Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

Ochrona przed wodą chlapiącą spod kół w rowerze służącym do komunikacji codziennej jest niezbędna. Konstrukcja zawieszenia i szerokie opony niemal zawsze wymuszają pewne kompromisy. Rozwiązania optymalne nie istnieją.



FRX Mudhugger

 

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

 

WAGA: 90 g/ok.
CENA: 120 zł
mudhugger.co.uk

Montaż*: 1/6
Ochrona: 3/6

 

Superlekki błotnik mocowany jest do amortyzatora za pośrednictwem pasków velcro i opasek zaciskowych. Niestety był niechlujnie wykonany, za ciasne i nieogratowane otwory oraz szczeliny montażowe. Wiele pasków velcro podarło się już przy pierwszym montażu. Brak odsadzenia od podkowy amortyzatora i opadający przód błotnika skutkowały za małym prześwitem dla opony oblepionej błotem. Mudguard pasuje optymalnie tylko w przypadku wąskich opon i/lub wysokiej podkowy amortyzatora. Tworzywo, z którego go wykonano, pozwala się formować pod wpływem temperatury (suszarka do włosów, gorąca woda). Można powalczyć i nieco lepiej go dopasować.

 

Large Rear Mudhugger

 

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

 

WAGA: 90 g/ok.
CENA: 130 zł
mudhugger.co.uk

Montaż*: 5/6
Ochrona: 5/6

 

Wzorem przedniego także tylny, ogromny błotnik wykonano z przetworzonego polipropylenu, dzięki czemu jest on praktycznie niezniszczalny. Montuje się go bezpośrednio do widełek podsiodłowych za pomocą opasek zaciskowych i folii ochronnej. Wielkie skrzydło nie telepie się i skutecznie chroni przed wszelkimi zabrudzeniami oraz wodą.

 

 

3 Zefal Deflector FM30

 

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

 

WAGA: 130 g/ok.
CENA: 68 zł
zefal.com

Montaż*: 5/6
Ochrona: 3/6

 

Błotnik FM30 jest prosty, tani i skuteczny. Dzięki odsadzeniu zmieści się pod każdą podkową widelca, pozostawiając przy tym wystarczającą ilość miejsca oponie. Krótkie, mocowane za pomocą opasek zaciskowych skrzydełko jest stabilne i odporne na skręcanie.

 

Crud Front XL Fender

 

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

 

WAGA: 195 g/ok.
CENA: 120 zł
crudproducts.com         

Montaż*: 5/6
Ochrona: 5/6

 

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

 

Angielski Crud jest bardzo uniwersalny. Dzięki dwuskorupowej konstrukcji i miękkiemu wykończeniu będzie pasował do prawie każdego amortyzatora – podkowa znajduje się pośrodku błotnika, co umożliwia duży zakres regulacji wysokości. Opona dysponuje wystarczającą ilością miejsca. Crud świetnie powstrzymuje wszelki brud i wodę. Mocowanie za pośrednictwem gumowych o‑ringów jest proste, acz skuteczne. W amortyzatorach Foxa przeszkadza przewód hamulcowy, za pomocą pilnika można jednak błotnik dopasować.

 

Topeak Defender XC11

 

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

 

WAGA: przód 347 g, tył 205 g/ok.
CENA: 240 zł w zestawie
topeak.com

Montaż*: 5/6
Ochrona: 4/6

 

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

Dwuczęściowa budowa umożliwia perfekcyjne dopasowanie błotnika do amortyzatora i koła. Wzorowa stabilność i ochrona przed wodą. Błotnik tylny mocowany jest do wspornika siodełka. Obejma współpracuje także ze sztycami regulowanymi i wymaga 45 mm wolnej przestrzeni montażowej. Ochrona w fullach jest gorsza niż w sztywniakach, w których błotnik można przybliżyć do koła. Bardzo stabilna konstrukcja, wzorowa możliwość regulacji.

 

SKS Monkey Link Fender-Set

 

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

       

WAGA: Recharge przód 205 g, tył 392 g
CENA: 320 zł       

WAGA: Connected przód 205 g, tył 594 g
CENA: 320 zł
sks‑germany.com

Montaż*: 5/6
Ochrona: 3/6

 

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki
Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki



Przedni sztywny błotnik Monkey Link Shockboard zaczepia się o element rozporowy wkręcany w rurę sterową. Silny magnes podciąga błotnik do momentu, w którym zatrzaśnie się na swoim miejscu. Ponieważ mocowanie wykazywało za duży luz roboczy, błotnik lekko stukał. Konstrukcja tylnego błotnika (o tym samym mocowaniu Monkey Link) ma zintegrowaną lampkę LED. Lampka może być ładowana z portu USB (wersja Recharge) albo bardzo sprytnie czerpać prąd za pośrednictwem przewodu poprowadzonego przez MonkeyLink do silnika (wersja Connected). W tym celu trzeba jednak wymienić oryginalną obejmę wspornika siodełka, co nie w każdym przypadku będzie możliwe. Na obejmie osadzono praktyczne i solidne tylne mocowanie w systemie Monkey Link. Dokładnie tak jak w przypadku błotnika przedniego, tak i tu wbudowany magnes zakleszcza błotnik w uchwycie. Podzespoły siedzą pewnie i nie stukają. Dostępny jest także (podobnie wyposażony) tylny błotnik Nightblade (283 g/160 zł) dysponujący lampką zasilaną akumulatorkiem. Nightblade montowany jest już uniwersalnymi paskami do wspornika siodełka.

 

SKS Blade-Set 

 

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

 

WAGA: 126 g/228 g
CENA: 160 zł
sks‑germany.com

Montaż*: 3/6
Ochrona: 3/6

 

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

 

Element rozporowy w rurze sterowej widelca podtrzymuje mocowanie, w którym zatrzaskuje się przedni błotnik Blade. Odległość do opony (w zależności od amortyzatora) jest duża, skuteczność ochrony więc stosunkowo niewielka. Niestety także i w tym mocowaniu błotnik siedział za luźno i uciążliwie stukał podczas jazdy. Również błotnik tylnego koła został wykonany z miękkiego tworzywa sztucznego, które podczas jazdy stosunkowo mocno wibruje. Błotnik mocowany jest za pośrednictwem pasków, co umożliwia sprawny demontaż. W sztywniakach ochrona jest na wysokim poziomie. W fullach za sprawą większej odległości od koła jest już znacznie gorzej.

 

SKS U75-Set

 

Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

   

WAGA: 229 g/445 g
CENA: 200 zł
sks‑germany.com

Montaż*: 5/6
Ochrona: 6/6


Akcesoria rowerowych SUV-ów: Błotniki

 

Komplet montowanych na stałe, szerokich i stabilnych błotników, które jako jedyne oferują całkowitą ochronę przed zabrudzeniem i wodą. Dzięki U75 nawet buty pozostają suche i czyste. Tradycyjne błotniki o stabilnych 4,5 mm wspornikach można zamontować tylko w hardtailach wyposażonych w amortyzatory Suntour z wymaganymi punktami montażowymi. Podczas pierwszego montażu należy pedantycznie ułożyć długie profile z tworzywa sztucznego wzdłuż opony. Po takim zabiegu błotniki U75 perfekcyjnie zakrywają nawet szerokie opony MTB, nie drżą i nie unoszą się. Błotnik tylnego koła waży zacne 445 g.

 

*Ocenialiśmy nakład pracy związany z pierwszym montażem, sposób zakładania i zdejmowania oraz stabilność na rowerze.

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Bike Maraton Sobótka - Rozgrzewka przed Finałem

E-Enduro: Co za dużo to niezdrowo?

Walka klas: Test silników elektrycznych

Komentarze do artykułu