SERWIS – CICHY I ODPORNY NA WARUNKI ATMOSFERYCZNE

Zabłocone łożyska, rdza i wkurzające trzeszczenie – to nieprzyjemne konsekwencje jazdy zimową i wiosenną porą, ale nie tylko – zdarza się przecież, że po godzinach jazdy w pyle i kurzu dopadnie nas ulewa. Przenikliwa wilgoć robi wypełnia zakamarki naszych rowerów powodując „stany zapalne”. BIKE zdradza najlepsze sposoby na ochronę roweru przed wodą i błotem przy niewielkim nakładzie środków i sił.



RUDY I ZŁOWIESZCZE DŹWIĘKI

 

Rower czeka w pogotowiu, a słońce rozpieszcza. Wymarzone warunki na małą rundkę wokół komina. Wskakuję na siodełko, opieram stopy na pedałach i… Co jest? Pierwszy obrót korbą nie zwiastuje niczego dobrego. Do uszu docierają złowieszcze dźwięki. Jedno spojrzenie pod nogi i wszystko jasne, rdza! To, co jeszcze przed wczorajszą przejażdżką miałem za łańcuch, dziś przypomina rudego tasiemca. Pamiętam, że przejechałem naprawdę krótki odcinek, a łańcuch po kilku godzinach już był zniszczony.

 

Tymczasem wcale tak nie musiało być. Zdradzimy wam, co zrobić, żeby móc śmigać w terenie na sprawnym i odpornym na warunki atmosferyczne rowerze przez okrągły rok. Nasze sztuczki zapewnią spokojną i bezstresową jazdę oraz przedłużą żywot waszego sprzętu. W najgorszym (czytaj: najdroższym) przypadku trzeba będzie zaopatrzyć się w komplet nowych opon i płaskich pedałów, które ułatwią bezpieczne przemieszczanie się po śliskich ścieżkach.

 

Dobre i niedrogie

 

  1. Mudguard

 

Można go dostać za niewielką sumę, a montaż trwa chwilę. Wprawdzie ten plastikowy minibłotnik nie uchroni całkiem od brudu, ale efektywnie osłoni uszczelniacze amortyzatora i łożyska sterów przed rozbryzgami błota.

 

Serwis

 

  1. Nasadka na sztycę

 

Zwykły kawałek starej dętki zapobiegnie wnikaniu błota w szczeliny między sztycą a rurą podsiodłową.

 

Serwis

 

  1. Griptape

 

Można jej szukać pod angielską nazwą online lub w marketach budowalnych. Naklejona na manetkę biegów, blokady zawieszenia czy dźwigienkę regulowanej sztycy sprawi, że mimo błota i grubych rękawic przyczepność będzie idealna.

 

Serwis

 

Konserwacja, tuning, przygotowanie

 

Szczególnie wiosną powinieneś poświęcić swojej maszynie trochę więcej uwagi. Ale bez obaw, to nic wielkiego. Zaledwie kilka zabiegów, które znacząco przedłużą trwałość oraz poprawią funkcjonalność roweru i jego podzespołów. Do roboty, a później na szlak.

 

  1. Łańcuch

 

Jeśli po wodnej przejażdżce od razu nie zajmiemy się czyszczeniem łańcucha, szybko pokryje się rdzą. Zaraz po zakończonej jeździe powinieneś opłukać łańcuch wodą i nasmarować go. W mokrych warunkach lepki i ciągliwy olej, np. Muc Off Premium Wet, lub wosk przylegają do łańcucha znacznie lepiej. Jeśli nie ma gdzie i jak umyć łańcucha, niezbędne minimum obejmuje porządne wytarcie szmatką i przesmarowanie. Teraz rower jest gotowy do dalszej eksploatacji.

 

Serwis

 

  1. Elementy zawieszenia

 

Jeśli temperatura spadnie poniżej ośmiu stopni, elementy zawieszenia sztywnieją i utwardzają się. Zimno sprawia, że olej w amortyzatorze i tłumiku robi się gęsty, lepki i ciągliwy. Aby pobudzić do działania „ospały” układ zawieszenia, możesz zwolnić o kilka kliknięć pokrętła regulacji tłumienia amortyzacji i powrotu (o ile występują). To powinno tchnąć w niego trochę życia.

 

Serwis

 

  1. Błotnik

 

Z jednej strony błotnik chroni przed zabrudzeniem ważne części, jak łożyska sterowe i uszczelniacze amortyzatora, z drugiej samego bikera, wyłapując rozbryzgi wody, zanim trafią na twarz i okulary, skutecznie ograniczając pole widzenia. Crud XL Fender robi robotę, jest cichy i zamontujemy go bez narzędzi (120 zł, 193 g).

 

Serwis

 

  1. Hamulce

 

Klocki na błotniste pory roku? Jest coś takiego? W wyniku prze- prowadzonych testów laboratoryjnych nie da się wysnuć ogólnego wniosku, że w wilgoci spiekane klocki metaliczne są lepsze. Jedno jest pewne. Zarówno spiekane metaliki, jak i klocki organiczne lekko korodują na skutek obecności w nich drobinek metalu, a to pogarsza skuteczność hamowania. Dlatego na pierwszych metrach warto lekko zacisnąć klamki, tak, żeby klocki mogły pocierać o tarczę do momen- tu, aż układ odzyska pierwotną sprawność.

 

  1. Pedały

 

W sytuacji awaryjnej, na śliskiej nawierzchni, nogę do podparcia szybciej zdejmiemy z płaskich pedałów. Nie mówiąc już o tym, że w butach do płaskich pedałów będzie zwyczajnie cieplej. Jeśli jednak wciąż upieracie się przy pedałach wpinanych, przynajmniej zluzujcie śrubę do regulacji siły wypięcia.

 

Serwis

 

  1. Opony

 

Na mokre warunki wybieramy inne opony. Błotna breja oznacza gruby i rzadszy bieżnik, bo ten nie zapycha się tak łatwo. Continental Baron czy Schwalbe Magic Mary sprawują się dobrze szczególnie na przednim kole, gdzie liczy się pewność prowadzenia.

 

Serwis

 

  1. Rama

 

Chcąc zadbać o ramę, należy zabezpieczyć ją odpowiednim środkiem (np. Muc Off Silicon Shine). Po takim zabiegu brud będzie mniej przywierał, a woda łatwiej spływała.

 

Serwis

 

Cichy niczym kot

 

Jako rowerzyści bywamy pedantyczni, a każdy obcy i niepożądany dźwięk może obrzydzić nam wyjazd i to niezależnie od pory roku czy warunków. Dzięki praktycznym wskazówkom skutecznie wyeliminujecie najczęstsze źródła hałasu, a po leśnych ścieżkach będziecie stąpać niczym kot na polowaniu.

 

  1. Wibrującelinki

 

Otulina piankowa - Aby zapobiec kłapaniu linek o wewnętrznym prowadzeniu, można nałożyć na nie otulinę z pianki, np. Capgo. Dwa metry ważą tylko 3 gramy.

 

Serwis

 

Szczotki/wyciory do butelek - Pragnąc błogiej ciszy ze strony poprowadzonych wewnątrz ramy przewodów, można uciec się do sztuczki z wyciorem do mycia butelek. Przy zamontowanych przewodach wsuwa się go w dolną rurę poprzez rurę sterową albo suport.

 

Serwis

 

  1. Uderzający łańcuch

 

Slapper tape - Samoprzylepna taśma z profilowanego elastomeru nie tylko świetnie chroni lakier tylnego trójkąta, ale także wycisza uderzenia łańcucha w wyboistym terenie.

 

Serwis

 

Shut the fuck up - Legenda downhillu Chris Kovarik wynalazł nowe rozwiązanie problemu uderzającego łańcucha. Prowadnica STFU wyposażona w dwa ringi ma skutecznie poskramiać i wyciszać łańcuch.

 

Serwis

 

  1. Kłapiące przewody hydrauliczne

 

Samowulkanizująca taśma - Alternatywa dla plastikowych opasek. Samowulkanizująca taśma naprawcza z marketu budowlanego trwale połączy i skutecznie wyciszy kłapiące przewody.

 

Serwis

 

Spinki do przewodów - Obrotowe spinki w kształcie litery „S” (np. od Jagwire) umożliwiają połączenie pojedynczych przewodów w pary, zapobiegając niechcianym dźwiękom. Poza tym wyglądają elegancko i porządkują okolice kokpitu.

 

Serwis

 

  1. Trzeszczący napęd

 

Bębenek - Zbyt mała ilość smaru na korpusie bębenka to częsty powód trzeszczenia pojawiającego w trakcie pedałowania. Trzeba zdjąć kasetę, oczyścić korpus i nie żałować gęstego smaru.

 

Serwis

 

Tarcza korby - Czasem także punkty osadzenia tarczy na korbie mogą generować dźwięki. Postępujemy analogicznie. Należy przeprowadzić porządne czyszczenie i nałożyć smar montażowy.

 

Serwis

 

Przeczytaj również:

 

Kolarska kuchnia - Pita Sportiva kebab po kolarsku

Test pompek stacjonarnych, albo cała para w gwizdek

 

Komentarze do artykułu