Trek Fuel EX - As wszystkich tras

Haibike Flyon Xduro Nduro 10.0 – Więcej mocy na dłużej?

120 niutonometrów momentu obrotowego, „muskularna” rama, krzykliwy wygląd. Haibike chce stworzyć nową kategorię e-MTB. Mogliśmy przeprowadzić ekskluzywny test przedseryjnego Flyona Xduro Nduro.



 

Żwawy elektryk

 

Hibike Flyon

Własna konstrukcja! Mały przełącznik reguluje stopnie wspomagania, obok pokrętło do zmiany czterech ekranów wyświetlacza. Wyświetlacz znajduje się nad mostkiem i pokazuje też takie dane, jak tętno, kadencja czy moc.

 

Flyon waży około 27,5 kilograma i trudno z tym dyskutować. Choć inżynierowie Haibike'a postarali się, by dodatkowa waga była jak najmniej zauważalna. Nie ma śladu komfortowej, wyprostowanej pozycji klasycznych modeli Haibike, także typowego, ospałego zawieszenia. Na Flyonie jeździ się sportowo wyciągniętym i z żwawym, raczej twardym zawieszeniem. By zawieszenie na stromych podjazdach nie osiadało, sięgnięto po triki kinematyczne. Hasło brzmi anti‑squat. Upraszczając, napięcie łańcucha rozciąga zawieszenie i zapobiega tym samym zbyt mocnemu osiadaniu. W ten sposób Flyon jest w stanie pokonywać nawet strome podjazdy bez podrywania przedniego koła.

 

Hibike Flyon

Szeroka rura sterowa oferuje miejsce na otwory (przykryte plastrami). Kable również nikną tu w ramie. Powyżej Skybeamer o mocy 5000 lumenów.

 

Moc

 

 Zaczepianie korbami o przeszkody, mimo niskiego środka suportu, zdarza się rzadko. Za sprawą kinematyki anti‑squat, jak też naprawdę długiego tyłu, trudno jest poderwać przednie koło. Silnik TQ bez wątpienia ma moc. Już w środkowym z pięciu stopni mocno pcha do przodu, na najwyższym stopniu trudno go powstrzymać. Głośność pracy większa niż w Boschu, czyli jest naprawdę głośno. Przekazywanie siły na środkowym stopniu jest równomierne, łatwo ją dozować. Siła wspomagania szybko się włącza i tym samym pomaga przy pokonywaniu stromych odcinków.

 

 

Hibike Flyon

Czujnik prędkości na tarczy przenosi sygnał 18 razy w ciągu jednego obrotu. Tym samym nielegalny tuning ma być niemożliwy.

 

Możliwości baterii

 

Nastawieni na pokonywanie długich podjazdów muszą pamiętać o drugiej stronie dużej mocy napędu TQ. Wymienny akumulator dostarcza 630 watogodzin, a po naszym testowym podjeździe, o długości 460 metrów w pionie, wyłącznie w trybach niskim i średnim wspomagania, wskaźnik pojemności pokazywał wykorzystanie jej połowy. Realistyczne możliwości oceniamy na około 1000 metrów w pionie. Teoretycznie akumulator można łatwo wymienić, ale waży aż 4 kilogramy.

 

 

Hibike Flyon

W tłumiku Fox Float X2 zarówno tłumienie kompresji, jak i powrotu, można oddzielnie regulować dla małych i dużych prędkości.

 

 

Za to na zjeździe radość nie ma granic. Tu liczy się 180 mm skoku i wysoka nieamortyzowana masa, co sprawia, że rower ma duże rezerwy bezpieczeństwa. Zawieszenie pracuje progresywnie i oferuje informację zwrotną. Im szybciej się jedzie, tym łatwiej też dyrygować rowerem na krętych ścieżkach.

 

 

Hibike Flyon

 

 

Haibike Flyon Xduro Nduro 10.0

AMORTYZATOR: Fox 36 Float Factory 180
TŁUMIK: Fox Float X2 Factory
HAMULCE: Magura MT7
NAPĘD: Sram EX1
KOŁA: DT Swiss FR1950
OPONY: Schwalbe Magic Mary 27,5 X 2,6”
SILNIK: Flyon/TQ HPR 120S; 120 Nm
AKUMULATOR: 630 Wh
WAGA: 27,5 kg (dane producenta)
CENA: 38 695 zł

 

Flota Flyona obejmuje: 3 enduro, 3 all mountain (150 mm skoku) i 4 hardtaile. Topowy model w ofercie to Nduro 10.0 ze skokiem 180 mm.

 

Dowiedz się więcej na: haibike.com

 

Przeczytaj również:

 

Godziek Brothers

Whyte S-120C Works

Warsztat Fenwick - mycie sprawdzone w boju!

Komentarze do artykułu