KONTRABANDA – TEST NARZĘDZI ZINTEGROWANYCH

Od niepamiętnych czasów wszelkie zakamarki i wolne przestrzenie wykorzystywane były w charakterze skrytek. W rowerze także nie brakuje miejsc, które idealnie sprawdzą się w roli małych schowków na podręczne narzędzia i elementy ekwipunku. Parę dni temu Bontrager zaprezentował swoją inkarnację narzędzia pod wdzięczną nazwą BITS. Na test terenowy musimy jeszcze chwilę poczekać, ale w między czasie sprawdziliśmy najsprytniejsze rozwiązania transportowe dotychczas dostępne.



ŁOWCY WOLNEJ PRZESTRZENI

 

Kiedy kilka lat temu Specialized wymyślił swego rodzaju bagażnik w MTB, scena rowerowa zachodziła w głowę, jak to możliwe, że nikt inny nie wpadł na to wcześniej. Amerykanie stworzyli przestrzeń ładunkową we wnętrzu pojemnej rury dolnej swojego Enduro. Obcisłe koszulki kolarskie z kieszonkami jakoś niespecjalnie wpisują się w nonszalancki styl ubierania fanów enduro. Nie mówiąc już nawet o tym, że na technicznie trudnych zjazdach plecak stanowiłby tylko przeszkodę. Klapka z tworzywa sztucznego odsłoniła wolną przestrzeń pod uchwytem na bidon. Dętka, pompka, minitool, wewnątrz zmieściło wszystko, co niezbędne do usunięcia potencjalnej awarii na trasie. Tymczasem na rynku działają firmy specjalizujące się w tego typu specjalnych rozwiązaniach transportowych.

 

KREATYWNI W NATARCIU

 

 Projektantom nie można odmówić kreatywności, której pozazdrościliby im nawet przemytnicy kokainy z Ameryki Południowej. Praktycznie żadna wolna przestrzeń w rowerze nie została pominięta. Wolftooth z Burnsville oferuje system B‑Rad, w którym liczne adaptery umożliwiają mocowanie torebek, narzędzi i pompek do otworów pod uchwyt bidonu. Nie tak dawno temu Amerykanie wpadli na to, że także kierownica może być niezłym schowkiem i zaprojektowali pomysłowy zestaw narzędzi mieszczący się w wąskiej rurze. One Up Components umieszcza swój w pełnowartościowy minitool, dysponujący dodatkową „przestrzenią magazynową” na nabój CO2 albo zestaw naprawczy tubeless w rurze sterowej. Za sprawą specjalnej nasadki z zewnątrz praktycznie tego nie widać. A oś korby? Oczywiście, że tak! W większości przypadków tam też jest przestrzeń do zagospodarowania. Czego zresztą bardzo zręcznie dokonał Giant, umieszczając w niej zestaw narzędzi zabezpieczony magnesem. Bardziej oczywiste są natomiast rozwiązania w postaci hybrydowych uchwytów na bidon czy prostych pasków na rzep, którymi możemy przytroczyć do ramy dętkę i zestawy narzędzi. Proste, a jakie genialne, prawda? Może niedługo dolna rura posłuży w roli zbiornika na wodę pitną, a powietrze znajdujące się wewnątrz ramy napompuje nam oponę? Kto wie, na jakie jeszcze pomysły wpadną kreatywni producenci w przyszłości.

 

RAMA

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

Rama to najbardziej oczywiste miejsce. Za pomocą mniej lub bardziej wymyślnych pasków na rzep przymocujemy do niej oponę, narzędzia i pompkę.

 

Lezyne Sendit Caddy
86 zł, 40 g, lezyne.com

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

Rozwiązanie od Lezyne to trzy kieszonki neoprenowe na narzędzia, pompkę CO₂ oraz łyżki do opon. Neopren do pewnego stopnia chroni zawartość. Miejsca na minitool nie ma przesadnie dużo. Dętka siedzi pewnie pod elastyczną taśmą. Duża gumowana powierzchnia od wewnątrz zapobiega wędrówkom całości po ramie. Neoprenowe zabezpieczenie klamry odwraca się, dzięki czemu tworzywo sztuczne ociera lakier. Obok dętki dałoby się jeszcze przymocować minipompkę.

 

PLUSY: dobre mocowanie do ramy, łatwość załadunku

MINUSY: trochę za mała kieszonka na minitool, sprzączka może rysować ramę

 

Blackburn Switch Wrap Tool Kit
215 zł, 186 g, blackburndesign.com

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

Dętkę zwija się tu jak meksykańskie taco, a następnie zabezpiecza rzepem. Dołączony zestaw narzędzi składa się z praktycznych i najważniejszych bitów, nasadek torx oraz skuwacza do łańcucha. Dwie dodatkowe neoprenowe kieszonki zapewnią miejsce dla pompki CO₂ oraz łyżek do opon. Switch Wrap bezpiecznie przytroczy do ramy także minipompkę. Minitool umieszczony jest w dodatkowej kieszonce, co w pewnym stopniu chroni go przed błotem.

 

PLUSY: łącznie z poręcznym zestawem narzędzi, łatwość załadunku, dodatkowe kieszonki, dobre mocowanie do ramy

MINUSY: stosunkowo siermiężne wykończenie, podatny na zabrudzenia

 

 

Backcountry Research Mütherload Strap
86 zł, 44 g, backcountryresearch.com

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

Pasek Mütherload to jedna z najprostszych możliwości przymocowania zapasowej dętki i całej reszty do ramy. Mocowanie składa się z bardzo długiego zapięcia na rzep, które obejmie najgrubsze nawet ramy. Gumowana szlufka dobrze zabezpiecza przewożone przedmioty. Dętka, minitool, pompka CO₂ bez problemu znajdą miejsce pod paskiem, chociaż z klasyczną minipompką byłoby ciasno. Uwaga, przy nieostrożnym załadunku kanciaste przedmioty mogą ocierać o ramę.

 

PLUSY: bardzo kompaktowy, dostępny w różnych wzorach

MINUSY: nie grzeszy ilością miejsca, bardzo podatny na zabrudzenia

 

Wolftooth B-Rad Roll-Top Bag
150 zł, 90 g, wolftoothcomponents.com

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

Wolftooth łączy nieprzemakalny worek z rolowanym zamknięciem i szerokim gumowanym paskiem na rzep. Rolowane zamknięcie pozwala dopasować worek do zawartości. Pasek na rzep może być przewleczony w trzech miejscach. Wnętrze o pojemności 1,1 l pomieści zaskakująco wiele. Niestety, nie zmieści się standardowa minipompka, ale w ostateczności można przytroczyć ją na zewnątrz do paska. Dużą zaletą zwijanego worka jest dobra ochrona wyposażenia przed błotem i rozbryzgami wody. W zależności od stopnia wypełnienia i pozycji montażu worek wypada dość szeroko i może ewentualnie uderzać o nogi. Rolowana góra spinana jest sprzączką.

 

PLUSY: chroni zawartość przed brudem i rozbryzgami wody, zapewnia dużo miejsca

MINUSY: stosunkowo szeroki na ramie, brak miejsca na minipompkę

 

 

RURA STEROWA

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

Ograniczona przestrzeń wymusza przemyślane rozwiązania. Dodatkowo w przypadku wszystkich zestawów narzędzi, trzeba pozbyć się gwiazdki sterów.

 

One Up Components EDC Tool
512 zł, 110 g, oneupcomponents.com

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

 

Amerykanie lepiej niż inni producenci wykorzystali ograniczoną przestrzeń w rurze sterowej, ponieważ zrezygnowali z zajmującej dużo miejsca tulejki na minitool. Ale za to trzeba nagwintować rurę sterową. Za pomocą dostarczanych narzędzi i jasnej instrukcji da się to zrobić raz, dwa. I już można schować EDC Tool w czeluściach rury sterowej. Pierścień wykończeniowy zastępuje jednocześnie gwiazdkę sterów. Specjalny klucz minitoola umożliwia późniejszy serwis w trasie. Rurka z tworzywa sztucznego zawiera kompaktowy minitool, skuwacz do łańcucha oraz łyżkę do opon. Poza tym znalazło się też miejsce na spinkę do łańcucha i nabój CO₂. Wymiennie dolna rureczka może przyjąć drobne części, tudzież banknoty. Za dodatkowe 146 zł można rozbudować narzędzie o zestaw Plug&Pliers (także na zdjęciu). A wtedy na dole znajdą się sznurki do naprawy opon bezdętkowych, szydło i filigranowe szczypce do spinki łańcucha. Jeśli jednak nie mamy ochoty na zabudowę zestawu w rurze sterowej, to istnieje jeszcze możliwość przechowywania zestawu w pompce 100cc EDC. Pompka może być używana także jako pompka CO₂.

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

PLUSY: mnogość funkcji, możliwość bogatej rozbudowy, narzędzie bardzo przemyślane i poręczne

MINUSY: nadaje się tylko do aluminiowych rur sterowych, wymaga gwintu w rurze

 

 

Granite Stash Multi-Tool
236 zł, 127 g, granite-design.com

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

Także w przypadku Granite minitool skrywa się w rurze sterowej. Chociaż montaż w tym przypadku jest już łatwiejszy, trzeba jedynie pozbyć się gwiazdki sterów. Krótka aluminiowa torpeda pełni rolę magazynową i razem z dolną śrubą spina ze sobą cały kokpit. Minitool podwieszony jest w kapslu z tworzywa sztucznego. Narzędzie nie jest specjalnie rozbudowane i oferuje osiem funkcji. Znajdziemy tu najważniejsze bity oraz klucz do szprych. Zabrakło natomiast 8 mm imbusa, jak również skuwacza do łańcucha. Stash Tool pasuje do rur sterowych o długościach 150–240 mm. Dostępne są wersje do stożkowych i prostych 1 1/8” rur sterowych.

 

PLUSY: łatwy montaż

MINUSY: mała funkcjonalność, narzędzie nie leży dobrze w dłoni, brak skuwacza do łańcucha

 

 

Specialized Swat Conceal Carry MTB Tool
400 zł, 122 g, specialized.com

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

Zintegrowanymi narzędziami Specialized właściwie rozwiązał worek innowacyjnych pomysłów. SWAT Conceal Carry MTB Tool to praktyczne rozwiązanie Amerykanów skrywane w aluminiowej rurze sterowej. Identycznie jak w Granite, tulejka służąca do przechowywania zabezpieczona jest od dołu śrubą i w ten sposób blokuje rurę sterową i mostek kierownicy. Po przesunięciu kapsla w bok minitool wysuwa się na sprężynie z uchwytu. Narzędzie zawiera bity imbusowe w rozmiarach 3–8 mm oraz torx 25. Niestety, brakuje imbusa 2 mm oraz klucza do szprych. Chociaż to ostanie można przeboleć. W zamian za to narzędzie Specializeda zawiera skuwacz do łańcucha i miejsce na spinkę. W celu naprawy łańcucha trzeba jednak wyjąć całość z rury sterowej. Tulejka i dolna część tworzą skuwacz, a pin wyciskany jest z łańcucha za pomocą minitoola. Dostarczane wraz ze śrubami narzędzie SWAT występuje w czterech różnych długościach i pasuje niemalże do wszystkich stożkowych rur sterowych.

 

PLUSY: łatwy montaż, należyta poręczność, zintegrowany skuwacz do łańcucha

MINUSY: drogi, brak 2 mm imbusa, nadaje się tylko do stożkowych rur sterowych

 

 

KORBA

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

Giant Clutch Mini narzędzia w korbie
344 zł, 86 g, giant-bicycles.com

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

Wcale nie tak łatwo wpaść na pomysł, że także drążona oś korby może sprawdzić się w roli schowka. Tymczasem okazuje się, że pojemne osie korb Shimano, Sram i Praxis nadają się wyśmienicie do transportu narzędzi. Minitool Giant przytrzymywany jest wewnątrz korby poprzez magnes i wystarczy jeden ruch ręką, żeby go łatwo wyjąć. Niewielkie, ze względu na ograniczoną ilość miejsca, narzędzie ma zaledwie sześć funkcji, brak 8 mm imbusa oraz śrubokręta. Za to tuleja bardzo dobrze leży w dłoni, pełniąc rolę skuwacza do łańcucha. Znalazło się na niej także miejsce na spinkę łańcucha, mamy też klucz do szprych i kluczyk do zaworów wentyli. Giant Clutch nie tłucze się w trakcie jazdy, choć sam uchwyt pokrył się już powierzchowną rdzą.

 

 

PLUSY: łatwy montaż, dobry skuwacz do łańcucha, solidnie osadzenie

MINUSY: mało funkcji, stosunkowo drogi

 

KIEROWNICA

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

To szczególnie poręczne rozwiązanie, aczkolwiek nie ma tam za wiele miejsca.

 

Giant Clutch mini narzędzia w końcówkach kierownicy
172 zł, 34 g, giant-bicycles.com

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

Tulejki z tworzywa sztucznego sprytnie wsuwają się w końcówki kierownicy, gdzie blokowane są mechanizmem śrubowym. Dzięki temu osadzenie jest pewne i nie tłucze się. Po jednej stronie znajduje się szydło do naprawy opon bezdętkowych, druga strona służy natomiast jako dodatkowy mały. Szydło wygodnie leży w dłoni, ale wąskie sznurki uszczelnią tylko małe dziury. Użytkownicy powinni sięgnąć raczej po grube 3,5 mm sznurki od Maxalami, które bez problemu zmieszczą się w drugim końcu kierownicy.

PLUSY: poręczność, dodatkowy magazynek

MINUSY: często nie pasuje do karbonowych kierownic

 

 

Wolftooth Encase Bar Kit One
512 zł, 131 g, wolftoothcomponents.com

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

 

Mały producent z Minnesoty oferuje przydatne wyposażenie. Szczególnie sprytne jest najnowsze rozwiązanie Encase Tool, które optymalnie wykorzystuje wolną przestrzeń w kierownicy. W zestawie najwyższej jakości znajdują się wszystkie najważniejsze narzędzia, których moglibyśmy potrzebować podczas awarii w trasie. Dodatkowo ich kształt dobrze współgra z dłonią. Jedyny problem polega na utrudnionym wyjmowaniu małych bitów z gniazd. Po jednej stronie znajdują się imbusy 2,5 do 8 mm, 3 torxy, śrubokręt oraz klucz do szprych. Dodatkowo mamy też możliwość złożenia głowicy narzędzia pod kątem 90o. Druga strona sprawuje funkcję skuwacza do łańcucha, zawiera szydło i sznurki do naprawy opon bezdętkowych. Chociaż i w tym przypadku polecamy podmianę cienkich sznurków na 3,5 mm. Na czas transportu narzędzia chowane są w gumowych, stabilizujących tulejach i wsuwane w końcówki kierownicy. Roleczki pasują zarówno do kierownic aluminiowych, jak i karbonowych pod jednym wszakże warunkiem – średnica musi być nie mniejsza niż 17,5 mm. Frezowane aluminiowe kapsle wyglądają wprawdzie elegancko, ale nie tak łatwo wyjąć je z kierownicy.

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

PLUSY: wysoka jakość wykonania, bogate wyposażenie, bardzo dobra poręczność

MINUSY: nie pasują do wszystkich kierownic, utrudnione wyjmowanie bitów, wysoka cena

 

 

UCHWYT NA BIDON

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

Otwory montażowe pod uchwyt bidonu znajdują się niemalże na każdej ramie. Bez większego wysiłku umieścimy tu akcesoria wszelkiej maści.

 

Topeak Ninja Cage X1 + Toolbox T16
65/172 zł; 58/134 g, topeak.com

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

Pod nazwą Ninja Topeak już od dłuższego czasu oferuje zintegrowane rozwiązania narzędziowe. Jednym z nich jest nowy uchwyt bidonu Ninja Cage X1. Wyposażono go po bokach w łyżki do opon, a od spodu znajduje się mocowanie pod akcesoria. Bez większego wysiłku można umieścić tam na przykład zestaw kluczy Toolbox T16. Poprzez przekręcenie wodoszczelnego pojemniczka w bok praktyczny mechanizm zapadkowy umożliwia nam wyjęcie ładnie wykonanego i bogato wyposażonego minitoola. Niestety, jego ergonomia nie całkiem przekonuje, 4 mm imbus w kształcie litery „L” przesadnie mocno siedzi w swoim gnieździe, a w trackie pracy wypada z przedłużki. Także nasadzany 6 mm imbus nie jest szczególnie stabilny. Toolbox 20 będzie lepszym wyborem. Topeak oferuje także alternatywne nasadki pod uchwyt bidonu. Wyjątkowo praktyczna jest chociażby Free Strappack, która umożliwia bezpieczne przytroczenie dętki do ramy. Dla posiadaczy opon bezdętkowych ciekawą i opłacalną alternatywą będzie CO₂-Fuelpack – dwa naboje i głowica pompki.

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

PLUSY: uniwersalność, dobrze chroniony minitool, korzystna cena

MINUSY: część narzędzi trochę nieporęczna

 

Syncros Tailor IS 2.0 HV
300 zł, 298 g, syncros.com

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

W połączeniu z uchwytem akcesoriów IS (zdjęcie w środku) Syncros dostarcza prawdziwy pakiet na wszelki wypadek. Uchwyt na bidon dla prawo i leworęcznych zawiera pełnowartościowy minitool z najważniejszymi imbusami i trzema torxami. Skuwacz do łańcucha, klucz do szprych oraz kluczyk do zaworów wentyli uzupełniają ten poręczny i solidnie osadzony zestaw. Niestety już po pierwszych jazdach w deszczu materiał pokrył się rdzawym nalotem. Do uchwytu na bidon montuje się mocowanie minipompki oraz zapasowej dętki. Pompka z wyciąganym wężykiem dobrze leży w dłoni, a gruby tłok pozwala na sprawne napompowanie nawet szerokich opon. Minitool nie wypada ze swojego mocowania nawet podczas jazdy w wyboistym terenie i bez bidonu.

 

PLUSY: kompletny zestaw naprawczy, dobra poręczność

MINUSY: minitool szybko rdzewieje i bardzo się brudzi

 

Lezyne Flow Storage Cage
258 zł, 350 g, lezyne.com

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

Uchwyt bidonu od Lezyne zawiera wszystkie utensylia niezbędne do szybkiej naprawy w trasie. Do uchwytu dla praworęcznych można przytroczyć dwa naboje CO₂. W wodoszczelnym pojemniku na dole skrywa się wysokiej jakości i bogato wyposażony minitool, który w kwestiach ergonomii obsługi nie pozostawia żadnych życzeń. Dodatkowo dolne pudełeczko (nieco oporne w otwieraniu) skrywa łatki i głowicę pompki CO₂. A jeśli chcemy być w zabezpieczeni w 110%, do uchwytu można przytroczyć jeszcze minipompkę.

 

Minitool - narzędzia zintegrowane

 

PLUSY: wysokiej jakości i w pełni wyposażony minitool, kompaktowy system, wodoszczelny pojemnik

MINUSY: tylko dla praworęcznych, skrytka oporna w otwieraniu

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Bontrager MTB BITS - Nowy gracz na rynku narzędzi zintegrowanych

Test First e-ride: Kellys Theos i90 enduro pod prądem

Singletrack Szklarska Poręba

Marta Lach "Chciałam być jak Maja"

Komentarze do artykułu