezie cię z punktu A do punktu B i z powrotem.

 

Shimano Deore - Octane

Testówka nowego Shimano Deore - Octane One OMG 129

 

Miło też widzieć, że Shimano włączyło do zmiany biegów technologię Rapidfire Plus, która pozwala użytkownikowi na wrzucenie aż trzech biegów za jednym naciśnięciem dźwigni. Można nadal zmieniać bieg za pomocą palca wskazującego lub kciuka, ale Shimano pominęło swoją technologię Multi Release, która pozwala na dwie zmiany na cięższy bieg za jednym pchnięciem dźwigni (które można znaleźć w grupach wyższych).

Dźwignie hamulca Deore mają tę samą ergonomię co modele z wyższej półki, minus wgłębienia na płaskiej dźwigni, które zwiększają przyczepność w mokrych warunkach. Zaciski nie są dostarczane z klockami Shimano w technologii Ice‑tech z dodatkowym chłodzeniem, ale zadziałają, jeśli potrzebujesz dodatkowej mocy. Warto również zauważyć, że regulacja zasięgu dźwigni będzie wymagała użycia klucza imbusowego, w przeciwieństwie do wyższych grup, które mają plastikowe pokrętło.

 

PODSUMOWANIE

 

Ogólnie rzecz biorąc, jesteśmy pod wrażeniem podstawowej grupy 12‑biegowej Deore. Shimano wykonało świetną robotę, przenosząc swoją technologię 1×12 na bardziej podstawowy poziom cenowy. Możliwość posiadania 1×12 z szerokim zakresem przełożeń, 4‑tłoczkowymi hamulcami i ładnymi korbami bez sprzedawania nerki na czarnym rynku to ogromny plus. Ciąg dalszy (czytaj: test długodystansowy) nastąpi…

 

WAGI SHIMANO DEORE 1×12

 

Korba: 778 g
Przerzutka: 319 g
Manetka (z linką): 195 g
Kaseta: 595 g
Łańcuch: 279 g
Cały napęd: 2170 g
Hamulec przód (zacisk/dźwignia/przewód): 312 g
Hamulec tył (zacisk/dźwignia/przewód): 329 g
Grupa całość: 2880 g
Tylne koło: 1243 g
Przednie koło: 990 g
Zestaw kół: 2230 g

Układ napędowy Deore (środek suportu, kaseta, korba, łańcuch i przerzutka) waży około 320 gramów ponad deklarowaną wagę SLX i 421 gramów więcej niż deklarowana waga XT.

 

Dowiedz się więcej na: mtb.shimano.com

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Test: Hardtaile do ścigania

Mam apetyt na zachód na śnieżniku

Komentarze do artykułu