Home Nowości Warsztat: Siła prostoty – montaż hamulców Magura

Warsztat: Siła prostoty – montaż hamulców Magura

0
2271
Warsztat - hamulce Magura

Magura Trail Sport to tani i dobry model ścieżkowy, który bardzo dobrze wypadł też w naszym teście hamulców tego typu. Cztery tłoczki z przodu towarzyszą tu dwóm tłoczkom z tyłu, co pozwala uzyskać wysoką moc tam, gdzie jest potrzebna i jednocześnie obniżyć wagę. Montuje się je podobnie do wielu innych hamulców, podstawą skutecznego działania jest przestrzeganie podstawowych i mało skomplikowanych zasad.

 

MONTAŻ PRZEDNIEGO HAMULCA

 

Warsztat - hamulce Magura

 

1.

W przypadku przedniego hamulca procedura jest bardzo prosta, bo często przewód hydrauliczny nie wymaga skracania. Zaczynamy od zamontowania dźwigni hamulcowej na kierownicy.

 

Warsztat - hamulce Magura

 

2.

Montujemy przednią tarczę hamulcową, wkręcając wstępnie śruby, zwracając też uwagę na kierunek pracy tarczy oznaczony odpowiednią strzałką. Tarcze Magury są grubsze niż większości producentów, należy używać oryginalnych, by uzyskać optymalne działanie systemu.

 

Warsztat - hamulce Magura

 

3.

Następnie śruby dokręcamy kluczem dynamometrycznym o odpowiednim momencie.

 

Warsztat - hamulce Magura

 

4.

Wiele amortyzatorów jest obecnie seryjnie przystosowanych do tarcz o średnicy 180 mm, w naszym przypadku potrzebny był adapter do tarczy 203 mm. Najlepiej używać oryginalnych danej firmy, mogą się bowiem różnić niuansami.

 

Warsztat - hamulce Magura

 
5.

Przykręcamy odpowiedni adapter.

 

Warsztat - hamulce Magura

 

6.

Następnie do adaptera zacisk hamulca.

 

Warsztat - hamulce Magura

 

7.

Mocujemy przewód hamulcowy do odpowiedniego uchwytu w amortyzatorze.

 

Warsztat - hamulce Magura

 

8.

I regulujemy tzw. banjo, czyli kąt ustawienia końcówki, która dochodzi do zacisku hamulca. Następnie regulujemy ustawienie zacisku. Luzujemy dwie śruby, które go trzymają, naciskamy klamkę, dzięki czemu zacisk ustawia się centrycznie, dokręcamy śruby. W razie potrzeby procedurę powtarzamy, aż tarcza przestanie ocierać o klocki.

 

 

MONTAŻ TYLNEGO HAMULCA

 

Warsztat - hamulce Magura

 

1.

W bardzo wielu ramach tylny przewód do hamulca prowadzony jest wewnątrz ramy, co oznacza konieczność przerwania go. Wykręcamy przewód z dźwigni hamulcowej, dźwignię odkładamy tak, by bezpiecznie czekała na swoją kolej, otworem do góry. Chodzi o to, by olej mineralny nie wydostał się ze środka. Jeśli nie naciśniemy na dźwignię, jest duża szansa, że nie będzie potrzebne nawet odpowietrzanie.

 

Warsztat - hamulce Magura

 

2.

Najwygodniej przeprowadzić przewód z użyciem zestawu Park Toola IR‑1.2, w którym wykorzystane są linki z odpowiednimi końcówkami i magnes. Dzięki temu zabieg jest elementarnie prosty i sprowadza się do zabawy dwoma magnesami.

 

Warsztat - hamulce Magura

 

3.

Po wprowadzeniu przewodu w jeden z otworów z tyłu ramy…   

 

Warsztat - hamulce Magura

 

4.

…wystarczy przesunąć magnes wzdłuż ramy, aż odpowiednia końcówka pokaże się w drugim otworze. I gotowe! Oczywiście można przepchać pancerz tradycyjnie, ale prawdopodobieństwo wylania płynu jest wówczas zdecydowanie większe i konieczne może się okazać odpowietrzanie.

 

Warsztat - hamulce Magura

 

5.

Po zmierzeniu długości odpowiednio przycinamy przewód hydrauliczny. Royal Blood Magury to olej mineralny zdecydowanie bardziej przyjazny dla skóry i osprzętu niż typowe płyny hamulcowe.

 

Warsztat - hamulce Magura

 

6.

Na obcięty przewód zakładamy odpowiednią nową oliwkę i wbijamy końcówkę.

 

Warsztat - hamulce Magura

 

7.

Przewód wkręcamy delikatnie w odłożoną wcześniej dźwignię hamulcową.

 

Warsztat - hamulce Magura

 

8.

A następnie montujemy dźwignię hamulcową na kierownicy. Jeśli postępowaliśmy ostrożnie, wszystko działa i nie jest konieczne odpowietrzanie.

 

Warsztat - hamulce Magura

 

9.

Kontrolujemy działanie hamulca, naciskając na dźwignię kilkukrotnie. Działa!

 

Warsztat - hamulce Magura

 

10.

Koniec wieńczy dzieło. Trzeba pamiętać o zamocowaniu przewodu do ramy, tak jak w tym miejscu na wahaczu.

 

 

QUICK BLEED

 

W przypadku hamulców Magury z serii MT możliwe jest szybkie odpowietrzanie samej klamki, bez odpowietrzania całego układu. Wystarczy do tego płyn mineralny Royal Blood i strzykawka, w której na wysokości podziałki 30 ml wiercimy mały otwór. Strzykawka zastąpi cały zestaw do odpowietrzania.

Po ustawieniu dźwigni w poziomie wykręcamy śrubę służącą do odpowietrzania i wkręcamy w otwór strzykawkę z płynem. Może to być też plastikowy, elastyczny zbiornik, który będzie pasować końcówką. Za pomocą strzykawki lekko pompujemy w obie strony, wciskając i wyciskając płyn, usuwając w ten sposób banieczki powietrza (jeśli są w środku). Następnie wykręcamy strzykawkę i zamykamy otwór odpowiednią śrubą. Uwaga! Śruba jest z tworzywa, delikatna, wskazana jest ostrożność!

 

Montaż zestawu hamulców Magury przeprowadziliśmy dzięki pomocy Rafała Mroka z firmy Globalsport, autoryzowanego serwisu wielu marek, w tym Foxa i Magury. Serwis i sklep rowerowy mieszczą się na ulicy Budowniczych LGOM 61D w Lubinie, globalsport.com.pl

 

Przeczytaj również:

 

Wawak wygrywa ostatni etap Salamina Epic Battle

Koła Bontragera teraz z dożywotnią gwarancją

Magia nowości 2020 – okulary

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »