ZRÓB TO SAM: NAPĘD CZ.3 – Regulacja przerzutki tylnej

W rowerach z 2020 roku często znajdziemy jedną z nowych grup 1x12 ze stajni Shimano. BIKE podpowiada jak w kilku krokach perfekcyjnie wyregulować taką przerzutkę.



WRAŻLIWE NA REGULACJĘ

 

Ogólna zasada regulacji tylnej przerzutki (niezależnie od producenta i grupy) nie zmieniła się praktycznie od dziesięcioleci. Kto już raz zrozumiał zależności zachodzące między śrubkami skrajnego wychylenia wózka, napięciem linki i odległością między przerzutką a kasetą, ten sprawnie wyreguluje każdą jedną przerzutkę MTB. Współczesne napędy 1x12 mają to do siebie, że odstępy między zębatkami kasety są bardzo małe, w związku z czym napęd jest bardzo wrażliwy na regulację. Często zaledwie pół obrotu śrubą regulacyjną decyduje o nienagannej pracy całego układu. Dlatego do regulacji podchodzimy spokojnie, krok po kroku.

 

ŚRUBY REGULACYJNE

 

Przerzutka przednia

 

A     Hak przerzutki łączy przerzutkę z ramą. Łatwo się krzywi, ale można go wymienić lub naprostować (krok 7 u dołu).

   Śruba ta odpowiada za zachowanie właściwego odstępu między przerzutką a kasetą. Często nazywana jest po prostu śrubą B. Wkręcanie jej powoduje oddalanie się górnego kółeczka od kasety.

H     Górna śruba do regulacji skrajnego wychylenia/pozycji wózka przerzutki. W Shimano oznaczana jest literą H (high gear) i odpowiada za ograniczenie wychylenia przerzutki na zewnątrz. Innymi słowy zapobiega spadaniu łańcucha między ramę a zębatkę.

L      Dolna śruba do regulacji skrajnego wychylenia/pozycji wózka przerzutki. W Shimano oznaczana jest literą L (low gear) i odpowiada za ograniczenie wychylenia przerzutki do wewnątrz. Innymi słowy zapobiega spadaniu łańcucha między szprychy a zębatkę.

    Śruba ta blokuje linkę przerzutki. Napięcie linki reguluje się baryłką przy manetce (krok 4 u dołu).

     Sprzęgło utrzymuje w ryzach łańcuch w wyboistym terenie. W celu regulacji napędu Shimano poleca rozpięcie sprzęgła.

 

KROK 1 - WAŻNE JEST PRZYGOTOWANIE

 

Przerzutka przednia

 

Najlepiej umieścić rower na stojaku serwisowym, a jeśli jesteśmy w trasie, poprośmy kogoś, żeby przytrzymał nam rower z tylnym kołem w górze. Dzięki temu, kręcąc korbą lewą ręką, możemy łatwo obsługiwać manetkę prawą i jednocześnie utrzymywać łańcuch w polu widzenia. Regulację zaczynamy zawsze na najmniejszej zębatce kasety.

 

KROK 2 - ŚRUBA SKRAJNEGO WYCHYLENIA GÓRNA (H)

 

Przerzutka przednia

 

W celu regulacji skrajnego wychylenia wózka na zewnątrz, trzeba całkowicie zluzować linkę. Dlatego popuszczamy śrubę blokującą linkę (E). W idealnym przypadku górne kółeczko wózka powinno znajdować się w jednej linii z najmniejszą zębatką kasety. Kręcąc górną śrubą (H) w prawo, ograniczamy wychylenie przerzutki.

 

KROK 3 - KONTROLUJEMY ZMIANĘ BIEGÓW

 

Napęd 1x12

 

Po ustawieniu skrajnego wychylenia na zewnątrz, ponownie dokręcamy linkę do przerzutki. Koniecznie trzeba sprawdzić, czy także na manetce mamy wrzucony najmniejszy bieg. Kręcimy korbą i zmieniamy manetką bieg po biegu. Jeśli pojedyncze biegi nie wchodzą płynnie, trzeba wyregulować napięcie linki.

 

"Każdy, kto myśli o modernizacji starego napędu, już teraz może się przesiąść na współczesne rozwiązania 1x12 o rozsądnym zakresie przełożeń, a koszty będą niższe niż kiedykolwiek wcześniej. I wcale nie trzeba od razu kupować nowego roweru. Warto zatem rozważyć dwunastkową opcję, tym bardziej jeśli dotychczasowe części (łańcuch, kaseta, zębatki, pancerze) i tak są już zużyte."

 

KROK 4 - REGULUJEMY NAPIĘCIE LINKI

 

Przerzutka przednia

 

Jeśli w trakcie zmiany biegów łańcuch nie przechodzi z mniejszej zębatki na większą, oznacza to za małe napięcie linki. W celu zwiększenia napięcia linki kręcimy baryłką przy manetce w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Jeśli natomiast łańcuch przeskakuje przez zębatkę, gdy chcemy wrzucić lżejszy bieg, oznacza to zbyt duże napięcie linki. Wtedy baryłką przy manetce kręcimy w prawo.

 

KROK 5 - ŚRUBA SKRAJNEGO WYCHYLENIA DOLNA (L)

 

Przerzutka przednia

 

Zmieniamy bieg na największą zębatkę i popychamy jeszcze manetkę albo naciskamy na przerzutkę dłonią. Jeśli łańcuch wpadnie między największą zębatkę a szprychy, koniecznie trzeba trochę dokręcić dolną śrubę (L). Jeśli natomiast napięcie linki jest poprawne, a łańcuch mimo to bezskutecznie próbuje wejść na największą zębatkę, trzeba odkręcać śrubę (L) w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

 

KROK 6 - KONTROLA ODSTĘPU

 

Przerzutka przednia

 

Jeśli napięcie linki i skrajne wychylenie wózka mamy już wyregulowane, trzeba jeszcze ustawić odstęp przerzutki od kasety. Na najlżejszym biegu patrzymy na wózek przerzutki od wewnątrz, gdzie znajduje się linia pomocnicza oznaczona strzałką i symbolem „51T”. Zęby największej zębatki muszą zbiegać się z tą linią. Kręcąc śrubą (B) w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, zwiększamy odstęp.

UWAGA: W celu wykonania tego pomiaru w fullach trzeba ścisnąć tłumik o wartość SAG!

 

KROK 7 - WCIĄŻ NIE DZIAŁA

 

Przerzutka przednia

 

Jeśli po przeprowadzeniu czynności od 1 do 6 napęd wciąż nie pracuje płynnie, to albo poluzowana jest kaseta, albo skrzywiony został hak przerzutki. Skrzywiony hak skontrolujemy i wyprostujemy za pomocą specjalnego przymiaru. Nawet w nowych rowerach hak przerzutki może być już wygięty, np. w wyniku transportu.

 

KROK 8 - WAŻNE: SPRAWDZAMY ZUŻYCIE PODZESPOŁÓW!

 

Przerzutka przednia

 

Mocno wyeksploatowane napędy często uniemożliwiają poprawną regulację z powodu zużytych łańcuchów i zębatek. Czasem powodem, dla którego napęd nie działa płynnie, są opornie działające, wadliwe linki, tudzież uszkodzone pancerze.

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

ZRÓB TO SAM: NAPĘD

 

cz. 1 - Napęd 1x12 dla każdego

cz2. - Dostępne grupy

 

Wspólnie z Fabrykarowerów.com kręcimy dla Kasi i Rity

Niner RIP 9 RDO Custom w kolorach Kolorado

Klik, klik, kupione - test sprzedawców wysyłkowych

Komentarze do artykułu