Test: Hamulce XXL

Rowery elektryczne ważą więcej, to fakt. Powinny więc mieć też odpowiednio mocniejsze hamulce. Przetestowaliśmy najprawdopodobniej najmocniejsze hamulce na rynku. W laboratorium i w praktyce.



PARAGRAF BEZPIECZEŃSTWA

 

Jeżeli istniałoby prawo dla rowerów górskich, pierwszy paragraf musiałby brzmieć mniej więcej tak – funkcjonalność hamulców jest nienaruszalna. Hamulce, jako najważniejszy element bezpieczeństwa zamontowany w rowerze, regularnie poddawane są szczególnie ciężkiemu sprawdzianowi. Na nic zda się ergonomiczna dźwignia lub najlżejsza masa, jeśli w ekstremalnych sytuacjach hamulec nie spełni swojej podstawowej funkcji. Bezspornie w normalnych warunkach użytkowania kolarz ważący 75 kilogramów nie będzie w stanie doprowadzić do granic wytrzymałości sprawdzanych przez nas czterech modeli. Testowane produkty są już praktycznie przygotowane do jazdy downhillowej i mają czterotłoczowe zaciski. W ich przypadku decydujące o zakupie będą kryteria takie, jak masa, cena oraz siła hamowania.

 

DO GRANIC WYTRZYMAŁOŚCI

 

Wytrzymałość testowanych w laboratorium Bike’a hamulców będzie istotna dla wszystkich kolarzy ważących więcej niż 80 kilogramów, szczególnie jeśli na górskie eskapady zabierają ze sobą plecak. Te masywne hamulce w naprawdę wymagających warunkach mogą zostać doprowadzone do granic wytrzymałości przez cięższych kolarzy, tak samo jak przez stosowane w testach od lat bębnowe stanowisko kontrolne.

Nasz testowy kwartet składał się z najbardziej zaawansowanych hamulców na rynku, wobec tego faktu uzyskane wyniki okazują się raczej otrzeźwiające. W ekstremalnych sytuacjach trzy z czterech testowanych hamulców musiały zmierzyć się ze zniekształceniami i fadingiem. Tani TRP poddał się już przy użytkowych 450 stopniach. Hamulce Shimano topią się przy 500 stopniach. Hamulce tarczowe Srama Code zniekształcają się dopiero przy 600 stopniach. Lekkie bicie jednak tylko nieznacznie wpływa na intensywność hamowania. Kto naprawdę nie ma ochoty na niespodziankę w trakcie stromych zjazdów, powinien sięgnąć po Magurę. MT7 nawet w ekstremalnych warunkach spełnia swoje zadanie perfekcyjnie.

 

TEST PRAKTYCZNY

 

Różnica wysokości wynosiła 500 metrów. Niesamowicie stromy, wysadzany korzeniami, kamieniami, ze skokami, żaden inny zjazd nie jest tak bardzo wymagający dla systemów hamulcowych jak tor downhillowy w czeskim bike parku Klínovec. Na wzbudzającej respekt trasie wielokrotnie sprawdziliśmy każdy z hamulców biorących udział w naszym teście. Wszystkie działają bezawaryjnie, jednak różnice w sile hamowania w praktyce okazały się wyczuwalne.

 

TAK TESTUJE BIKE - TEST LABORATORYJNY

 

Test-Hamulce Tarczowe

 

Wiele wysiłku włożyliśmy, by sprawdzić moc hamulców w naszym testowym laboratorium. Po wstępnym dotarciu na stanowisku kontrolnym przetestowaliśmy siłę hamowania. Wielokrotnie naciskając klamkę hamulcową z siłą 80 niutonów, zarówno w suchych jak i mokrych warunkach, wyhamowywaliśmy umieszczone na napędowym bębnie koło rozkręcone do prędkości 45 km/h. Wartość uzyskana w teście odpowiada średniej wartości z dwóch testowych serii pomiarowych. Żeby obiektywnie ocenić wytrzymałość, uzupełniająco na stanowisku kontrolnym symulowaliśmy też pełne hamowania występujące w krótkich odstępach czasowych, sprawdzaliśmy przy tym, czy stosunek siły nacisku na dźwignie i siły hamowania w wysokich temperaturach pozostaje niezmienny. Magura MT7, najlepsza tarczówka, nawet przy rozżarzonej tarczy funkcjonuje bez zarzutów, reszta modeli znacznie ucierpiała w trakcie tego testu.

 

Sebastian Brust, dyplomowany inżynier

Test-Hamulce Tarczowe

Wszystkie hamulce użytkowane na co dzień działają poprawnie. Różnice uwidoczniają się dopiero na naszym stanowisku kontrolnym lub na ekstremalnych zjazdach w trudnych warunkach doprowadzających hamulce do granic możliwości. Ciężsi kolarze przy zakupie powinni zwracać uwagę przede wszystkim na wytrzymałość tarczówek.

Test-Hamulce Tarczowe

 

SIŁA HAMOWANIA

 

Mimo olbrzymich czterotłoczkowych zacisków średnia siła hamowania w naszym obszarze testowym pozostaje dosyć mała. Jedynie nowy Code od Srama zaprezentował dobre wartości. Dla cięższych kolarzy 200‑milimetrowa duża tarcza przy przednim kole jest elementem koniecznym. Dla porównania hamulce tarczowe Shimano XT z dwutłoczkowymi zaciskami w naszym ostatnim teście ujawniły siłę hamowania wynoszącą 387 niutonów.

 

Test-Hamulce Tarczowe

 

Magura MT7 HC3

 

Test-Hamulce Tarczowe

 

Test-Hamulce Tarczowe

W nowej dźwigni hamulcowej HC3 można odrębnie regulować przełożenie klamki, a tym samym twardość punktu dociśnięcia okładzin do tarczy

 

Test-Hamulce Tarczowe

PODSUMOWANIE

 

Nowa aluminiowa dźwignia na jeden palec pod względem ergonomii pozwala Magurze konkurować z najlepszymi hamulcami na rynku. Oprócz tego za pomocą mini toola, według własnych upodobań, można efektywnie regulować twardość punktu dociśnięcia okładzin do tarczy, tak samo jak odległość dźwigni od kierownicy. Po względem siły hamowania krótsza klamka znacznie traci w porównaniu z dźwignią na dwa palce. Magura najwięcej punktów zgarnia w kategorii wytrzymałość. Korpus klamki, wykonany z tworzywa sztucznego, sprawia, że MT7 jest najlżejszym hamulcem w teście.

Dowiedz się więcej na: magura.com

 

Shimano Saint

 

Test-Hamulce Tarczowe

 

Test-Hamulce Tarczowe

W wysokich temperaturach aluminiowy płaszcz tarczy hamulcowej zaczyna się topić i w ekstremalnych sytuacjach hamulec traci swoje właściwości

 

Test-Hamulce Tarczowe

PODSUMOWANIE

 

Saint nie odbiega ergonomią od swoich młodszych konkurentów. Dźwignia przyjemnie leży w dłoni i bez narzędzi można ją przestawić. Siła hamowania okazuje się wystarczająca w stromym terenie. Przy wysokich temperaturach (w trakcie nieustającego, ekstremalnego obciążenia) hamulec umiera. Aluminiowy płaszcz tarczy hamulcowej jest w całym systemie najsłabszym ogniwem i może się stopić.

Dowiedz się więcej na: bike.shimano.com

 

Sram Code RSC

 

Test-Hamulce Tarczowe

 

Test-Hamulce Tarczowe

W zacisku Code znajdują się specjalnie izolowane tłoczki, które zapobiegają rozprzestrzenianiu się ciepła na pozostałą część hamulca

 

Test-Hamulce Tarczowe

PODSUMOWANIE

 

Najnowsze dziecko Srama porządnie namieszało na rynku kolarstwa górskiego. Jako jedyne w teście Code przekonują do siebie wyśmienitą siłą hamowania nie tylko na stanowisku kontrolnym, ale także w praktyce. Siła na styku okładzin z tarczą jest gwałtowna, jej regulacja, podobnie jak klamek hamulcowych, możliwa jest bez użycia narzędzi. Na stanowisku kontrolnym pod koniec testu tarcza lekko się zdeformowała, co jednak nie miało wpływu na działanie hamulca. We wcześniejszych testach tarcza Centerline nie wypadła tak dobrze, poza tym Code jest naszym faworytem.

Dowiedz się więcej na: Sram.com

 

TRP Quadiem G-Spec

 

Test-Hamulce Tarczowe

 

Test-Hamulce Tarczowe

Tarcza TRP wygięła się przy niezbyt wysokiej temperaturze. Hamulec jeszcze trochę spowalniał, ale tarcza była już definitywnie uszkodzona

 

Test-Hamulce Tarczowe

PODSUMOWANIE

 

Tanie TRP Quadiem działają bez rewelacji. To najcięższe hamulce w zestawieniu, które w dodatku charakteryzują się też najmniejszą siłą hamowania oraz wytrzymałością. Kto na stromych odcinkach chce opóźniać hamowanie, musi mocniej nacisnąć na dużą aluminiową dźwignię. Wyżłobienia w tarczy, jakby się mogło przypuszczać, nie poprawiają hamowania w mokrych warunkach. Podczas testu na stanowisku testowym hamulec musiał szybko zmierzyć się ze zjawiskiem fadingu i zdeformowaną tarczą.

Dowiedz się więcej na: trpcycling.com

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Przeprowadzka pod Chojnik. Bike Maraton w Jeleniej Górze

First E-Ride: Cannondale Habit Neo 2

Pierwszy praktyczny test Shimano EP8

Komentarze do artykułu