Warsztat: sprawdzanie zużycia i wymiana łańcucha

Łańcuch należy regularnie kontrolować pod kątem zużycia. Jeśli zbyt długo poczekamy z jego wymianą, trzeba będzie wkrótce zmienić także tryb i zębatki w korbie. Serwis stanie się wtedy bardzo kosztowny!



Specjalna miarka nie jest potrzebna, także za pomocą klasycznej suwmiarki sprawdzicie, czy wasz łańcuch nadaje się do wymiany. Najpierw ustawiamy suwmiarkę na odległość ok. 118 mm i wprowadzamy w dowolnym miejscu łańcucha, w odległości 10 ogniw od siebie. Następnie rozsuwamy ją nadal, aż dotknie rolek ogniw. Odległość zmierzona w nowym łańcuchu wynosi 119,5 mm; od 120,25 mm łańcuch jest już tak wyciągnięty, że powinien zostać wymieniony.

 

1 Zmierzenie wyciągnięcia

 

 

Najłatwiej długość łańcucha zmierzyć za pomocą specjalnej miarki. Kładziemy ją w tym celu na łańcuchu. Jeśli jej zęby w całości wpadną w ogniwa, zdecydowanie trzeba wymienić stary łańcuch. Jeśli ząb miarki nie wpada całkowicie (jak na obrazku), łańcuch może być używany nadal.

 

Sprawdzianu można dokonać także całkiem bez narzędzi, w sposób przybliżony. Chwytamy łańcuch za jedno z ogniw i próbujemy go odsunąć od dużej zębatki. Jeśli powstanie przerwa większa niż 2 milimetry, łańcuch trzeba wymienić (na zdjęciu otwierającym warsztat łańcuch nie jest wyciągnięty).

 

2 Wymiana łańcucha

 

 

Zmieniamy bieg na najmniejszy, by osłabić naciąg. Następnie rozpinamy łańcuch za pomocą imadełka w dowolnym miejscu.

 

 

Długość nowego łańcucha określamy po wrzuceniu na małą zębatkę z przodu i z tyłu. Przy właściwej długości łańcuch powinien być minimalnie naciągnięty.

 

 

Co do właściwej długości można też orientować się na podstawie starego łańcucha. Pamiętamy o tym, by łańcuch właściwie przeprowadzić przez przerzutki przednią i tylną.

 

 

Oba końce łańcucha łączymy za pomocą nowego nitu. Bardzo przydaje się przy tym specjalne narzędzie z drutu lub zgięta stara szprycha.

 

Uwaga! Oczywiście w wariancie ze spinką do łańcucha zabieg ten nie istnieje - w miejsce nitu stosujemy spinkę, odpowiednio dostosowując długość łańcucha. Spinka najłatwiej wskakuje gdy po założeniu naprężymy łańcuch naciskając na pedały, a spinka będzie się znajdować pomiędzy zębatką tylną a przednią powyżej widełek łańcuchowych.

 

 

 

Nowy nit wciskamy tak bardzo, aż niemal się schowa. Jeśli nit jest dobrze osadzony, powinno być łatwo odczuwalne jego wskakiwanie we właściwe miejsce.

 

 

Odłamujemy zbędną część z drugiej strony. Jeśli znitowane miejsce jest lekko sztywne, poruszamy łańcuchem na boki i w ten sposób poprawiamy jego ruchomość.

 

Potrzebne narzędzia

 

1 imadełko do łańcucha

2 miarka do pomiaru wyciągnięcia łańcucha

3 klamra do łańcucha

4 nit lub spinka

Komentarze do artykułu