Test e-Enduro: Mondraker Crafty RR

Do redakcji zawitał Mondraker w mniejszym rozmiarze. Dzięki nowoczesnej geometrii progresywnej (ekstremalnie długi przód w połączeniu z krótkim mostkiem) Crafty RR wpasował się jednak w szeregi pozostałych maszyn w rozmiarze L.



SOLIDNE ZMIANY

 

Crafty został całkowicie przekonstruowany pod kątem 4. generacji silnika Boscha. Tylny trójkąt jest teraz krótszy, a kinematyka zawieszenia nowa. Wyposażenie najtańszego w porównaniu Mondrakera to udane połączenie wysokiej jakości podzespołów zawieszenia z solidnym osprzętem ramy. Na podjazdach Mondraker jest doskonały. Podczas gdy przód dociśnięty jest do ziemi, prowadzenie pozostaje lekkie, a przyczepność bardzo dobra. Dzięki temu możliwe są nawet strome nawroty pod górę. Zawieszenie tylnego koła jest czułe i komfortowe mimo ograniczonego do 150 mm skoku. Tak jak w przypadku Cannondale’a nowy Bosch urzekł delikatną kulturą pracy, bardzo delikatną kulturą pracy, ale i stanowczą inicjacją mocy. Niestety także i tu za słaby tryb eco nieco psuje zabawę.

 

eEduro-Mondraker Crafty RR

Nowa kinematyka zawieszenia tylnego koła odpowiada za gładką, sprężystą i soczystą pracę całego układu.

 

MOCNY I STABILNY

 

Na zjazdach Mondraker daje się pokonać niewielkiej liczbie konkurentów. Zawieszenie tylnego trójkąta pracuje soczyście, sprawiając wrażenie, jakby dysponowało większym skokiem. Amortyzator Fox 36 z tłumikiem Fit4 jest bardzo dobry, ale przy wysokich prędkościach nie dorównuje poziomem widelcom z kartuszem Grip2, które amortyzują jeszcze lepiej i pewniej prowadzą przez terenowe przeszkody. Crafty może się podobać za sprawą stabilności. W każdym razie to raczej szybki bolid, aniżeli sprzęt do nonszalanckiej jazdy.

 

eEduro-Mondraker Crafty RR

Zintegrowany w tarczy hamulcowej magnesowy czujnik i odbiornik wkomponowany w haki koła to w 2020 roku wyznacznik dobrego smaku. Niestety nie wszyscy producenci zdają się to dostrzegać. Nie Mondraker. Brawo.

 

CZAS/500 m POD GÓRĘ: 21:52 min*
ZASIĘG POD GÓRĘ: 1402 m
CENA: 28 599 zł
KOŁA: 29”

*Uzyskano w laboratorium EMTB na rolkowym stanowisku pomiarowym przy najwyższym trybie wspomagania, stałe wzniesienie bez odcinków płaskich. Moc kolarza 130 W. Waga kolarza 85 kg. Czas/500 m dotyczy pierwszych 500 metrów pod górę.

 

Cechami charakteru przypomina Gianta, nawet jeśli prowadzenie jest bardziej wyważone, co zawdzięcza konstrukcji wyższego przodu i krótszej bazie kół. Na bazie nowego i dobrego silnika Boscha Mondraker skonstruował bardzo udane enduro. Elegancki wizualnie, mocny na podjazdach, stabilny i utrzymujący zadany kierunek na zjazdach. Dobry stosunek ceny do osiągów!

 

eEduro-Mondraker Crafty RR

1) Dane producenta
2) Uzyskano na stanowiskach pomiarowych w laboratorium EMTB, waga bez pedałów.
3) Ocena odzwierciedla subiektywne odczucia testujących, wyniki pomiarów zasięgu pod górę i testów laboratoryjnych.
Ocena EMTB jest niezależna od ceny. Oceny EMTB: super (od 355 pkt.), bardzo dobry (od 320 pkt.), dobry (od 285 pkt.), dostateczny (od 250 pkt.), mierny (od 215 pkt.), poniżej niedostateczny.

 

Dowiedz się więcej na: mondraker-bikes.pl

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Mali przyjaciele - test małych elektryków

Starcie małych jednostek: Fazua Evation vs. Specialized SL

Walka klas: Test silników elektrycznych

Komentarze do artykułu