Poradnik – Tuning odchudzająco-ulepszający

Uwaga, tu nie chodzi o wizualny tuning! Coraz więcej rowerów ścieżkowych cierpi na otyłość, podczas gdy lekkim rowerom do maratonu brakuje pewności w trudnym terenie. Na szczęście oba problemy można rozwiązać. Nasz tuningowy przewodnik podpowie, jak poprawić funkcjonalność roweru i przystosować go do górskich eskapad. Trzeba zakasać rękawy i do dzieła.



4 ZŁ ZA GRAM ROWERU...

 

Jeden gram kosztuje ok. 4 złotych. Gram czego? Redukcja wagi roweru o 1 gram generuje mniej więcej taki koszt. Sprawdziliśmy to na przykładzie roweru do maratonu i roweru, który właściwe wyrósł już z kategorii trail i obraca się gdzieś w kręgach all mountain. Podjęliśmy się próby odchudzenia, poprawy szybkości oraz dzielności terenowej sprzętów. Teoretycznie nikt nie odważył się wspomnieć choćby słówkiem o nowym zestawie kół za 1000 złotych czy korbach z karbonowymi ramionami za kolejne 2500 zł. Wprawdzie można i tak, ale w tym przypadku były to tematy poboczne. Koniec końców można wszystko, ale my nie chcieliśmy wydać majątku. Wybierając podzespoły do modyfikacji, nieustannie mieliśmy z tyłu głowy koszty. Dlatego przebudowywaliśmy tylko to, co rzeczywiście mogło przynieść zakładane korzyści.

 

TUNING PRAKTYCZNY

 

Osoby siedzące w temacie wiedzą, że liczy się nie tylko waga, ale funkcjonalność i komfort. Dlatego wyspecjalizowany pod kątem ścigania Giant Anthem zamiast fabrycznego 100 mm widelca otrzymał od nas amortyzator o skoku 120 mm. Wprawdzie nie zaoszczędziło to Giantowi wagi, a nawet przytył o dodatkowe 460 gramów, ale na trailowych ścieżkach stał się o niebo lepszy. Kuracja odchudzająca sprawdza się natomiast wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z ruchem obrotowym elementów. A stąd już prosta droga do kół i opon. Właśnie one są bardzo częstym obiektem zainteresowań specjalistów od zbijania wagi. Poprawa na tym polu będzie szczególnie odczuwalna i przełoży się na większą przyjemność z jazdy, ponieważ odpowiedni dobór kół i opon ma znaczący wpływ na sterowanie, przyspieszanie i żwawość roweru.

 

Ale nie zawsze można sobie pozwolić na kosztowne zmiany. Na wadze możemy zaoszczędzić również mniejszym nakładem środków, np. przechodząc na system bezdętkowy. Specialized Stumpjumper jest najlepszym przykładem, jak w ten właśnie sposób zaoszczędzić 370 gramów za mniej niż 100 zł. A przy okazji, gratis, otrzymujemy lepszą ochronę antyprzebiciową.

 

Zobacz wyniki tuningowanych przez nas rowerów:

 

Canyon Lux CF SL 6.0 Pro Race

Specialized Stumpjumper Comp

Giant Anthem 1

 

 

5 WSKAZÓWEK DELIKATNEGO TUNINGU

 

 

Szytca regulowana Vecnum Nivo

 

Poradnik - tuning


Niezawodność, funkcjonalność i waga przemawiają za sztycą Vecnum Nivo. „Myk myki” dostępne są z maksymalnym skokiem 212 mm. Późniejsze przeglądy łatwe do wykonania. A w porównaniu z wzorcową Rockshox Reverb, Nivo jest dodatkowo o 170 gramów lżejsza.

 

Układ hamulcowy Magura Trail Sport

 

Poradnik - tuning

Poradnik - tuning


Przeprowadzaliśmy już test, w którym ten bardzo przystępny cenowo (600 zł), trailowo-sportowy układ hamulcowy odniósł zwycięstwo. Magura zdobyła wówczas nasze uznanie za sprawą wysokiej siły hamowania. W porównaniu z hamulcami z grupy XT pojedynczy zestaw Trail Sport jest jeszcze o 110 gramów lżejszy.

 

Pedały Bontrager Comp MTB

 

Poradnik - tuning


Dobra relacja ceny do wagi – 249 zł i 288 g (lżejsze niż Shimano XTR). Pedały są kompatybilne z SPD. Dostępne w kolorach: czerwono-czarnym albo za dopłatą (100 zł) złoto-fioletowym.

 

Gripy Lizard Skins DSP

 

Poradnik - tuning


Lekkie (26 g) piankowe chwyty za 90 zł, dostępne w dwóch średnicach. W zestawie znajdują się korki i taśma zapobiegająca ich obracaniu na kierownicy.

 

Opony Maxxis 29 x 2.6

 

Poradnik - tuning
Poradnik - tuning


Zwolennicy szerokich, a zarazem lekkich gum powinni zwrócić uwagę na modele Forekaster (803 g) i Rekon (811 g) – idealny zestaw do ścieżkowych zastosowań. Obie opony oferują ochronę przed uszkodzeniami „Exo-Protection”.

 

Zobacz wyniki tuningowanych przez nas rowerów:

 

Canyon Lux CF SL 6.0 Pro Race

Specialized Stumpjumper Comp

Giant Anthem 1

 

Przeczytaj również:

 

Nowy Trek Rail - Sukcesor popularnego Powerfly LT

Robocza wizyta  w Spider Suspension w Rudzie Śląskiej

Bike Maraton 2020 - znamy kalendarz

Komentarze do artykułu