ZRÓB TO SAM: NAPĘD 1X12 DLA KAŻDEGO CZ.2 – DOSTĘPNE GRUPY

Cena, waga, zakres przełożeń – w przypadku napędów liczą się niepodważalne fakty. Przedstawiamy dane i opinie dotyczące wszystkich grup dwunastkowych zebrane podczas zwyczajowego dnia testów w BIKE.



PODWAŻONA POTĘGA

 

Mimo potęgi Shimano, to Sram – jedyny poważny konkurent japońskiej marki – w ostatnich latach znacząco kształtował kierunek rozwoju napędów MTB. Amerykanie zdetronizowali tradycjonalistyczne Shimano w roli technologicznego jedynowładcy, wprowadzając w 2016 roku napęd 1x12. A już dwa lata później Sram tylko jeszcze ugruntował nową dwunastkową technologię za sprawą tańszej grupy NX.

Na narastającą rynkową presję spóźnieni Japończycy zareagowali w 2018, fundując swojej nowej grupie XTR dwunastą zębatkę kasety. A od lata 2019 roku także tańsze grupy SLX oraz XT wyposażane są w kasety dwunastorzędowe. Obecnie dostępnych jest osiem różnych wariantów 1x12 obejmujących różne półki cenowe. Zarówno w Shimano, jak i w Sramie, pojedyncze komponenty różnych napędów są ze sobą kompatybilne. Dzięki temu każdy rowerzysta może skonfigurować swój własny napęd, dopasowany do możliwości finansowych. Najkorzystniejsze cenowo zestawy do modernizacji składają się z przerzutki, kasety, łańcucha oraz manetki. Do tego trzeba doliczyć jeszcze niezbędny blat do starej korby. Chcąc przezbroić stary, jedenastorzędowy napęd Sram na dwanaście rzędów, nie potrzebujemy nowego bębenka. A ten, kto nie chce lub nie może zamienić swojego starego bębenka HG (Shimano), ma jeszcze opcję montażu kasety Sram Eagle NX. Wszystkie napędy zostały przez nas zważone i przetestowane w trakcie jazd praktycznych.

 

 

Shimano SLX M7100

 

SLX to w przypadku Shimano inicjacja wejścia do grupy napędów dwunastkowych. W podobnej cenie co odpowiednik Sram NX Eagle, ale 200 g lżejsza. Modernizacja będzie wymagała nowego bębenka za około 240 złotych. W praktyce napęd działa bardzo dobrze. Bardziej miękka reakcja manetki jest dla wielu osób nawet przyjemniejsza niż tej z droższej grupy XT.

 

Napęd 1x12

Standard bębenka: Micro Spline

Waga grupy¹: 1857 g

Waga korby: 649 g

Zakres przełożeń: 450%/510%/623% (2-rzęd.)

Cena zestawu do modernizacji²: 718 zł

Cena grupy: 1160 zł

 

 

Sram NX Eagle

 

Sram NX Eagle może do najlżejszych nie należy, ale ma jedną niepodważalną zaletę. Jego kaseta jest kompatybilna z kilkudziesięcioletnim standardem bębenka HG od Shimano. Najmniejszy tryb kasety ma 11 zębów, a zakres przełożeń jest węższy niż w pozostałych dwunastkowych grupach napędowych. Zmiana przełożeń jest trochę niewyraźna i odrobinę głośniejsza niż w napędach Sram z najwyższej półki.

 

Napęd 1x12

 

Standard bębenka: HG

Waga grupy¹: 2074 g

Waga korby: 707 g

Zakres przełożeń: 455%

Cena zestawu do modernizacji²: 804 zł

Cena grupy³: 1150 zł

 

 

Shimano XT M8100

 

Grupa XT już od dziesięcioleci łączy akceptowalne ceny z najwyższą jakością. Nie inaczej jest w przypadku M8100. Z powodu dobrej relacji ceny do jakości często określa się ją mianem „napędu dla ludu”. Działa nienagannie. Jedynie duża siła potrzebna do obsługi manetki nie każdemu przypadnie do gustu.

 

Napęd 1x12

 

Standard bębenka: Micro Spline

Waga grupy¹: 1798 g

Waga korby: 641 g

Zakres przełożeń: 450%/510%/623% (2-rzęd.)

Cena zestawu do modernizacji²: 1148 zł

Cena grupy³: 1770 zł

 

 

Sram GX Eagle

 

Pod kątem wagi, ceny i wrażeń z obsługi GX minimalnie przewyższa Shimano XT. Ale za to dysponuje mniejszym o 10% zakresem. Koniec końców można powiedzieć, że oba napędy pracują na podobnym poziomie, a więc także GX jest „grupą dla ludu” w wydaniu Srama. Pod kątem funkcjonalności nie ma praktycznie żadnej odczuwalnej różnicy w stosunku do X01 czy XX1 Eagle.

 

Napęd 1x12

 

Standard bębenka: XD

Waga grupy¹: 1711 g

Waga korby: 612 g

Zakres przełożeń: 500%

Cena zestawu do modernizacji²: 1118 zł

Cena grupy³: 1620 zł

 

 

Shimano XTR M9100

 

Po pożarze w zakładach Shimano długo trzeba było czekać na nową korbę XTR. Tymczasem reprezentacyjna grupa Japończyków jest już kompletna. Manetka pracuje ze sportowym napięciem, ale łańcuch cichutko i w okamgnieniu zmienia zębatki. Na razie nie ma elektronicznej wersji Di2 tego napędu.

 

Napęd 1x12

 

Standard bębenka: Micro Spline

Waga grupy¹: 1497 g

Waga korby: 531 g

Zakres przełożeń: 450%/510%/623% (2-rzęd.)

Cena zestawu do modernizacji²: 2374 zł

Cena grupy³: 4290 zł

 

 

Sram XX1 Eagle

 

XX1 to najlżejsza na rynku grupa dwunastorzędowa. Obok tradycyjnej wersji obsługiwanej linką dostępna jest jeszcze droższa elektroniczna, całkowicie bezprzewodowa odmiana AXS. Eagle X01 jest wykonana równie nienagannie, ale ze względu na zastosowania enduro trochę bardziej wytrzymała. Obsługa manetki jest wyraźna, ale i miękka. Wymarzony napęd!

 

Napęd 1x12

 

Standard bębenka: XD

Waga grupy¹: 1434 g

Waga korby: 469 g

Zakres przełożeń: 500%

Cena zestawu do modernizacji²: 3199 zł

Cena grupy³: 15155 zł (6557 zł AXS)

 

OBJAŚNIENIA:

¹Kompletna grupa napędowa składa się z przerzutki, kasety, łańcucha, blatu, korby i manetki. Z powodu przeróżnego rodzaju standardów suport nie był uwzględniany.

²Zestaw do modernizacji (upgrade-kit) składa się z przerzutki, kasety, łańcucha i manetki.

³Średnia cena na podstawie oferty trzech dużych sklepów internetowych w połowie grudnia 2019 roku.

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Zrób to sam: Napęd 1x12 cz. 1

Wspólnie z Fabrykarowerów.com kręcimy dla Kasi i Rity

Niner RIP 9 RDO Custom w kolorach Kolorado

Klik, klik, kupione - test sprzedawców wysyłkowych

Komentarze do artykułu