FULL INACZEJ – POJEDYNEK KONCEPCJI ROWERÓW XC

Trek Supercaliber o krótkim skoku tylnego zawieszenia definiuje całkiem nową kategorię rowerów do ścigania XC. Postanowiliśmy, że sportowo oszczędny full stanie do walki na czas ze sztywniakiem oraz klasycznym wyścigowym fullem.



DZIKIE RODEO, BUJANY FOTEL I TEN TRZECI…

 

Sztywniaki XC zyskują na podstawie pewnego paralogizmu. Dopiero gdy porządnie trzęsie, pojawia się przypuszczenie, że poruszamy się gdzieś na granicy. Twarde jak deska, bezpośrednie i autentyczne hardtaile potrząsają porządnie naszymi synapsami, dając jasno do zrozumienia, że to strefa graniczna. Te same odcinki, które na sztywniaku były niczym dzikie rodeo, na fullach przeżywa się jak jazdę w fotelu bujanym. Żadnych skrajnych doznań. Stąd też niebezpośredni i cięższy full stwarza pozory wolniejszego. Ale, jak dobrze wiemy, pozory często mylą. I w tym przypadku stoper mówił co innego. A gdyby tak między sztywniakiem a fullem istniała trzecia opcja? Rower, który łączy w sobie crème de la crème obu kategorii? Żwawy, ale wciąż komfortowy?

Podobnym założeniem kierowali się inżynierowie Treka, pochylając nad projektem nowego modelu Supercaliber, obecnie narzędzia pracy Jolandy Neff, który nie bez sukcesów startował już w Pucharze Świata XC. A teraz, po wielu opóźnieniach, trafił wreszcie na rynek i do naszej redakcji. Mając tylko 60 mm skoku tylnego zawieszenia, rower porusza się gdzieś na pograniczu dwóch rzeczywistości. Tej twardej HT i miękkiej full. Ale czy rzeczywiście uda mu się spełnić głęboko skrywane marzenia wielu sportowców?

 

Pojedynek koncepcji xc

 

TEST KLASY PUCHAROWEJ

 

W celu przeprowadzenia gruntownych testów udaliśmy się na szybką trasę wyścigów cross country. Obok Treka Supercaliber na starcie stanęło jeszcze dwóch innych, równie temperamentnych zawodników. Rzucając karty na stół, bez litości dla nowicjusza, powołaliśmy do pojedynku lekkiego (8,2 kg) sztywniaka Stoll R1 oraz ważącego 10,5 kg maratonowego fulla Canyon Lux w edycji Mathieu van der Poela. A ponieważ nie mogły decydować tylko subiektywne wrażenia z jazdy, każda runda była monitorowana za pomocą stopera i pomiaru mocy SRM. Jednakowe opony tubeless odpowiadały za te same opory toczenia. A maksymalna różnica wagi zestawów kół wynosiła tylko 160 gramów. Kolejne rundy pokonywane były przez trzech testujących na każdym z rowerów.

 

Pojedynek koncepcji xc

Szef SRM Uli Schoberer (w żółtej kamizelce) zadbał o precyzyjne pomiary mocy podczas testów. Parowanie z kompatybilnymi pedałami SPD z pomiarem mocy udało się w przeciągu zaledwie kilku minut.

 

BADANIA LABORATORYJNE BIKE

 

Zanim padł sygnał do startu, w laboratorium BIKE dokonaliśmy niezbędnych pomiarów. Rama Treka bez tłumika pokazała na wadze 1772 g. Supercaliber uplasował się więc w klasie lekkich ram fulli. Specjalny, umieszczony w rurze górnej i opracowany wspólnie z marką Fox, tłumik o wadze 479 g zepsuł nieco bilans wagowy. Jeśli chodzi o wagę ramy z tłumikiem, Canyon oraz wielu innych znanych konkurentów wyprzedza Treka. Czy zatem Trek jest może sztywniejszy? Tak. Sztywnością 45 N/mm Supercaliber pokonał Canyona i był trochę lepszy od HT Stolla. Wszystkie trzy ramy znajdują się w zielonym polu pomiarów. Jeśli zaś chodzi o wagę całkowitą, Treka i Canyona dzieli zaledwie 300 g. A bez fabrycznej regulowanej sztycy Canyon zrównałyby się z nim wagowo. Stoll ma natomiast ponad dwa kilogramy przewagi nad konkurentami i gra już w całkowicie innej lidze.

 

Pojedynek koncepcji xc Pojedynek koncepcji xc

 

WERYFIKACJA W TERENIE

 

Na trasie wyścigu sytuacja się odwraca. Nie brakuje tu stromych podjazdów, wyboistych pól kamieni, połaci korzeni, szybkich odcinków z piachem i umiarkowanie trudnego zjazdu pokrytego korzeniami. Ot, czystej krwi trasa XC. Wydaje się, że to idealnie wręcz środowisko dla Treka. I rzeczywiście, na podjazdach Supercaliber zapewnia znacząco lepszą trakcję niż hardtail, reagując na każdy, najmniejszy nawet korzeń. A podczas rozpędzania na wyjściu z zakrętów oraz na stromych odcinkach wspinaczkowych Trek jest bardziej bezpośredni niż Canyon. Nawet jeśli tylny trójkąt Luxa, także bez platformy, pracuje ekstremalnie spokojnie i skutecznie, to krótki 60 mm skok Treka zapewnia mu na podjazdach odczuwalną dynamikę. Dlatego też wszyscy testujący darowali sobie korzystanie ze zdalnej dźwigienki blokady. Ale na zjazdach deficyt skoku w stosunku do Canyona staje się już wyraźnie odczuwalny. W takim terenie Lux rozdaje karty. A wraz z narastającymi trudnościami jego pozycja tylko się umacnia.

 

Pojedynek koncepcji xc

WYŚCIGOWA TRASA XC W BUNDENTHAL ma 4,3 km długości i 142 m przewyższeń. Pod kątem zjazdów nie jest specjalnie wymagająca technicznie, wobec czego full nie miał tu okazji do uzyskania decydującej przewagi czasowej. Odcinki podjazdowe oraz zjazdowe (brązowy i niebieski) zostały dodatkowo ocenione w tabeli.

 

WATY I SEKUNDY

 

Pod koniec dnia wiemy już, że Supercaliber był sumarycznie najszybszy oraz osiągnął najlepszy czas podjazdu przy najmniejszym wydatku mocy. Z pięciosekundową stratą Stoll osiąga drugi najlepszy czas, ale za to nakładem pracy większym o 8 W. Mimo ogromnej przewagi wagowej także na podjazdach Stoll musiał uznać wyższość Treka. Chcąc rowerami Stoll i Canyon wykręcić na podjazdach czas Treka Supercaliber, trzeba by wykrzesać z siebie dodatkowe 19 W. Mimo to w naszym systemie punktacji Stoll uzyskał najlepszy wynik. Powodem jest zróżnicowana wartość punktacji dla odmiennych kategorii: hardtail i wyścigowy full.

 

Tabela przedstawia średnie wartości dla każdego roweru na podstawie wszystkich przejazdów pokonanych przez trzech kolarzy. Z powodu łatwego odcinka zjazdowego różnice były praktycznie żadne.

Pojedynek koncepcji xc

 

PODSUMOWANIE

 

Nowy Supercaliber jest poważną alternatywą dla wszystkich niezdecydowanych, którzy wciąż wahają się między sztywaniakiem a fullem do XC. Na prostym technicznie torze Trek wywalczył najlepszy czas. Komu jednak bliżej do fulla, ten rowerem o klasycznym skoku 100 mm będzie jeździł lepiej, a na trudnych fragmentach długich tras wyścigowych na pewno doceni odczuwalnie większy zapas możliwości.

 

ZOBACZ WYNIKI TESTÓW

 

STOLL R1 Layup 850

CANYON Lux CF SLX 9.0
Team

TREK Supercaliber 9.9 XX1

Pojedynek koncepcji xc - Stoll R1

Pojedynek koncepcji xc - Canyon Lux

Pojedynek koncepcji xc - Trek Supercaliber

Pojedynek koncepcji xc - Stoll R1Pojedynek koncepcji xc - Canyon LuxPojedynek koncepcji xc - Trek Supercaliber

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Nowatorskie metody produkcji - druk 3D

Polskie miejscówki - gorące miejsca

Test skarpet uciskowych - ugniatacze łydek

Legalne wspomagacze - brać, czy nie brać?

Komentarze do artykułu