TEST: ZESTAWY DO KOŁKOWANIA OPON BEZDĘTKOWYCH

Guma, kapeć, kiszka, flak, jak zwał, tak zwał. Przebita opona to wróg numer jeden każdego kolarza górskiego. Nawet użytkownicy opon bezdętkowych nie mogą spać spokojnie. Mleko nie zawsze uszczelni każdą dziurę, a wtedy do akcji wkraczają zestawy naprawcze do kołkowania opon tubeless.



USZCZELNIAJĄCY „SZASZŁYK”

 

Na stoisku targowym firmy Maxalami w Willingen poruszenie jak na jarmarku. Zafascynowani gapie nie mogą oderwać wzroku od opony, która wygląda jak po spotkaniu z jeżozwierzem. Niezliczona ilość dziur w demonstracyjnej oponie została połatana sznurkami, włóknami, knotami, gumą, korkami. Także i tu nomenklatura jest bogata. W każdym razie chodzi o uszczelniacze, po które sięgamy, gdy znajdujące się w oponie mleko nie poradzi sobie ze zbyt dużą dziurą. Rzeczone sznurki powinny znaleźć się w podstawowym wyposażeniu każdego użytkownika opon bezdętkowych. Sposób użycia jest całkiem prosty. Uszczelniający sznurek umieszcza się w swego rodzaju widelcu/szydle i tak przygotowany „szaszłyk” wpycha się w dziurę opony. Przy wyciąganiu szydła sznurek pozostaje w oponie. Jeśli całą operację wykonamy wystarczająco sprawnie, pozostanie nam już tylko kilka ruchów tłokiem pompki i możemy jechać dalej.

 

SZNUREK SZNURKOWI NIERÓWNY

 

Ponieważ mleko z reguły radzi sobie dobrze z uszkodzeniami do 3 milimetrów, testowane przez nas zestawy naprawcze musiały wykazać skuteczność przy dziurach o średnicy 3, 4, 5 i 6 milimetrów oraz sześciomilimetrowym przecięciu. A i tak okazało się, że cienkie 1,5 mm sznurki zestawu Blackburn Pro Plugger poległy już przy czteromilimetrowych otworach, a przecięcia nie uszczelniły nawet trzy sztuki. Krótkie korki Dynaplug siedzą pewnie w oponie, a ich aplikacja jest łatwa dzięki metalowemu grotowi. Ale dużą dziurę i przecięcie uszczelniły dopiero dostępne na zamówienie korki Mega Plugs. Małe strzałki Stan’s są szczególnie skuteczne przy „ranach kłutych” opony. Natomiast ciężko jest zatamować nimi przecięcia. Nawet jeśli strzałki reagują z mlekiem, sześciomilimetrowym przecięciem wciąż uchodziło trochę powietrza. Najskuteczniejsze są 3,5‑milimetrowe sznurki Lezyne, Maxalami i Sahmurai. Chociaż największe przecięcie w pełni uszczelniły tylko Maxalami, które w oponie tkwią jeszcze mocniej niż kolce jeżozwierza.

 

WYNIKI TESTÓW

 

Blackburn Pro Plugger

Korki uszczelniające tubeless - Blackburn

 

Dynaplug Air Kit

Korki uszczelniające tubeless - Dynaplug

 

Lezyne Tubeless CO² Blaster

Korki uszczelniające tubeless - Lezyne

 

Maxalami Twister 2.0

Korki uszczelniające tubeless - Maxxalami

 

Sahmurai S.W.O.R.D.

 

Korki uszczelniające tubeless - Sahmurai

Stan’s Dart Tool

Korki uszczelniające tubeless - Stans

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Full inaczej - pojedynek koncepcji rowerów XC

Nowatorskie metody produkcji - druk 3D

Polskie miejscówki - gorące miejsca