Prototypowy elektroniczny napęd MTB Ceramic Speed

Kiedy w ubiegłym roku Caramic Speed przedstawił pomysł na napęd Driven, w którym zrezygnowano z łańcucha na rzecz wałka, większość była zachwycona, ale i nie brakło sceptycyzmu. Firma poszła za ciosem i po roku przedstawiła kolejną wersję, która pokazuje, że prace rozwojowe trwają. Oraz napęd MTB Ceramic Speed w rowerze z amortyzacją!



Driven prawie działa (?)

Wstępne zastrzeżenie - od prezentowanego konceptu do produktu finalnego na pewno minie jeszcze sporo czasu, bo choć Ceramic Speed zarzeka się, że system jest już w stanie zmieniać przełożenia, to jak dotąd nie było możliwości sprawdzenia, czy działa i jak działa. Za to całość można już dotknąć i poznać bliżej rozwiązania techniczne. Ceramic Speed powoli uchyla rąbka tajemnicy - w najnowszej odsłonie pokazał jak miałaby wyglądać zmiana biegów. I tu pewne zaskoczenie - bo rzecz działa inaczej niż wydaje się na pierwszy rzut oka. Pozornie wszystko jest proste - jest wałek, są odpowiednie wycięcia w zębatce przedniej (pojedynczej) oraz z tyłu, widoczne osadzone na wałku łożyska się przesuwają, wchodząc na kolejny "stopień" itd.... No właśnie. Tyle, że to niemożliwe - proste przesunięcie nie działa, inżynierowie Ceramic Speed mówią, że elementy zwyczajnie do siebie nie pasują, potrzebne jest bardziej precyzyjne dopasowanie.

 

 

napęd MTB Ceramic Speed

 

Wersja szosowa w rowerze Specializeda

 

W rowerze szosowym problem nie istnieje przynajmniej z długością łańcucha, można wyobrazić sobie, że łożyska na wałku wędrują wzdłuż wału (czy też drążka prowadzącego - jak to nazwać w rowerze???). I tak ma to działać w istocie. Wał jest dwuczęściowy, w środku jest specjalna prowadnica, całość przesuwa silnik, także ukryty w środku - a ruch wyzwala zdalna manetka. W wale ukryta ma być też bateria zasilająca silnik.

 

 

napęd MTB Ceramic Speed

 

Przednia zębatka, widać, w jaki sposób zahacza o wał

 

 

Z przodu oczywista oczywistość problem nie istnieje - biegów się nie zmienia. I tak ma być. Zewnętrzna powierzchnia tarczy jest płaska - #aeroiseverything

Podobne łożyska jak z przodu wchodzą w odpowiednie przestrzenie w tarczy. Kropka.

 

 

napęd MTB Ceramic Speed

 

Tu napęd schowany w szosowym Specializedzie - ma to poprawić aerodynamikę

 

napęd MTB Ceramic Speed

 

.... ale teoretycznie taka osłona mogłaby też chronić przed brudem w MTB

 

napęd MTB Ceramic Speed

 

tu widać lepiej łożyska "zazębiające" odpowiednie wycięcia w trybie

 

napęd MTB Ceramic Speed

 

Ale całość nie działa wcale tak, jak się wydaje!

 

 

Jak to działa?

Zdjęcie powyżej w końcu wyjaśnia, przynajmniej częściowo, jak zmiana biegów ma działać. W momencie zmiany końcówka z łożyskami dzieli się na dwie połowy, jedna z nich odpowiednio się przesuwa na kolejny bieg, potem dołącza druga. Całość jest sterowana przez komputer i ma być płynna - tak naprawdę napęd w żadnym momencie nie jest rozłączany, stąd używane porównanie do napędu samochodowego z podwójnym sprzęgłem. Ba - Ceramic Speed twierdzi, że zmiana ma być szybsza niż w jakimkolwiek innym napędzie sterowanym elektronicznie! Czy to działa? Czekamy na okazję.

 

 

napęd MTB Ceramic Speed

 

Prototypowy Canyon Lux z napędem MTB Driven Ceramic Speed

 

Na targach Eurobike wystawiony był dokładnie ten rower, który widzicie, fragmenty napędu powyżej pokazują rozwiązania w zbliżeniu i detalach. Zmieniać biegów nie można było, ale.... już uginać zawieszenie tak! Co zrobiono? Wał napędowy ma konstrukcję teleskopową, dwa fragmenty (rurki) wchodzą w siebie w trakcie ugięcia. Tym samym konstrukcja roweru tego typu wydaje się być możliwa!

 

Zainteresowani? Więcej informacji na ceramicspeed.com/en/driven/the-lux/