ZRÓB TO SAM: NAPĘD CZ.4 – Regulacja przerzutki przedniej

Napędy dwurzędowe nie zakończyły swojej kariery. Shimano wciąż oferuje je we wszystkich grupach napędowych. Wyjaśniamy, dla kogo będzie odpowiedni napęd 2x12 i jak go wyregulować.



MONOPOL NA DWA BLATY

 

W odróżnieniu od firmy Sram Shimano wciąż oferuje napędy z dwoma blatami korby. Argumenty przemawiające za napędem 2x12 są oczywiste. Po prostu obecnie nie ma żadnego innego napędu o tak szerokim zakresie i precyzyjnym stopniowaniu poszczególnych biegów. Mimo tej samej liczby zębatek w przypadku 2x12 Shimano dopuszcza tylko dokładniej zestopniowane kasety 10 – 45 z. Warianty z największą zębatką 51 z są zastrzeżone dla napędów o jednym blacie korby. Stosując zatem korbę 30 z w napędzie Shimano 1x12, mamy podobny bieg wspinaczkowy jak w napędzie 2x12 z korbą o najmniejszym blacie 26 z. Poza tym specyficzna przerzutka tylna napędu 2x12 ma inną geometrię niż 1x12.

„Nawet jeśli napędy dwurzędowe wyszły już kompletnie z mody, dla mnie nowe Shimano 2x12 to lepszy wybór w przypadku kolarzy uprawiających turystykę górską. Każdy, kto podczas tygodniowej wyprawy dźwiga ciężki plecak, podjeżdżając pod alpejskie przełęcze, zapewne doceni dokładniejsze zestopniowanie biegów, a na długich zjazdach będzie mógł jeszcze dokręcić.”

 

ŚRUBY REGULACYJNE

 

Regulacja przerzutki przedniej

 

H - Zewnętrzna śruba do regulacji skrajnego wychylenia prowadnicy łańcucha oznaczana jest literą H „high gear”. Ogranicza ona wychylenie przedniej przerzutki na zewnątrz, zapobiegając przerzucaniu łańcucha przez dużą tarczę korby.

L - Wewnętrzna śruba do regulacji skrajnego wychylenia prowadnicy łańcucha oznaczana jest literą L „low gear”. Ogranicza ona wychylenie przedniej przerzutki do wewnątrz, zapobiegając zrzucaniu łańcucha na suport.

C - Śruba blokująca linkę do przerzutki. Napięcie linki reguluje się baryłką przy manetce (krok 4 u dołu).

D - Śruba montażowa łączy przerzutkę przednią z ramą. Za jej pomocą można regulować odległość przerzutki od blatów korby. Nasz rower ma przerzutkę przednią w standardzie E-type.

W części pierwszej serii przedstawiliśmy inne standardy o odmiennym sposobie montażu.

 

KROK 1 - USTAWIAMY WYSOKOŚĆ PROWADNICY

 

Regulacja przerzutki przedniej

 

Gdy łańcuch spoczywa na małym blacie korby, między zewnętrzną częścią metalowej prowadnicy łańcucha a zębami dużego blatu powinna być zachowana odległość 1 do 3 milimetrów. Wysokość przerzutki zmieniamy za pomocą śruby montażowej (D).

 

KROK 2 - USTAWIAMY KĄT

 

Regulacja przerzutki przedniej

 

Nasz rower ma przerzutkę przednią E-type. W tym oraz w standardzie Direct Mount kąt prowadnicy łańcucha względem blatów korby jest wyznaczony. W przypadku klasycznego montażu za pomocą obejmy trzeba zwrócić uwagę na to, żeby zewnętrzna część prowadnicy znajdowała się idealnie równolegle do blatów. Jeśli kąt się zgadza, dokręcamy śrubę montażową.

 

KROK 3 - USTAWIAMY WYCHYLENIE PRZERZUTKI DO WEWNĄTRZ

 

Regulacja przerzutki przedniej

 

W tym celu najlepiej poluzować śrubę blokującą linkę (C). Następnie za pomocą prawej śruby (L) ustawiamy przerzutkę tak, aby łańcuch spoczywający na największej zębatce kasety nie ocierał o wewnętrzną stronę prowadnicy. Kręcąc śrubą L zgodnie z ruchem wskazówek zegara, oddalamy przerzutkę od ramy.

 

KROK 4 - REGULUJEMY NAPIĘCIE LINKI

 

Regulacja przerzutki przedniej

 

W momencie, gdy mamy już ustawione wychylenie przerzutki do wewnątrz, przykręcamy linkę przerzutki śrubą C i próbujemy przerzucić łańcuch na większy blat korby. Przy tej próbie łańcuch nie może znajdować się już na największej zębatce kasety. Jeśli łańcuch nie będzie chciał wejść na duży blat, stopniowo zwiększamy napięcie linki, kręcąc baryłką manetki w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

 

„Jeśli orientujemy się, gdzie mogą pojawić się ewentualne problemy, poradzimy sobie z przebudową napędu przy użyciu niewielu narzędzi i umiarkowanych zdolnościach technicznych.”

 

KROK 5 - USTAWIAMY WYCHYLENIE PRZERZUTKI NA ZEWNĄTRZ

 

Regulacja przerzutki przedniej

 

Jeśli podczas zmiany biegów łańcuch przeskakuje przez duży blat korby, trzeba ograniczyć wychylenie przerzutki na zewnątrz. W tym celu stopniowo kręcimy śrubą H w prawo (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Jeśli łańcuch (mimo odpowiedniego napięcia linki) nie będzie chciał wejść na duży blat korby, trzeba odkręcać śrubę H w lewo (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara). Na najtwardszym biegu łańcuch nie powinien ocierać o przerzutkę.

 

WAŻNE: UNIKAMY KRZYŻOWANIA ŁAŃCUCHA

 

Regulacja przerzutki przedniej

 

Jak to w przypadku każdego napędu z więcej niż jednym blatem korby także w nowych napędach 2x12 nie powinno się całkowicie krzyżować linii łańcucha. Na dużym blacie korby działają wszystkie biegi, aż po największą zębatkę kasety. Ale już na małym blacie w dolnej połówce kasety napięcie łańcucha będzie za słabe. Łańcuch będzie głośno stukał.

 

OCIERANIE W FULLACH

 

Regulacja przerzutki przedniej

 

Mimo podręcznikowej regulacji na stojaku serwisowym łańcuch w fullach wciąż może ocierać na pojedynczych biegach. Przerzutki mocowane bezpośrednio do ramy głównej mogą miejscami stykać się z łańcuchem podczas amortyzacji tylnego trójkąta, skutkując słyszalnym ocieraniem. Jeśli tak jest, trzeba skorygować pozycję mocowania przerzutki.

 

KONTROLA ZUŻYCIA

 

Regulacja przerzutki przedniej

 

Czy to w przypadku przerzutki tylnej, czy przedniej, zajechany łańcuch, blaty korby czy zużyta linka uniemożliwią optymalną regulację. Zamiast rwać sobie włosy z głowy w trakcie regulacji lepiej uprzednio skontrolować stan podzespołów. Przy wszelkich zabrudzeniach kropla WD-40 na przeguby części może zdziałać cuda.

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

ZRÓB TO SAM: NAPĘD

 

cz. 1 - Napęd 1x12 dla każdego

cz2. - Dostępne grupy

cz.3 - Regulacja przerzutki tylnej

 

Dre Rowery i akcja "Uważaj, proszę." - Popieramy!

Wspólnie z Fabrykarowerów.com kręcimy dla Kasi i Rity

Klik, klik, kupione - test sprzedawców wysyłkowych

 

Komentarze do artykułu