Trek Fuel EX - As wszystkich tras

Poradnik e-MTB: co jest dla mnie?

Górski e-bike Full czy hardtail, jaki skok zawieszenia, a rozmiar kół? Wybór górskich rowerów elektrycznych jest coraz większy. Odpowiedzcie sobie najpierw na pytanie, jaki styl jazdy preferujecie, a będzie wam łatwiej zdecydować o wyborze odpowiedniego e-MTB.



Typ „hedonista”

e-mtb genuss_PSO45

Nie chcesz się niepotrzebnie męczyć. Wygrywanie wyścigów to nie twoja bajka. Potrzebujesz roweru wygodnego, który posłuży na wypady do knajpy, schroniska, a wolnym popołudniem zrobisz nim rundkę wokół jeziora. Nie szukasz wymagających ścieżek, ale czasem lubisz przejechać po jakimś kamieniu czy pniaczku. Wygodna pozycja za kierownicą jest dla ciebie ważniejsza niż niesamowita zdolność pokonywania podjazdów czy wydajność na zjazdach. To znaczy, że jesteś rowerzystą „hedonistą”. Nazewnictwo potraktuj z lekkim przymrużeniem oka. Po prostu lubisz przyjemnie spędzać czas na rowerze. Tylko tyle i aż tyle.

 

KOMFORTOWY HARDTAIL

 

Komfort i hardtail – można pomyśleć, że to jak ogień i woda. A jednak są sprawdzone rozwiązania, które poprawią komfort na hardtailu. Sztywniak powinien toczyć się na grubych, najlepiej plusowych oponach, które będą tłumiły małe nierówności na szutrowych drogach. Większe dziury wybiorą amortyzatory o skoku 100–120 mm. Pozycja za kierownicą jest wyprostowana, w związku z tym komfortowa.

 

KOMFORTOWY FULL

 

Pełna amortyzacja już z zasady poprawia komfort, a w e-MTB będzie miała jeszcze więcej zalet niż w rowerze klasycznym. Małe nierówności szutrowych dróg są niwelowane zdecydowanie lepiej, a po dziurach przejedziemy, nie wstając już nawet z siodła. Pozycja za kierownicą, podobnie jak w hardtailu, jest wyprostowana. Zakres pracy zawieszenia oscyluje z reguły w okolicach 100 i 120 mm.

 

Typ „masochista”

 

e-mtb performance_PSO45

 

Lubisz to i sobie oraz swojej maszynie stawiasz wymagania. Podczas regularnych treningów niestraszny ci wiatr i zła pogoda. Rower traktujesz jak sprzęt sportowy, który przygotowujesz i pielęgnujesz z wielkim oddaniem, a po bezkompromisowej jeździe otulasz ciepłym kocykiem. Bo regeneracja należy się nie tylko tobie. Wymagające trasy downhillowe nigdy nie były twoim celem. Dlatego rowery o dużym skoku zawieszenia zostawiasz innym. Za to o wiele ważniejsza jest dla ciebie waga sprzętu, która ułatwia wykręcenie wyniku. Wychodzi na to, że jesteś rowerzystą „masochistą”. Lubisz na ostro.

 

HARDTAIL DO ŚCIGANIA

 

Nazwa może być nieco myląca, bo na razie nie ma serii wyścigów, w których takie rowery mogłyby zbierać punkty. Chodzi tu raczej o elektryki dla rowerzystów o sportowych aspiracjach. W takich rowerach poza sportową geometrią ramy dostaniemy krótki, 100 mm amortyzator i możliwie najniższą wagę. Czasem waga jest nawet ważniejsza niż sama efektywność wspomagania elektrycznego. Niektóre z tych rowerów mają jednostki napędowe z tzw. minimalnym wspomaganiem (np. Fazua) i punktują w kategorii wagi (znacząco poniżej 20 kg).

 

FULL DO ŚCIGANIA

 

W pełni zawieszony odpowiednik HT. Podobnie jak w sztywniaku pozycja za kierownicą będzie wyciągnięta, ukierunkowana bardziej na efektywność niż komfort. Skoki zawieszenia oscylują w okolicach 120 mm.

 

Typ „ścieżkowiec”

 

e-mtb genuss_PSO45

 

Kochasz techniczne singletracki i wymagające, trudne zjazdy. To właśnie zjazdy od zawsze były twoim oczkiem w głowie, a podjazdy jedynie drogą do celu. Wspomaganie elektryczne uprzyjemni ci teraz także podjazdy, nawet te o trailowym charakterze, techniczne i skomplikowane. Jeśli twoja strategia polega na zachowywaniu bezcennych sił na zjazdy, to e-MTB będzie dla ciebie idealnym wyborem. Jesteś wyluzowanym „ścieżkowcem”.

 

FULL TRAIL

 

To droga jest celem, a skoro tak, to niech będzie przyjemna. Rowery trailowe, jak sama nazwa wskazuje, przeznaczone są do stricte terenowych zastosowań. Dlatego w tej kategorii nie znajdziemy już sztywniaków. Znajdziemy za to zawieszenia o skoku od 120 do 160 mm, płaską geometrię ramy i długi Reach. Niektórzy producenci decydują się na krótkie tylne widełki mające zapewnić maksymalną zwrotność. Opony rowerów trailowych będą miały agresywny bieżnik zapewniający optymalną przyczepność na szlaku. Coraz częściej można spotkać też rowery o różnych rozmiarach kół w ramie (29” z przodu; 27,5” z tyłu). Taki trend.

 

ENDURO

 

Odmiana rowerów trailowych ukierunkowanych na zjazd. E-enduro dysponują konkretnym skokiem zawieszenia od 160 mm, mocnymi hamulcami i bardzo szerokimi kierownicami. Ani materiał, ani teren, tylko technika jazdy wyznacza granice możliwości.

 

Przeczytaj również:

 

Poradnik e-mtb: silniki i baterie

Prezentacja: Octane OMG - #Bikeporn

30 lat testów rowerowych w Bike

Skrzynia biegów Shimano opatentowana

Komentarze do artykułu