ZRÓB TO SAM – TUNING KÓŁ: Żegnaj dętko

Coraz liczniejsza grupa kolarzy górskich pozbywa się dętek z kół swoich rowerów. Pokazujemy, jak za pomocą specjalnego wentyla, taśmy na obręcz i mleka uszczelniającego zaoszczędzić na wadze i jednocześnie poprawić właściwości jezdne.



NAJPIERW KOMPATYBILNOŚĆ

 

Zanim w ogóle podejmiemy się próby przerobienia kół na system bezdętkowy, musimy zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze opony, po drugie obręcze. Czy zostały przystosowane do jazdy tubeless? Odpowiedź na pytanie dotyczące opon znajduje się na ich ściance. Wystarczy rzut okiem na ściankę boczną opony i już wiadomo – wszyscy duzi producenci umieszczają tam stosowne logo. Napisy: Tubeless‑Easy, Tubeless‑Ready czy Tubeless‑Race (często tylko skrótowo TR) mówią, że po uszczelnieniu mlekiem opona może być używana bez dętki. W przypadku obręczy identyfikacja nie jest już z reguły taka łatwa. Ale te przystosowane do systemu tubeless zawsze będą miały wąskie i głębokie dno obręczy. Między kołnierzami a dnem obrzeże obręczy koła musi być wyraźnie podwyższone, aby zapewnić oponie pewne i szczelne osadzenie.

 

BĘDZIEMY POTRZEBOWALI:

1. mleka uszczelniającego
2. opon w systemie tubeless
3. dopasowanej taśmy na obręcz koła
4. wentyli tubeless oraz kompresora, albo pompki ze zbiornikiem ciśnieniowym powietrza

 

DEMONTAŻ DĘTKI I OPONY

 

System bezdętkowy

 

Niemal wszystkie rowery górskie wyjeżdżają z fabryk na kołach wyposażonych w dętki. W pierwszej kolejności wyjmujemy dętkę z opony, a oponę zdejmujemy z obręczy. Zanim przejdziemy do bezdętkowego montażu koła, należy upewnić się, czy dany model został do tego przystosowany.

 

SPRAWDZENIE TAŚMY OBRĘCZY

 

System bezdętkowy

 

Jeśli chcemy jeździć bez dętek, będziemy potrzebo‑ wali specjalnej taśmy tubeless, która uszczelni otwory szprychowe na dnie obręczy. Współczesne koła DT Swiss i wyroby wielu innych producentów już fabrycznie wyposaża się w samoprzylepną taśmę obręczy. Luźne opaski z tworzywa sztucznego, czy naklejone taśmy tekstylne, nie nadają się do montażu w systemie tubeless.

 

NAKLEJANIE NOWEJ TAŚMY

 

System bezdętkowy

 

Taśmę uszczelniającą dobieramy do szerokości obręczy. Dno obręczy odtłuszczamy i osuszamy, a następnie równomiernie i gładko naciągamy i przyklejamy taśmę. Zaczynamy przed samym otworem na wentyl, a na końcu zostawiamy nachodzącą na niego warstwę. Otwór wentyla powinien być zaklejony podwójną warstwą taśmy. Poza tym jedna warstwa wystarczy.

 

MONTAŻ WENTYLA TUBELESS

 

System bezdętkowy

 

Posługując się małym śrubokrętem, albo nożykiem, przebijamy podwójną warstwę taśmy nad otworem wentyla, wprowadzamy wentyl tubeless i przykręcamy go mocno radełkowaną nakrętką do obręczy. Aby zapewnić idealne osadzenie wentyla, podczas dokręcania dociskamy go mocno do dna obręczy od środka.

 

CZĘŚCIOWY MONTAŻ OPONY

 

System bezdętkowy

 

Jedną stronę opony zakładamy na obręcz tak, żeby jej ścianka znalazła się na dnie obręczy. Esteci mogą umieścić logo opony dokładnie nad wentylem. Zakładając oponę, należy koniecznie zwrócić uwagę na kierunek jej obrotu. Aby ułatwić sobie pompowanie, wykręcamy zawór wentyla.

 

NALEWANIE MLEKA USZCZELNIAJĄCEGO

 

System bezdętkowy

 

Trzymając koło w pionie, nalewamy do wnętrza opony mleko. Szczególnie oszczędni wlewają 60 mililitrów uszczelniacza. Do szerokich 29” opon zalecamy jednak wlać 90–120 mililitrów mleka. Przy całej operacji trzeba uważać, aby mleko nie wylało się nam przez ściankę opony na ziemię.

 

OSTATECZNY MONTAŻ OPONY

 

System bezdętkowy

 

Zaczynamy w górnej połowie koła i wciskamy drugą ściankę opony do wewnątrz dna obręczy. W momencie, gdy górna połowa znajdzie się już w środku, obracamy koło tak, żeby mleko przelało się do „zamkniętej” części opony i wciskamy pozostałą część drugiej ścianki. Na samym końcu dociskamy oponę na wysokości wentyla do dna obręczy. W razie konieczności pomagamy sobie łyżkami do opon.

 

METODA ALTERNATYWNA: STRZYKAWKA

 

System bezdętkowy

 

Alternatywą dla kroków szóstego i siódmego może być całkowity montaż opony na obręczy i podawanie mleka strzykawką poprzez wentyl. Oczywiście pod warunkiem, że tak jak w kroku piątym wykręcimy zawór wentyla. Napełnianie tą metodą trwa nieco dłużej, ale na ogół jest też czyściejsze.

 

POMPOWANIE OPONY

 

System bezdętkowy

 

Do napompowania opony bez dętki potrzebne będzie wysokie ciśnienie. Jeśli nie mamy kompresora, możemy wspomóc się specjalnym, oddzielnym zbiornikiem sprężynowego powietrza albo pompką z dodatkowym zbiornikiem. W zależności od rozmiarów zbiornika potrzebne będzie od pięciu do dziesięciu barów. Nakładamy głowicę pompki na wentyl i zdecydowanym, szybkim ruchem wpuszczamy powietrze do opony.

 

PONOWNE WKRĘCENIE ZAWORU WENTYLA

 

System bezdętkowy

 

Ciśnienie powietrza wypcha stopkę opony z dna obręczy. W trakcie pompowania opona może głośno strzelać. Z pomocą standardowej pompki stacjonarnej zazwyczaj taka operacja się nie powiedzie. Uwaga! Nigdy nie wolno przekraczać ciśnienia zalecanego przez producenta opony! Zdejmujemy głowicę pompki i możliwie szybko staramy się wkręcić zawór wentyla, tak, aby stracić jak najmniej powietrza.

 

KONTROLA POPRAWNEGO UŁOŻENIA OPONY

 

System bezdętkowy

 

Gdy zawór wentyla jest już wkręcony, dopompowujemy oponę do standardowego ciśnienia (ok. 2 barów) i sprawdzamy poprawne ułożenie opony. Wszystkie opony mają w tym celu linię pomocniczą, która na całym obwodzie opony powinna znajdować się w tej samej odległości od obręczy. Jeśli tak nie jest, pompujemy oponę do momentu, aż nie wyskoczy z dna obręczy i nie oprze się na jej rantach. Nie przekraczamy maks. dopuszczalnego ciśnienia!

 

KTÓRE MLEKO USZCZELNIA NAJLEPIEJ?

 

Testowaliśmy skuteczność produktów do uszczelniania opon bezdętkowych. Z czystym sumieniem możemy polecić pięć poniższych.

 

Conti Revo Sealant

System bezdętkowy - mleczko

 

Cena: 146 zł/litr
Ocena:  3,5/6

Rozrzedzone. Szybko i perfekcyjnie uszczelnia dziury o maksymalnej średnicy 4 mm, ale niespecjalnie lubi przecięcia. Porządna trwałość. Niekompatybilne z kartuszami CO₂.

 

Schwalbe Doc Blue              

System bezdętkowy - mleczko

 

Cena: 189 zł/litr
Ocena:  4/6

Zagęszczone, wydajne mleko z małymi cząsteczkami produkowane przez Stan’s. Przeciętna skuteczność uszczelniania, ale bardzo dobra trwałość. Oryginał jest tańszy.

 

Stan´s Race Sealant

System bezdętkowy - mleczko

 

Cena: 163 zł
Ocena: 5/6

Duże cząsteczki znacząco poprawiają skuteczność uszczelniania przecięć, przy zachowaniu porządnej trwałości.

 

Stan´s Tire Sealant

System bezdętkowy - mleczko

 

Cena: 112 zł/litr
Ocena: 4/6

 

Zagęszczone, wydajne mleko z małymi cząsteczkami. Przeciętna skuteczność uszczelniania, ale bardzo dobra trwałość. Atrakcyjna cena. Najlepszy stosunek ceny do jakości.

 

Peaty´s Tubeless Seal

System bezdętkowy - mleczko

 

Cena: 120 zł/litr
bez oceny

 

Gęste z dużymi i małymi cząsteczkami. Uszczelnia szybko. Słaba trwałość. Od 2019 roku ulepszona receptura, kompatybilne z kartuszami CO₂.

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Seria warsztatowa "Zrób to sam"

FIRST RIDE: Öhlins RXF 36 M.2 i TTX Air Custom

Test Systemów 1x12: Sram Eagle vs. Shimano SLX i XT

Komentarze do artykułu