Poradnik długodystansowca: jak wykiwać deszcz, zimno i upał

Szczególnie w górach zmiany pogodowe potrafią być gwałtowne, co sprawia, że konieczne są specjalne środki zaradcze. Znaczy to tyle, że bez względu na to, jak jesteście sprawni, przy ekstremalnym upale lub gwałtownym ochłodzeniu każdy musi przestrzegać tych samych reguł, by wycieczka nie stała się torturą. Powiemy wam, na co należy zwracać uwagę podczas upałów, oziębienia i opadów.



Uwaga pułapki!

 

Bóle, słaba kondycja i zła pogoda potrafią sprawić, że wyprawa zmieni się w torturę. Bóle pleców, kolan, szyi czy siedzenia są w stanie zepsuć każdy wypad. Podpowiadamy, co można zrobić przed wyprawą i w jej trakcie, by sobie z nimi radzić. Wystarczająca kondycja, odżywianie i podział sił gwarantują dotarcie do odległego celu. 20 stopni, ta sama wilgotność powietrza i brak nawet zefirka? Takie warunki można znaleźć co najwyżej w laboratorium. To pogoda w dużym stopniu wpływa na to, czy pokonacie trasę.

 

 

JAK WYKIWAĆ DESZCZ, ZIMNO I UPAŁ

 

 1 UPAŁ

 

Upały ograniczają wydolność, i to już od temperatury ok. 20 stopni. Dlatego też są trzy możliwości radzenia sobie z nimi:


1. Schładzajcie się, stale! Jeśli będziecie obserwować profesjonalistów startujących w Tour de France, zauważycie, że tylko połowa bidonów jest wypijana. Drugą połowę, przynajmniej gdy jest naprawdę gorąco, sportowcy wylewają sobie na głowy. Dlatego do plecaka należy włożyć dodatkowy bidon, który zawsze będzie można napełnić. Najlepsze miejsca do schłodzenia to głowa, klatka piersiowa, nadgarstki i kark. Optymalne jest schładzanie co 15 minut.

 

2. Dopasujcie się do upału. To możliwe tylko wtedy, gdy obciążenie w upale trwa przynajmniej pięć dni. Ważne jest przy tym, by było to naprawdę obciążenie, a nie odpoczynek, dlatego też należy jeździć przez dwie godziny w strefie treningu pod- stawowego (temperatury powyżej 30 stopni). Co się dzieje? Podczas wielodniowego treningu w upale wzrasta ilość wytwarzanego potu, ale ilość soli w nim spada.

 

3. Wczesny start to najlepszy środek, by uniknąć starcia z ostrym słońcem. Nie wstydźcie się, by pierwsze metry w pionie pokonać o 6 rano. O godzinie 9 będziecie mieli już za sobą dużą część trasy. Jeśli ktoś chce, może południowe upały spędzić w schronisku (między godzina 12 i 15).

 

 

2 ZIMNO

 

Zimno, tak samo jak upał, źle wpływa na wydolność. Oczywiście niebezpieczeństwo zamarznięcia zdarza się rzadko, ale nagłe opady śniegu już częściej, niż się człowiekowi wydaje. W momencie nagłego spadku temperatury organizm musi wykonać bardzo ciężką pracę. Przy mocnych obciążeniach i jednoczesnym załamaniu pogody często dochodzi do sytuacji zagrażających życiu (zamarznięcie, problemy z układem krążenia). Dlatego w plecaku (i to bez względu na prognozę) powinny znaleźć się spodnie od deszczu i kurtka, długie rękawiczki (jako sucha para na zmianę), jak też potówka. Cienka folia ratownicza także zajmuje niewiele miejsca, a w razie potrzeby może dodatkowo chronić przed wychłodzeniem. By organizm był w stanie dobrze sobie poradzić z obciążeniem zmianami temperatury, musi mieć wystarczającą ilość energii. Mówiąc wprost, należy jeść, jeść i jeść. Tylko w ten sposób przetrwamy próbę.

 

 

3 DESZCZ

 

Deszcz, szczególnie latem, to miłe odświeżenie. A jednak taki prysznic ma swoje efekty uboczne. Za sprawą odparowywania i wiatru ekstremalnie szybko dochodzi do wychłodzenia organizmu. Poza tym przez warstwę ubrań przenika brud, który szybko może prowadzić do otarć. Z tymi problemami poradzicie sobie, gdy weźmiecie ubrania przeciwdeszczowe. Idealne będą krótkie spodenki i długa kurtka.

 

Komentarze do artykułu