Sztywne i wytrzymałe: Buty na maraton

Nie wystarczy, że będą lekkie i sztywne. Ważne też, żeby buty do ścigania nie zrujnowały domowego budżetu. A może amatorzy maratonów wcale nie potrzebują bajońsko drogich i kosmicznie zaawansowanych technologii na stopy? Sprawdziliśmy to na przykładzie dziesięciu par w cenie do 700 zł oraz czterech topowych modeli.



BRUTALE KLASY ŚREDNIEJ

 

Jeśli chcesz być szybki, będziesz cierpiał. Kolarze maratonowi wiedzą o tym aż za dobrze. Jeśli na ostatnim sprincie przed metą twoje płuca płoną żywym ogniem, a mięśnie ud pieką boleśnie od kwasu mlekowego, oczekuj przyzwoitego wyniku. Aby cały ten wysiłek nie poszedł na marne, podeszwy butów muszą być sztywne i bez strat przenosić moc na pedały. Gdyby nie wysoka cena, w pierwszej kolejności sięgalibyśmy zapewne po topowe modele na karbonowych podeszwach, które podczas najbrutalniejszego nawet pedałowania poddają się o zaledwie kilka milimetrów, co potwierdził nasz test sztywności. Ale co z tego, kiedy „highendowe” laczki potrafią kosztować nawet 1600 złotych i z reguły nie są to tak naprawdę wszechstronne buty do jazdy na co dzień. Chcieliśmy zatem przekonać się, czy maratończycy mogliby zadowolić się produktami klasy średniej. Wzięliśmy pod lupę dziesięć modeli do 700 złotych i porównaliśmy je z czterema parami w cenie do 1600 złotych.

 

 NIE TYLKO DO JAZDY

 

Na przestrzeni ostatnich lat w segmencie butów do ścigania zaszły duże zmiany. Wśród tańszych modeli nie zawsze można liczyć na niską wagę, naprawdę sztywną podeszwę czy sportowy krój. Właściwości butów Bontragera, Giro i Specializeda lepiej opisać słowami „sportowy podróżnik”, co ich zresztą nie przekreśla. Tam, gdzie jeszcze do niedawna za kontakt z ziemią podczas chodzenia odpowiadały podeszwy z profilem podobnym do klocków lego, dziś w teren wgryzają się wyraźnie profilowane podeszwy z przyczepnej gumy. Producenci dostrzegli już, że trasy maratonów stają się coraz trudniejsze i to w zasadzie tylko kwestia czasu, a każdy będzie musiał ostatecznie zeskoczyć z roweru i przepchnąć sprzęt przez jakiś odcinek. A jeśli zamiast pedałować w najdroższych (czytaj najsztywniejszych) butach, jesteśmy zmuszeni zeskakiwać w trakcie wyścigu i pchać rower, na mecie możemy spodziewać się nie tyle pucharu, co najwyżej poobcieranych stóp. Sztywne podeszwy uniemożliwiają butom „przetaczanie się”, skutkiem czego zapiętek szybko rani uwięzioną w nim piętę.

 

KOMFORT, EFEKTYWNOŚĆ, LUB COŚ POMIĘDZY

 

Chodzenie w tańszych modelach jest już znacznie przyjemniejsze. Bardziej miękka i wygięta pod palcami podeszwa odczuwalnie pozytywnie przekłada się na jakość chodzenia. Nie ma jednak niczego za darmo. Pod względem sztywności tylko dwie pary mogły dorównać modelom topowym, Lake i Vaude efektywnie przenoszą siłę mięśni nóg na pedały. Ale sztywna podeszwa to jeszcze nie wszystko. Liczy się także odpowiednio mocny i dobrze przylegający materiał cholewki, dzięki któremu nawet mniej sztywne buty, jak np. Fizik czy Shimano, będą dawały radę z wydajnym transferem mocy.

 

Buty do ścigania

 

Trudno jednak znaleźć taką parę, która łączy najlepsze cechy każdej z kategorii. Solidny profil z przyczepnej gumy, jak na przykład w modelach Lake, Scott Ultimate czy Suplest, niejako z automatu winduje już wagę butów. A otulające stopę, nieuciskające i wygodne materiały cholewki, jak w butach Shimano SH‑XC901, czy idealna do podchodzenia podeszwa tańszych butów Specializeda, sprawiają, że modele te gorzej przenoszą siłę pedałowania. I właśnie dlatego oceny wielu par są do siebie tak bardzo zbliżone. Koniec końców nie powinniśmy też zapominać o komforcie użytkowania, bo dopóki nasze ciało będzie musiało zmagać się nie tylko z trasą wyścigu, rywalami i własnymi słabościami, ale także z powodującymi ból uciskami i dyskomfortem, nie będzie w pełni efektywne, a sportowe wyniki na pewno okażą się gorsze.

Przed ostatecznym wyborem i tak nie unikniemy wizyty w dobrym sklepie i dokładnej przymiarki. Jedno jest natomiast pewne, niezależnie od tego, czy buty będą drogie, czy nie, jeśli chcesz stawać na podium, musisz liczyć się z ciężką pracą, zakwasami w udach i bólem.

 

Niemal wszyscy kręcą kółeczkiem

 

W dwunastu modelach za dopasowanie buta do stopy odpowiada praktyczny system wiązania obrotowego boa. W butach do ścigania przyjęły się dwie różne jego wersje.

 

Buty do ścigania

 

Chyba nie ma już dziś rowerzysty, który nie kojarzyłby charakterystycznego dla Boa klikania, które towarzyszy zapinaniu butów, jakie stopniowo, i bardzo dokładnie, można dopasować do stóp, a za pociągnięciem kółeczka całkowicie zwolnić mocowanie. O ile tańsza wersja Boa tj. L6 (powyżej) obraca się tylko jednokierunkowo, dociągając but, bardziej zaawansowana odmiana IP1 (poniżej) pozwala także na precyzyjne luzowanie wiązania. L6 opiera się jednak na systemie kartuszowym, który jest odporniejszy na zabrudzenia, a w przypadku mocnego uderzenia odłącza się od bagnetu. Zapięcie można nałożyć z łatwością na nowo i użytkować w dalszym ciągu.

 

Buty do ścigania

 

W zależności od producenta kółeczka regulacyjne różnią się od siebie tak wizualnie, jak i wyposażeniowo. Dlatego możemy spotkać gumowane i niegumowane wersje L6, różne warianty kolorystyczne tudzież klasyczną czerń. Hybryda wiązania Boa i zapięcia paskiem na rzep działa z reguły lepiej niż pojedyncze kółeczko Boa, ponieważ można dokładniej dopasować przednią część buta, gdzie często brakuje siły opinającej but. Jeszcze lepiej, jeśli but został wyposażony w dwa niezależne pokrętła, jak ma to miejsce w droższych modelach. W przypadku ewentualnego uszkodzenia i o ile same buty wciąż nadają się do użytku, Boa bezpłatnie udostępnia zestawy naprawcze (poniżej) do wszystkich typów wiązań. Wszystkie informacje oraz wyszukiwarka części zamiennych znajdują się na stronie boafit.com.

 

Buty do ścigania Buty do ścigania

 

Duża różnica

 

Między najtańszym a najdroższym testowanym modelem różnica cenowa wynosi aż 1120 zł. Nierzadko przekłada się to jednak na zaledwie kilka punktów przewagi w ocenie końcowej. Dlaczego więc „highendowe” buty są tak drogie?

 

Buty do ścigania

Buty do ścigania

 

  1. O ile podeszwy tańszych modeli składają się wyłącznie z nylonu, w topowych laminuje się je w całości z włókna węglowego. Oszczędność wagi, odczuwalnie większa sztywność, ale i znacząco wyższa cena.
  2. W najbardziej zaawansowanych butach do ścigania producenci całkowicie rezygnują już z przeszyć cholewki – sklejane ze sobą materiały ściślej przylegają do stopy. Karbonowe wkładki stabilizują częściowo także cholewkę buta, dzięki czemu kolarz może efektywniej pedałować także podczas podciągania pedałów, tzn. w pełnym zakresie ruchu korbą.
  3. Wszystkie topowe modele wiązane są w systemie Boa dwoma pokrętłami. Specialized stosuje dodatkowo pasek na rzep, dzięki czemu but można idealnie dopasować do każdej stopy. Pewniejsze osadzenie butów poprawia transfer mocy, co jest natychmiast odczuwalne. Wiązania Boa w wersji LP1 umożliwiają precyzyjną regulację w obu kierunkach.
  4. Wkładki ergo z możliwością dopasowania, korki w zestawie, przeciwpoślizgowe pięty, worek transportowy, gumowy profil podeszw markowych producentów – cena topowych butów wynika także z bogatszego i lepszego wyposażenia.

 

Bontrager Foray

CENA: 649 zł
INFO: trekbikes.com

 

Buty do ścigania
Buty do ścigania

Buty do ścigania

 

Cube Peak Pro

CENA: 645 zł
INFO: cube.eu

Buty do ścigania

Buty do ścigania

Buty do ścigania

 

Fizik Terra X5

CENA: 699 zł
INFO: 7anna.pl

Buty do ścigania

Buty do ścigania

Buty do ścigania

 

Gaerne G.Hurricane

CENA: 690 zł
INFO: gaerne.com

Buty do ścigania

Buty do ścigania

Buty do ścigania

 

Giro Privateer Lace

CENA: 600 zł
INFO: giro.com

Buty do ścigania

Buty do ścigania

Buty do ścigania

 

Lake MX176

CENA: 630 zł
INFO: lakecycling.com

Buty do ścigania

Buty do ścigania

Buty do ścigania

 

Scott MTB Team Boa

CENA: 645 zł
INFO: scott-sports.com

 

Buty do ścigania

Buty do ścigania

Buty do ścigania

 

Shimano SH-XC501

CENA: 645 zł
INFO: bike.shimano.com

 

Buty do ścigania

Buty do ścigania

Buty do ścigania

 

Specialized Recon 2.0

CENA: 645 zł
INFO: specialized.com

 

Buty do ścigania

Buty do ścigania

Buty do ścigania

 

Vaude Snar Advanced

CENA: 645 zł
INFO: vaude.com

 

Buty do ścigania

Buty do ścigania

Buty do ścigania

 

Cztery modele z najwyższej półki są znacząco sztywniejsze, również ich dopasowanie, Wiązania i wyposażenie są lepsze. Na dłuższe odcinki, na których przyjdzie nam pchać rower, drogie buty nie nadają się niemal w ogóle.

 

Scott MTB RC Ultimate

CENA: 1720 zł
INFO: scott-sports.com

 

Buty do ścigania

Buty do ścigania

Buty do ścigania

 

Shimano SH-XC901 S-Phyre

CENA: 1549 zł
INFO: bike.shimano.com

 

Buty do ścigania

Buty do ścigania

Buty do ścigania

 

Specialized S-Works Recon

CENA: 1549 zł
INFO: specialized.com

 

Buty do ścigania

Buty do ścigania

Buty do ścigania

 

Suplest Cross Country Pro

CENA: 1549 zł
INFO: suplest.ch

 

Buty do ścigania

Buty do ścigania

Buty do ścigania

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

First Ride: E*Thirteen Vario Infinity

Puchar Polski Pumptrack - Finałowa Edycja we Wrocławiu 31/10

Bike maraton 2020 - od Szklarskiej Poręby do Sobótki

Długodsytansowcy - test kół

Komentarze do artykułu