Test na zimnym krańcu świata – buty zimowe

Gdy organizm walczy z mrozem, w pierwszej kolejności zakręca ogrzewanie w dłoniach i stopach. Wiatr i wilgoć pogarszają tylko sytuację. Sześć par butów rowerowych, z przedziału cenowego od 630 do 1050 złotych, zostało przez nas przetestowanych w paskudnych warunkach pogodowych oraz w laboratorium. Ciężka próba wytrzymałości, której nie przeszła połowa kandydatów.



JEŹDZIĆ, CZY NIE JEŹDZIĆ

 

Gdy w listopadzie piękna złota jesień przechodzi w paskudną brudną aurę, wielu kolarzy tradycyjnie zadaje sobie pytanie, czy nie lepiej odstawić rower w kąt? A może pomęczyć się w dresie na siłowni albo wypchać swoje letnie buty skarpetkami i workami foliowymi, czy w końcu wydać 800 zł na porządne buty zimowe?

Kiedy miłośnicy platform i kolarze wyprawowi bez problemu sięgają po buty wodoodporne, entuzjaści zatrzasków lądują w rynkowej niszy. To uwidoczniło się już w trakcie wybierania butów do naszego testu. Próbowaliśmy wyznaczyć granicę cenową w okolicach 840 zł, jednak polegliśmy, ponieważ brakowało wyboru. Tanie zimowe buty rowerowe są rzadkością. I tak obok przystępnych cenowo butów XLC za 630 zł dostępne są również produkty włoskie, takie jak Northwave czy Sidi, modele droższe o niemal 1000 zł. Ciekawy kontrast. Szeroki zakres cen pozwala na wgląd w to, jakie parametry polepszają się wraz z rosnącą ceną.

 

Buty zimowe

Zakryte wiązanie (XLC i Shimano) uniemożliwia regulację w trakcie jazdy

 

PRZEWAGA KONSTRUKCYJNA

 

Główną różnicą między właściwościami butów letnich i zimowych jest utrzymywanie wilgoci na zewnątrz. Suchy sypki śnieg nie jest prawdziwym wyzwaniem, zdarza się zresztą tylko w ładną, zimową pogodę, która należy do rzadkości. Codzienność to woda wydobywająca się spod przedniego koła, chlapa i błoto. Z takimi warunkami spotkali się nasi testerzy, mając na sobie również wodoodporne, oddychające kurtki i rękawiczki. Gore‑Tex i spółka nie są jednak używane w roli wierzchniego materiału, lecz stosowane jako wyściółka, ewentualnie tworzą warstwę pośrednią. Właśnie dlatego wykorzystano tak wiele warstw materiału, w związku z czym proces przepuszczalności pary kuleje.

 

Buty zimowe

Specialized bryluje dużymi odblaskowymi elementami, w praktyce jego blask jednak przygasa

 

Test praktyczny udowodnił, że w bucie wyposażonym w wysokiej jakości membranę stopa po paru godzinach jest wilgotna od potu. Ważniejszym aspektem od materiału jest za to przemyślana konstrukcja buta i perfekcyjne wykonanie, które zapewni, że wilgoć z otoczenia pozostanie na zewnątrz cholewki.

 

SZCZELNOŚĆ

 

Nasz hardkorowy test ze strumieniem wody pokazał, że nawet metka z wysoką ceną nie gwarantuje szczelności. Świadczą o tym testowe skarpety! Kompletnie przemoczone w okolicach palców i śródstopia w XLC za 756 zł, mokre na dużej powierzchni stopy z przodu w Specializedzie (840 zł) i wilgoć przedostająca się przez język nawet w drogich Sidi za 1050 zł. Czy większa ilość izolacji będzie korzystna? Zależy to raczej od osobistych preferencji. Nie każdego kolarza ciągnie na zewnątrz w trakcie mrozów. Chociaż izolację zmierzyliśmy w laboratorium, nie oceniliśmy jej. Wnioski przedstawiamy, uzupełniając je o zalecenia dotyczące komfortowej temperatury użytkowej.

 

Buty zimowe

Wysoka elastyczna cholewka w Northwave daje wysoką wodoszczelność

 

Również cena okazuje się nieprzydatnym wskaźnikiem. Fakt, że coś jest droższe, nie oznacza, że cieplejsze. Tańsze modele od XLC i Vaude okazały się najcieplejsze, natomiast schludny but wyścigowy Northwave jest wprawdzie szczelny, ale i zimny. W teście laboratoryjnym dzieli je dobrych osiem stopni (patrz: zestawienie). W terenie sięgnęliśmy po naszą tajną broń, czyli czułe kolarskie stopy testerów, ponieważ z superwodoszczelnego i ciepłego buta nie ma pożytku, jeśli nie przenosi on siły kolarza na pedał. Test praktyczny ustawił ranking w kategorii przenoszenia mocy na nacisk i pociągnięcie w trakcie pedałowania, w kategorii komfortu i właściwości użytkowych w trakcie chodzenia. Zauważalne jest forsowanie systemu wiązania Boa. Pokrętło samo w sobie nie zagwarantuje jednak, że but będzie dobrze leżał. W modelu Sidi żyłka obejmuje tylko niewielką część stopy, a w Specializedzie ograniczeniem jest duże tarcie w szlufkach, powodujące nierównomierny rozkład ucisku.

 

Buty zimowe

Zaskakująca dobra podeszwa w Sidi, sztywna, ale zarazem ekstremalnie gładka

 

Krótko przed zakończeniem testu walka o zwycięstwo rozegrała się między mniej zimowym, ale lepiej przenoszącym moc na pedał Northwavem Raptorem a równie dobrym, ale mniej sportowym Vaude Minaki. I chociaż w trakcie sprintu na rowerze Northwave przekonuje, but Vaude w łącznej ocenie znacznie go wyprzedza. Tym samym drugi najtańszy model w naszym teście udowadnia, że dobre rowerowe buty mogą być drogie, chociaż tak naprawdę wcale takie być nie muszą.

 

PORADY ZAKUPOWE

 

SKARPETKI

 

Buty zimowe

Większość butów zimowych jest szersza od letnich modeli wyścigowych. I dobrze, ponieważ grubsze zimowe skarpety znacznie poprawiają izolację. Buty bardziej chronią przed wilgocią niż przed zimnem. W trakcie przymiarki warto mieć ze sobą wysokie skarpety do wędrówek, czy do narciarstwa biegowego, z domieszką wełny.

 

SPRAWDZANIE KLAMRY

Buty zimowe

 

Cztery testowane modele mają klamrę na pokrętło, którym można manipulować w trakcie jazdy. To poprawia utrzymanie równowagi między lepszym ukrwieniem stopy a dopasowaniem buta. Równie dobre są i rzepy. Zakryte wiązania ciężko jest regulować w trakcie jazdy.

 

WKŁADKA WEWNĘTRZNA

Buty zimowe

 

Buty zimowe nie są wentylowane, para w znacznym stopniu pozostaje więc w środku. Dla lepszego schnięcia po każdej jeździe należy wyciągnąć wkładkę. Solidne wkładki są lepsze od rozciągniętych i łamiących się. W trakcie sprawdzania wewnętrznej wkładki można również obejrzeć podeszwę znajdującą się pod rzepem.

 

OCHRANIACZE

Buty zimowe

 

Wielogodzinne wyprawy w temperaturze poniżej zera nawet w zimowych butach nie są w pełni przyjemne. W celu polepszenia samopoczucia należy przemyśleć założenie ochraniaczy na buty. Zwykle są skrojone pod buty szosowe i ciężko je włożyć na podeszwę o grubszym profilu. Należy więc wziąć je ze sobą do przymiarki lub kupić specjalne MTB.

 

 

TAK TESTUJE BIKE

 

Buty zimowe

 

WYPOSAŻENIE (30%)

 

Inwentarz detali technicznych, takich jak system zapięć, wewnętrzna podeszwa, materiał odblaskowy i dodatki.

 

WODOODPORNOŚĆ (30%)

 

Testowane buty przez minutę były frontalnie oblewane strumieniem wody z odległości jednego metra. Testowe skarpety wskazały mocne i słabe strony buta, miejsca, którymi do środka przenika woda.

 

UŻYTKOWANIE (30%)

 

Test praktyczny. Wielu doświadczonych testerów niezależnie od siebie oceniało dopasowanie i przenoszenie energii materiału wierzchniego, sztywność podeszwy, właściwości w trakcie chodzenia oraz komfort noszenia.

 

SCHNIĘCIE (10%)

 

Po minucie moczenia i porządnym odsączeniu buty schły w temperaturze pokojowej przez 16 godzin. Oceniany był stopień wilgotności w bucie.

 

TEMPERATURA

 

Test polegał na studzeniu 700 ml ciepłej wody (ok. 50 stopni C) w uszczelnionym bucie przy 5 stopniach temperatury na zewnątrz. Mierzony i oceniany był stopień jej ochłodzenia po dwóch godzinach.

 

WYNIKI

 

Buty zimowe NorthWave Raptor
Buty zimowe Shimano MW-5
Buty zimowe SID MTB
Buty zimowe Specialized DeFroste
Buty zimowe Vaude Minaki
Buty zimowe XLC CB

 

Przeczytaj również:

 

Warstwy na 3 pogody:

Ciepła i sucha jesień

Zimno i mokro

Mróz

Test butów zimowych z sezonu 2018

 

 

Komentarze do artykułu