Test: Lapierre eZesty AM 9.0

Francuzi byli pierwszymi śmiałkami, którzy zaryzykowali innowacyjny krok w kierunku rowerów kategorii minimal assist. Przed rokiem mieliśmy okazję do pierwszych testów nowego eZesty, którego osiągi i projekt nas oczarowały.



MAŁY, ALE MOCNY

 

Minął rok, a e‑trail praktycznie się nie zmienił. Pojawił się tylko dodatkowy otwór w dolnej rurze – miejsce montażu alternatywnego panelu sterowania. Poza tym wszystko pozostało po staremu. Wyważona geometria z krótkim tylnym trójkątem, dobre wyposażenie (opony o zbyt cienkich ściankach), spójna strona wizualna, która przypomina bezsilnikową odmianę Zesty. Francuz płynnie sunie pod górę. Jednostka napędowa Fazua jest zaskakująco mocna, a przy tym cichuteńka. Geometria o mocno odchylonej rurze podsiodłowej oraz długiej rurze sterowej sprawia, że wysocy użytkownicy znajdują się dość daleko nad tylnym kołem, którego zawieszenie przysiada na stromych podjazdach, przód bardzo szybko więc staje się lekki. Ale za to konstrukcja czułego tyłu rozpieszcza dobrą trakcją.

 

Lapierre eZesty

Fazua oferuje także alternatywny panel sterowania w ramie roweru. Lapierre ma już w tym celu niezbędny otwór w dolnej rurze.

 

WRAŻENIA Z JAZDY

 

 Lapierre nie jest gwiazdą podjazdów także dlatego, że pedały lubią przyhaczyć czasem o ziemię. Jednak na prostych i zjazdowych odcinkach terenowych e‑Zesty pokazuje, na co go stać. Rower jest wtedy bardzo bezpośredni i zwrotny, idzie na tylne koło jak klasyczna trailówka oraz skłania do skakania i składania się w zakręty. Zawieszenie tyłu doskonale współgra z przodem. Rower pewnie i imponująco trzyma się ścieżki. Zacierają się granice dzielące go od enduro, a 27,5” koła potęgują przyjemne i zabawowe odczucia z jazdy.

 

ZASIĘG POD GÓRĘ: 712 m*
ŚREDNIA PRĘDKOŚĆ: 11,3 km/h

CENA: 25 800 zł
SKOK PRZÓD I TYŁ: 150/150 mm
WAGA: 19,57 kg
KOŁA: 27,5”

*Uzyskano w laboratorium EMTB na rolkowym stanowisku pomiarowym przy najwyższym trybie wspomagania, stałe wzniesienie. Moc kolarza 130 W i waga kolarza 85 kg. Prędkość odzwierciedla średnią z testu zasięgu pod górę na całym dystansie.

 

Lapierre eZesty

Profil w Maxxisach jest świetny, ale niestety Lapierre montuje opony z najprostszym karkasem Exo, nawet w lekkim rowerze minimal assist są one podatne na uszkodzenia.

 

Tylko w bezpośrednim porównaniu z lżejszym, ale i droższym Levo SL okazuje się, że można wznieść się jeszcze wyżej. E‑Zesty to spójny rower MA (minimal assist) dla użytkowników o sportowo‑zjazdowych aspiracjach. Na podjazdach nie tak wydajny, ale na zjazdach cudownie wyważony i imponujący. Zwrotny, ale dość ciężki.

 

Lapierre eZesty
1) Dane producenta
2) Uzyskano na stanowiskach pomiarowych w laboratorium EMTB, waga bez pedałów.
3) Ocena odzwierciedla subiektywne odczucia testujących, wyniki pomiarów zasięgu pod górę i testów laboratoryjnych. Ocena EMTB jest niezależna od ceny. Oceny EMTB: super (od 325 pkt.), bardzo dobry (od 295 pkt.), dobry (od 265 pkt.), dostateczny (od 235 pkt.), poniżej mierny.

 

Dowiedz się więcej na: lapierrebikes.com

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Walka klas: Test silników elektrycznych

Warsztat pod prądem - szybki serwis

Nowy elektryczny ścieżkowiec Giant Trance X E+ Pro 29

Komentarze do artykułu