NOWOŚCI – ROWERY NA SEZON 2020

Dopiero co zaprezentowane, a już sprawdzone! Zarówno w laboratorium, jak i w praktyce. Przetestowaliśmy pięć nowiutkich modeli wyznaczających aktualne kierunki rozwoju.



ANKIETA

 

Nowosci 2020

 

Który z czterech kierunków, trendów jest najbardziej pożądany i powinien się przyjąć na rynku rowerowym?

W naszej internetowej ankiecie głosowało 2200 czytelników, wyrażając swoje zdanie na temat trendów na rynku rowerowym. 89% opowiedziało się za możliwością samodzielnej konfiguracji roweru, jak ma to miejsce w przypadku Bolda. Tylko 36% pytanych wierzy, że łączenie różnych rozmiarów kół stanie się przyjętą praktyką. Wzrastającą popularnością powinny cieszyć się odchudzone rowery trailowe, jak i stosowanie komponentów elektronicznych.

 

Nowości 2020

 

Trend 1: Nowa kategoria rowerów trailowych do turystyki

 

Rowery trailowe ważą dziś coraz więcej i są ukierunkowane na zjazdy, niespecjalnie więc trafiają w gusta rowerzystów podróżujących na dłuższych trasach. Pojawiło się pytanie – dlaczego nie stworzyć nowej kategorii rowerów o szerszym spektrum zastosowań? Obserwujemy teraz trend polegający na tym, że coraz większa liczba firm bierze na warsztat ramę lekkiego maratończyka z kategorii full, ze 100 mm skokiem tylnego zawieszenia, a następnie łączy ją z widelcem o skoku 120 zamiast 100. Prym wiedzie tu lekki (1700 g) widelec Fox 34 Stepcast 120 mm. Trek i Pivot postawili właśnie na ten amortyzator. Za sprawą modyfikacji kąt główki ramy zmniejsza się o dobry stopień, a pozycja za kierownicą jest bardziej wyprostowana. W dodatku rower staje się spokojniejszy w prowadzeniu i zyskuje na zjazdach. Całości dopełniają stabilne opony i regulowana sztyca. Tak zmodyfikowany bazowy full do wyścigów nie traci swojego pierwotnego charakteru. Voilà! Lekki rower trailowy jest gotowy.

 

Nowości 2020

 

SŁOWO BRANŻOWE

 

Flo Konietzko,
rzecznik prasowy Bikeaction, dystrybutora Rocky Mountain

Wyścigowy full z widelcem o większym skoku – to my zainicjowaliśmy ten trend jako pierwsi. W czasie wielodniowych i wymagających technicznie etapówek, np. BC Bike Race w Kanadzie, nasi teamowi koledzy oczekiwali więcej komfortu. Dodatkowe 20 mm skoku z przodu nie tylko poprawia komfort, ale także prowadzenie. Koniec końców taki rower jest bardziej zabawowy, ale nie odbywa się to kosztem efektywnego pedałowania.

 

Łukasz Kopaczyński,
redaktor Bike

Efektywne podczas pedałowania, wyścigowe fulle skłaniające się w stronę rowerów trailowych? Przyznaję, ten kierunek mi się podoba. To idealne rowery na szybkie wypady w średnie góry. Pod górę nie trzeba walczyć z wagą, pozycja na siodełku jest sportowa, a na umiarkowanie trudnych leśnych ścieżkach zjazdowych mamy większą rezerwę.

 

Nowości 2020

 

Trend 2: Komponenty elektroniczne

 

61% ankietowanych czytelników uważa, że elektroniczne komponenty rowerowe będą cieszyły się coraz większą popularnością. Elektroniczny napęd Sram AXS oraz system zawieszenia Fox Live Valve to obecnie dwa rozwiązania, które szturmują rynek. Jak to w przypadku nowości zwykle bywa, także Sram i Fox zaopatrują na początek segment premium. Sterowane elektronicznie zawieszenie Fox Live Valve to dodatkowy wydatek rzędu 8000 złotych. Tym samym cena końcowa rowerów pokroju Pivot Mach 4 sięga powyżej 48000 złotych (!). O sprzedaży na szeroką skalę albo przynajmniej wzroście popularności będzie można mówić dopiero wtedy, gdy ceny wyraźnie spadną…

 

SŁOWO BRANŻOWE

 

Max Topp,
rzecznik prasowy, koordynator Sram

Popyt na komponenty AXS (elektroniczny napęd oraz elektronicznie regulowana sztyca) przerósł nasze najśmielsze oczekiwania. Sprzedaliśmy trzykrotnie więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. W przyszłości portfolio grupy AXS będzie sukcesywnie rozbudowywane.

 

Nowości 2020

 

Trend 3: Personalizacja

 

Blisko dziewięciu na dziesięciu rowerzystów uważa, że największy sens ma kierunek rozwoju, który umożliwia im samodzielną konfigurację sprzętu. Dość już jednakowych modeli dla wszystkich! Mali producenci, jak na przykład Bold, wykorzystują tę rynkową niszę i umiejętnie wychodzą naprzeciw aktualnym potrzebom. W odróżnieniu od dużych firm rowerowych klient Bolda może już na samym początku wybrać rodzaj ramy, a następnie wyposażyć ją w stosowne komponenty według własnego uznania. Nawet życzenia specjalne, dotyczące na przykład specjalnych hamulców, Bold spełnia bezproblemowo. Dzięki takiej możliwości klient otrzymuje unikatowy rower, którego próżno szukać u dużych producentów.

 

Trend 4: Różny rozmiar kół

 

Z przodu duże, z tyłu małe to niewykluczony kierunek rozwoju dotyczący konfiguracji kół. Odkąd UCI zniosła przepis nakazujący jazdę rowerem wyposażonym w koła o tej samej wielkości, Puchary Świata w zjazdach i enduro wygrywają rowery, w których przednie koło jest większe, a tylne mniejsze. 29 cali z przodu i 27,5 cala z tyłu plus szeroka opona to konfiguracja mile widziana także w świecie elektrycznych MTB. Również w sportach motocrossowych przednie koło jest zwyczajowo większe. Skąd ten układ i jakie są jego zalety? Przednie i tylne koło mają inne role do odegrania. Ponieważ koło przednie leży przed punktem ciężkości całej konstrukcji, pożądany jest duży rozmiar, ułatwiający przetaczanie się po przeszkodach. Chodzi też o to, żeby zminimalizować ryzyko lotu przez kierownicę oraz uniknąć zawieszania się.

 

Nowości 2020

 

Oczywiście większy rozmiar koła ma też znaczenie w przypadku tyłu, ale jest ograniczany przez dostępną przestrzeń. Dodatkowo tylne koło znajduje się za środkiem ciężkości i jest przez przeszkody przeciągane, co z założenia jest znacznie łatwiejsze. Przestrzeń nad kołem, długość tylnych widełek i skok zawieszenia ograniczają rozmiar tylnego koła w fullach. Dlatego o wiele łatwiej jest wkomponować w ramę koło w rozmiarze 27,5 niż 29‑calowe. Liteville już lata temu szedł tą drogą, a dziś na nowo oferuje model 301 MK 15 z opcją dużego 29‑calowego koła z przodu i 27,5‑calowego z tyłu. Z naszej internetowej ankiety wynika jednak, że tylko 36% osób wierzy, że łączenie różnych rozmiarów kół zostanie pozytywnie przyjęte przez rynek.

 

Robert Krauss,
Propain

Już pięć lat temu mieliśmy taką opcję – koło 27,5 cala z przodu oraz 26 cali z tyłu. Ponieważ jednak różnica w wielkości była niewielka, klienci nie byli zainteresowani. Obecne elektryczne MTB kupowane są jednak najczęściej w konfiguracji 29/27,5 cala.

 

TESTOWANE MODELE ALTERNATYWNE

 

Bold Unplugged 2
Cena: 17 974 zł 

Najtańszy Bold wyposażony w napęd Sram GX Eagle i amortyzator Rockshox Yari. Koszt ramy od 12 771 zł.

 

Liteville 301 MK15 GX-Eagle
Cena: 20 124 zł

Ceny startują od 20 124 zł. Sprzęt wyposażony w napęd Sram GX-Eagle. Regulowana sztyca Eightpins kosztuje dodatkowe 1892 zł.

 

 

Pivot Mach 4 SL
Cena: 25 800 zł

Najtańszy Mach 4 SL wyposażony w osprzęt XT. Koszt ramy 15 480 zł.

 

 

Rose Thrill Hill 1
Cena: 11 180 zł

Umiarkowana cena za podstawowy model na karbonowej ramie.

 

Trek Top Fuel 8
Cena: 12 000 zł

Jedyny spośród wymienionych na ramie aluminiowej. Waga 13,8 kg. Dostępne są także 4 modele karbonowe.

 

Komentarze do artykułu