Moda na SUV-y: Akcesoria rowerowe

Elektryczne rowery górskie coraz częściej spełniają się w roli codziennego środka komunikacji. Wystarczy założyć błotniki i bagażnik, a sportowa konstrukcja przeobraża się w praktyczny pojazd użytkowy. Sprawdziliśmy rynek akcesoriów.



PRZYJEMNA ALTERNATYWA

 

Nie ulega wątpliwości, że właściciele elektrycznych MTB kierują się przede wszystkim ambicjami sportowymi, rzadziej użytkowymi. Rośnie jednak liczba posiadaczy e‑MTB wykorzystujących je w roli pojazdów uniwersalnych, w drodze do pracy, na spotkanie, po zakupy czy jako alternatywę komunikacji miejskiej. Dlaczego? Chociażby dlatego, że dzięki silnikowi mamy szansę dotrzeć na miejsce spotkania niespoceni. Poza tym dla użytkowników rowerów z napędem elektrycznym wszystkie drogi są otwarte – szlaki, drogi polne, leśne, ścieżki rowerowe, a także ulice. Jedyne, o czym trzeba pamiętać, to doposażenie roweru w akcesoria, które pozwolą delektować się jazdą niezależnie od warunków atmosferycznych. No chyba, że nie przeszkadza wam maseczka błotna na twarzy.

 

UCHRONIĆ ELEGANCJĘ

 

Jeśli jednak eleganckie ciuchy mają wciąż uchodzić za eleganckie po tym, jak elektryczny full dowiezie was do biura, nie można przejść obojętnie obok akcesoriów rowerowych, które o to zadbają. Skuteczne błotniki muszą być długie i znajdować się tuż nad oponą, bo tylko takie ochronią buty, nogi i plecy. Wobec powyższego całkowita ochrona możliwa będzie tylko w przypadku hardtaila, który w ramie ma stałe, nagwintowane punkty montażowe. Właściciele rowerów z pełnym zawieszeniem nie mają szans na podobną ochronę przed brudem, wodą i błotem. Szczerze mówiąc, krótkie błotniki przytwierdzane do amortyzatora i tylnego trójkąta niewiele dają – ochronią co najwyżej twarz i klatkę piersiową. Długie błotniki z tworzywa sztucznego, czy metalowe błotniki wpinane, osłonią już okolice głowy, klatki piersiowej i ud, chociaż buty wciąż będą zbierały wodę i brud spod przedniego koła.

 

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

SKS U-75 oferują całkowitą ochronę przed zabrudzeniem i wodą.

 

Niewiele lepiej wygląda to w przypadku ochrony przed błotem wyrzucanym przez tylne koło fulla. Błotnik daje się zamontować z reguły tylko do wspornika lub obejmy siodełka, a nie są to najszczęśliwsze miejsca, ponieważ wymuszają jego wysoką pozycję. I z jednej strony tak być musi, ponieważ błotnik nie możne kolidować z pracującym zawieszeniem, a z drugiej na tej wysokości traci on swoje walory ochronne.

 

Zobacz nasz test w artykule „Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki”.

 

 

CIĘŻKI TRANSPORT TYLKO NA SZTYWNIAKU

 

Życie nie rozpieszcza właścicieli fulli także w kwestii bagażników. Dostępne są wprawdzie modele montowane do widełek podsiodłowych i umożliwiające transport lekkich rzeczy, ale z każdym dodatkowym gramem cierpi komfort i skuteczność zawieszenia tylnego koła, które przestaje pracować we właściwy sobie sposób. Dodatkowo ciężki ładunek negatywnie wpływa na stabilność konstrukcji tylnego trójkąta, a nierzadko dochodzi też to nieprzyjemnego szarpania.

 

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Bagażniki

Tubus to modelowy przykład bagażnika rowerowego. Nawet pod obciążeniem 25 kg wciąż zachowuje swoją sztywność.

 

Dlatego w codziennym użytkowaniu miejskim dobrze sprawdzą się przede wszystkim elektryczne sztywniaki. E‑fulle nie zapewnią pełnej ochrony przed warunkami atmosferycznymi. Praktyczne rozwiązania transportowe projektowane są przede wszystkim z myślą o hardtailach. Jakkolwiek dyskryminująco by to nie zabrzmiało, właściciele fulli powinni rozważyć plecak w roli lepszej alternatywy bagażnika. Poza tym warto pamiętać, że raz zmodyfikowane elektryki tracą pełną dzielność terenową. I gdybyśmy mieli szukać analogii w świecie motoryzacji, nazwalibyśmy je SUV‑ami. Ale jeśli do miejsca pracy możecie dostać się drogami polnymi i leśnymi, nie ma powodu, żeby odmawiać sobie tej przyjemności.

W artykule „Akcesoria rowerowych SUV-ów: Bagażniki” testujemy pięć modeli bagażników.

 

CO NALEŻY WIEDZIEĆ

 

Nie zawsze da się tak po prostu zamontować dodatkowe akcesoria. Rower musi spełniać pewne warunki. Sprawdźcie, czy w przypadku waszego jednośladu będzie to możliwe.

 

OTWORY MONTAŻOWE W WIDELCU

 

Moda na SUV-y

 

Jedynie Suntour wyposaża wszystkie swoje amortyzatory w nagwintowane punkty montażowe. Do wewnętrznej strony podkowy amortyzatora i na końcach dolnych goleni bezproblemowo zamontujemy mudguardy czy pełnowartościowe błotniki na stałe.

 

OTWARTA RURA STEROWA

 

Moda na SUV-y

 

Jeśli dostęp do wnętrza rury sterowej amortyzatorów 1 1/8” lub 1,5” jest bezproblemowy, jak na zdjęciu, można w niej umieścić uchwyt błotników w postaci elementu rozporowego. Rzeczoną rozpórkę blokuje się raz we wnętrzu rury, a błotniki wsuwamy zawsze wtedy, kiedy są nam potrzebne.

 

NAGWINTOWANE PUNKTY MONTAŻOWE

 

Moda na SUV-y

 

Wiele sztywniaków ma już wkomponowane w ramę nagwintowane punkty montażowe – w widełkach podsiodłowych, w ich łączniku (mostku), a także w okolicach haków koła. Żadne inne rozwiązanie nie zapewni równie pewnego i stabilnego podparcia dla klasycznych bagażników i błotników.

 

AKCESORIA CUSTOMOWE

 

Moda na SUV-y

 

Niektórzy producenci, w tym przypadku Centurion, fabrycznie wyposażają ramy swoich fulli w punkty montażowe. W ofercie marki znajdują się specjalnie dopasowane rozwiązania transportowe pozwalające dozbroić elektryka. Akcesoria pasują tylko do ściśle określonego modelu.

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Bagażniki

Bike Maraton Sobótka - Rozgrzewka przed Finałem

E-Enduro: Co za dużo to niezdrowo?

 

Komentarze do artykułu