Gwarancja porządku – plecaki jednodniowe

Zanim pojawiły się w branży, rowerzyści korzystali z górskich plecaków turystycznych. Współczesne plecaki rowerowe zapewniają maksymalny komfort i możliwość organizacji całego ekwipunku. Nasz test wskazuje najlepsze.



POZORNY CHAOS TOREBKI

 

Damska torebka to jedna z największych tajemnic współczesnego świata. Waży średnio 3 kg, a w przepastnym i ciemnym niczym jaskinia wnętrzu skrywa wiele niespodzianek. Torebkę pakuje się na zasadzie przypadku. Wszystko, co może być potrzebne, ląduje w jednej wspólnej komorze, bo z reguły nie ma tu praktycznych kieszonek i przegródek. W razie konieczności poprawy makijażu w korku czy na czerwonym świetle pojawia się problem. A jednak, choć to niewytłumaczalne, większość kobiet doskonale ogarnia ten pozorny chaos.

 

PORZĄDEK ROWEROWEGO EKWIPUNKU

 

Rowerzyści wolą organizację i porządek. Jednodniowy plecak rowerowy waży podobnie do damskiej torebki (3 kg). Ale żeby dokręcić wspornik kierownicy, cyklista w ciemno sięga zawsze do tej samej kieszonki, w której na bank znajduje się minitool. Możliwość organizacji ekwipunku to duża zaleta 11 testowanych modeli o pojemności od 12 do 21 litrów. Oprócz praktycznych kieszonek na pasie biodrowym, do których da się sięgnąć nawet w czasie jazdy, większość prezentowanych egzemplarzy oferuje też przegródki w pojemnym wnętrzu, przejrzystą kieszeń na narzędzia z wydzielonym miejscem na pompkę, dętkę i podstawowe części zapasowe. Nie zabrakło również wyściełanej przestrzeni na okulary czy smartfon. W idealnym przypadku znajdzie się też oddzielna, chroniona i łatwo dostępna, kieszeń na bukłak, dzięki której szybko i wygodnie dotankujemy gdzieś po drodze wodę. Klasyczny podział wnętrza plecaka to same zalety. Jest intuicyjny oraz zapewnia szybki i bezproblemowy dostęp (lista spakowanych rzeczy znajduje się na zdjęciach poniżej).

 


Kurtka przeciwdeszczowa, koszulka na zmianę oraz prowiant i apteczka pierwszej pomocy lądują w komorze głównej plecaka.

 


Dodatkowa kieszeń pomoże w napełnianiu bukłaka

 


Dętka i łyżki do opon


Drobne części zapasowe w szeroko rozkładanej kieszeni narzędziowej

 


Minitool w zasięgu ręki w kieszonce pasa biodrowego.

 


Portfel oraz telefon schowamy bezpiecznie w przegródce wyposażonej w uchwyt na klucze

 

 
Pompki do kół i do zawieszenia w szeroko rozkładanej kieszeni narzędziowej

 

WSZECHSTRONNOŚĆ

 

W modelach Cube, Deuter, Ergon, Evoc, Scott i Vaude kieszenie otwierają się szeroko i znajdują w osobnych warstwach, jedna na drugiej. Pod względem możliwości organizacji wnętrza Scott i Evoc to perfekcyjne plecaki, którym zabrakło tylko łatwo dostępnych kieszonek w pasie biodrowym. Wewnętrzny podział, jaki oferują Camelbak i Osprey, wymagał od testujących przyzwyczajenia.  W modelu H.A.W.G. LR poprzeczny zamek skrywa dużą komorę dolną, w której znajduje się mała rolka na narzędzia, pokrowiec przeciwdeszczowy i specjalnie uformowany bukłak na H20. Podobnie jest w przypadku modelu Osprey Raptor, w którym wydzielono komorę dolną wraz z rolką na narzędzia. To dobre rozwiązanie, które umożliwia pakowanie ciężkich przedmiotów głęboko i blisko pleców. Modele z klasycznymi, pionowymi kieszeniami narzędziowymi są jednak bardziej przejrzyste i łatwiejsze do pakowania.

Skromna pojemność modelu Gregory wystarczyła akurat na zapakowanie naszego testowego ekwipunku. Gregory i Shimano to plecaki dysponujące najmniejszą liczbą przegródek na drobne przedmioty i części.

 

ZAŁOŻYĆ PRZED ZAKUPEM!

 

Nie warto kierować się litrażem podawanym przez producentów. Faktyczną pojemność ustalaliśmy za pomocą specjalnych woreczków pomiarowych. I w przypadku modelu Evoc otrzymaliśmy 13,5 litra zamiast obiecywanych. Przed zakupem lepiej sprawdzić, czy cały ekwipunek zmieści się w nowym plecaku. Dobrze jest też założyć go i sprawdzić, czy długość jest dopasowana do pleców, czy pasy naramienne są wygodne, a pas biodrowy znajduje się dokładnie na biodrach. Tylko wtedy zapakowany plecak nie będzie kołysał się tam i z powrotem podczas jazdy w terenie.

 

Największy problem z wygodnym ułożeniem pasa biodrowego testujący mieli w przypadku plecaków Shimano i Evoca. Oba modele są krótkie i nadają się raczej dla niższych rowerzystek i rowerzystów. Dzięki szerokiemu pasowi biodrowemu duża pojemność modelu Camelbaka nie przeszkadza w idealnym dopasowaniu do ciała. I nawet w wyboistym terenie plecak pewnie leży na plecach. Podobnie zachowuje się Ergon z szerokim pasem Flex, który dzięki regulacji długości dodatkowo umożliwia dopasowanie do wzrostu użytkownika. Deuter i Vaude inaczej zaprojektowali swoje pasy biodrowe. W ich przypadku sięgają one głęboko w wyściełane okolice pleców. Dzięki temu plecaki są wyjątkowo stabilne na zjazdach i nie ma mowy o przesuwaniu się na kark.

Takiej stabilności nie oferuje ani Gregory, ani Shimano, które mimo szerokich pasów biodrowych szybciej wędrują w okolice karku. Thule Alltrail w ogóle nie ma stabilizujących pasów bocznych, a jego komora główna przypomina wnętrze damskiej torebki. Niedostatek wewnętrznych przegródek powoduje, że w środku panuje mroczny chaos. Chociaż w porównaniu z damską torebką niespodzianki nie będą chyba aż tak zaskakujące, najwyżej przeterminowany batonik.

 

Grzegorz Radziwonowski. Bike

GRZEGORZ RADZIWONOWSKI,
REDAKTOR BIKE

 

Porządek to już połowa sukcesu. Jeśli w życiu kierujesz się tą zasadą, Cube, Deuter, Evoc, Scott i Vadue wydatnie ułatwią ci to zadanie. Deuter i Vadue są dodatkowo bardzo komfortowe. Mimo sporej pojemności Camelbak i Scott stabilnie leżą na plecach podczas zjazdów, za co otrzymują punkty. Wewnętrzny podział kieszeni H.A.W.G. wymaga chwili przyzwyczajenia. Ergon zawdzięcza swoją stabilność regulacji długości oraz szerokiemu i elastycznemu pasowi biodrowemu, chociaż traci trochę w kategorii komfort. Najlepszy kompromis między komfortem noszenia a poręcznością oferuje Osprey Raptor. Poza tym ma bogate wyposażenie i mądre rozwiązania użytkowe.

 

WYNIKI TESTU

 

CAMELBAK H.A.W.G. LR 20

731 zł

Camelback-HAWG

 

CUBE EDGE TRAIL

602 zł

Cube-Edge

 

 

DEUTER COMPACT EXP 16

430 zł

Deuter-Compact

 

 

ERGON BA3

602 zł

 

ERGON-BA3

 

EVOC STAGE 18L

599 zł

Evoc-Stage18

 

 

GREGORY DRIFT 14 H20

516 zł

Gregory-Drift

 

OSPREY RAPTOR 14

602 zł

Osprey-Raptor-14

 

SCOTT TRAIL ROCKET EVO FR 16

459 zł

Scott-Trail-Rocket-Evo-FR-16

SHIMANO ROKKO III 16

387 zł

Shimano-Rokko-III-16

 

 

THULE ALLTRAIL 15
344 zł

Thule-Alltrail-15

 

 

VAUDE LEDRO 18

344 zł

Vaude-Ledro-18

 

Przeczytaj również:

 

3o lat Bike - zawsze, w każdą niedzielę, czyli historia wyścigów MTB

Henrique Avancini - Przetrenowałbym się na śmierć

W poszukiwaniu korzeni - Kolumbia Byrtyjska, Kanada

Komentarze do artykułu