Turystyka górska: Test porównawczy cz. 2 – Focus O1E 8.9

Inżynierowie marki skonstruowali wyścigową odmianę modelu Focus One już w 2017 roku. Rama była wielokrotnie używana w rowerach Floriana Vogela podczas zawodów Pucharu Świata. Tak dużego doświadczenia na placu boju nie ma żaden inny testowany tu rower.



STYLOWO, ALE NIE DŁUŻSZĄ METĘ

 

Tak więc Focus One z widelcem 120 mm nie zdoła całkowicie ukryć swojej proweniencji. Długi na 90 mm mostek i wąska na 720 mm kierownica sprawiają, że rower po ścieżkach prowadzi się trochę jak na szczudłach. Opony Nobby Nic są przyczepne i stawiają niskie opory toczenia, ale w wersji z jasnymi ściankami bocznymi brakuje ochrony przed uszkodzeniami. Radość z posiadania regulowanej sztycy trwa… do pierwszego jej użycia. Mały 5 cm skok na niewiele zda się na technicznych zjazdach. Dodatkowo budowa sztycy ogranicza możliwy zakres regulacji wstępnej wysokości siodełka. Niscy kolarze mogą mieć tu problem. Pracę tylnego zawieszenia blokujemy z poziomu tłumika, widelec natomiast z poziomu kierownicy. Ale i bez tego Focus nie huśta. Koła dobrze przyspieszają, a wygodną pozycję zawdzięczamy przede wszystkim długiej rurze sterowej.

 

Focus O1E 8.9

Sztyca regulowana Kind-Shock-Zeta może i wygląda imponująco, ale oferuje tylko 5 cm skoku. To zdecydowanie za mało.

 

Na zjazdach zawieszenie tylnego koła o skoku 114 mm jest czułe i łagodzi nawet duże przeszkody. 120 mm, jakie oddaje nam do dyspozycji Rockshox SID, to wprawdzie ilość nominalnie wystarczająca, ale jego praca jest twardawa. Geometria ramy jest spójna. Długa rura łańcuchowa wymaga jednak dociskania roweru przy przeskakiwaniu z zakrętu w zakręt. Filigranowe hamulce Sram Level nie dają sobie rady w stromym terenie.

 

Focus O1E 8.9

Opony z jasnymi ściankami bocznymi są stylowe, ale brakuje im ochrony antyprzebiciowej.

 

PODSUMOWANIE

 

Grzegorz Radziwonowski, redaktor naczelny BIKE

Z oponami o jasnych ściankach bocznych i w eleganckim malowaniu Focus wygląda bardzo stylowo. Sportowy kokpit, sztyca regulowana o małym skoku i słabe hamulce odbierają trochę przyjemności na długich wyprawach. Takie wyposażenie nie pozwala na wykorzystanie potencjału tkwiącego w ramie i w doskonałej konstrukcji tylnego zawieszenia F.O.L.D.

 

focus 01E ocena1

focus 01E ocena2

 

Dowiedz się więcej na: focus-bikes.com

 

Przeczytaj również:

 

Turystyka górska: Test porównawczy

cz. 1 - SCOTT Spark 910

Enduro nowinki technologiczne - Specialized Enduro 2020

Enduro nowinki technologiczne - Rocky Mountain Slayer 2020

Komentarze do artykułu