ZRÓB TO SAM: UKŁAD ZAWIESZENIA CZ. 2 – MONTAŻ TOKENÓW

Podstawową regulację mamy już za sobą (omówiliśmy ją w części pierwszej), możemy przystąpić do precyzyjnych ustawień amortyzatora i tłumika za pomocą tokenów montowanych w komorze powietrznej.



INSTRUKCJA OBŁUGI I…PLASTIKOWE WKŁADKI

 

Kupując nowy rower, czy tłumik lub amortyzator, oprócz instrukcji obsługi z reguły otrzymujemy też kolorowe plastikowe wkładki (Rockshox nazywa je tokenami). Zadaniem tokenów jest zmniejszanie objętości komory powietrznej. Im mniejsza objętość komory powietrznej amortyzatora czy tłumika, tym bardziej progresywna charakterystyka jego pracy. Tokeny wpływają przede wszystkim na ostatnią tercję skoku. Jeśli mimo poprawnego ugięcia wstępnego (sag) amortyzator/tłumik przelatuje przez skok i dobija, możemy utwardzić go w kluczowej fazie, tzn. pod koniec skoku bez utraty pierwotnej czułości.

 

Amortyzacja - Tokeny

 

Jeśli natomiast sytuacja jest dokładnie odwrotna i nie jesteśmy w stanie wykorzystać całego potencjalnie dostępnego skoku, zamontowane wcześniej tokeny można usunąć. Na stanowisku pomiarowym sprawdziliśmy działanie amortyzatora Rockshox Sid z maksymalną dozwoloną liczbą tokenów (trzy), a następnie bez nich. Zapisane na wykresie krzywe wykazują znaczące różnice w charakterystyce pracy.

 

KROK 1: SPUSZCZANIE POWIETRZA

 

Amortyzacja - Tokeny
Amortyzacja - Tokeny

 

Powietrze w komorze powietrznej amortyzatora znajduje się pod ciśnieniem. Jeśli go nie spuścimy, ryzykujemy obrażeniami! Zanim to zrobimy, warto zapamiętać jego wartość. Następnie małym kluczem imbusowym naciskamy zaworek wentyla, aż do całkowitego opróżnienia komory. Na koniec należy całkowicie wykręcić zaworek i dopiero wtedy zabrać się za demontaż sprężyny powietrznej.

 

KROK 2: WYKRĘCANIE SPRĘŻYNY POWIETRZNEJ

 

Amortyzacja - Tokeny

 

Aby poluzować pokrywę komory powietrznej (lewa górna goleń) w nowszych amortyzatorach Rockshox, będziemy potrzebowali klucza z rozstawem zębów jak do demontażu kaset i standardowej grzechotki. W starszych modelach oraz Foxach poradzimy sobie przy użyciu klasycznego klucza nasadowego. Odkręcamy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Po prostu w lewo.

 

KROK 3: MONTAŻ TOKENÓW

 

Amortyzacja - Tokeny

 

Gdy korek komory powietrznej mamy już na zewnątrz, możemy montować tokeny. Tokeny Rockshoxa są nagwintowane i przykręcamy je do korka. Wkładki Foxa są nasadzane. Do zmniejszania objętości komory powietrznej niektórzy producenci stosują także olej. Każdy amortyzator wymaga właściwych sobie tokenów. Nie wolno montować większej liczby t niż podawana przez producenta.

 

KROK 4: WKRĘCANIE WENTYLA

 

Amortyzacja - Tokeny

 

Wkręcamy korek komory powietrznej z nowymi tokenami w goleń amortyzatora. Szczególną uwagę zwracamy na to, żeby do środka goleni nie dostał się żaden brud. Komorę powietrzną dokręcamy maksymalnym momentem 25 Nm (28 Nm Rockshox). Na koniec wkręcamy zaworek wentyla.

 

KROK 5: POMPOWANIE AMORTYZATORA

 

Amortyzacja - Tokeny

 

Objętość komory powietrznej została zmieniona, a więc pompujemy ją do poprzedniego ciśnienia. Kilkakrotnie ściskamy amortyzator, zmuszając go do pracy i wyrównania ciśnienia wewnątrz wszystkich komór powietrznych. Mimo nowych tokenów sag, czyli twardość, pozostał ten sam. Zmieniła się natomiast charakterystyka pracy pod koniec skoku.

 

TOKENY W TŁUMIKU

 

Instruujemy, jak zamontować tokeny w komorze powietrznej tłumika Rockshox. Różnice są na tyle małe, że z pomocą naszych instrukcji poradzicie sobie również z komorami powietrznymi Foxa. Kolejne kroki są te same.

 

KROK 1: SPUSZCZENIE POWIETRZA I OTWIERANIE TŁUMIKA

 

Amortyzacja - Tokeny

 

Przed otwarciem komory powietrznej zapisujemy ciśnienie i spuszczamy całe powietrze. Aby uniknąć zranienia, najlepiej wykręcić zaworek wentyla. Mocno obejmujemy puszkę komory powietrznej i odkręcamy ją w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Jeśli puszka dokręcona jest mocno, korzystamy z klucza paskowego.

 

KROK 2: UWAGA NA PODZESPOŁY

 

Amortyzacja - Tokeny

 

Ponieważ w komorze negatywnej znajduje się jeszcze powietrze, komora powietrzna ściągana jest ku końcowi tłumika. Trzeba uważać, aby się przy tym nie uszkodziła. Chcąc mieć stuprocentową pewność, wyjmujemy tłumik z ramy i ściskamy go w imadle szerszym końcem za tuleję montażową ramy.

 

KROK 3: ROBIMY MIEJSCE

 

Amortyzacja - Tokeny

 

Na wewnętrznym cieńszym tłoczysku często znajdują się delikatne metalowe podkładki, o‑ringi i płytki z tworzywa sztucznego. Wszystkie elementy, które bez oporu i przy użyciu umiarkowanej siły dadzą się przesunąć po tłoczysku od głowicy tłumika w kierunku komory powietrznej, cofamy. Robimy to bardzo delikatnie, aby nie uszkodzić powierzchni ślizgowej tłoczyska.

 

KROK 4: MONTAŻ TOKENÓW

 

Amortyzacja - Tokeny
Amortyzacja - Tokeny

 

Jeśli naszym celem jest zmniejszenie progresji, wyciągamy z głowicy tłumika zamontowane wcześniej tokeny. Wkładki siedzą ciasno i wyjęcie wymaga wyczucia. Jeśli chcemy, żeby zawieszenie tylnego koła było bardziej progresywne, dokładamy dodatkowe tokeny w przewidzianym dla nich miejscu (za zamontowanym już wkładem). Każdy tłumik wymaga właściwych sobie tokenów!

 

KROK 5: ZAMYKANIE KOMORY POWIETRZNEJ I POMPOWANIE

 

Amortyzacja - Tokeny

 

Kiedy tokeny siedzą już pewnie, wkręcamy komorę powietrzną w głowicę tłumika. Obejmujemy dłonią puszkę komory i przesuwamy ją do góry, pokonując ciśnienie. Następnie dokręcamy w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, aż do momentu, w którym puszka będzie solidnie połączona z głowicą tłumika. Na koniec pompujemy tłumik do poprzedniego ciśnienia.

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

ZRÓB TO SAM: UKŁAD ZAWIESZENIA

cz.1: Ustawienie amortyzatora

 

ZRÓB TO SAM: NAPĘD

 

cz. 1 - Napęd 1x12 dla każdego

cz2. - Dostępne grupy

cz.3 - Regulacja przerzutki tylnej

cz. 4 - Regulacja przerzutki przedniej

 

Reportaż: Bhutan - nowe ścieżki króla

Komentarze do artykułu