ORBEA OCCAM AM M30 VS. OCCAM TR M30

Orbea wybrała spośród trzech rozmiarów kół, sięgnęła po dwa materiały ramy i zmodernizowała w ten sposób swój trailowy model Occam. Sprawdziliśmy jego dwa smaki w podstawowych wariantach karbonowych M30 – AM i TR.



Modernizacja

 

Orbea Occam to tak naprawdę dwa podobne do siebie modele. Occam AM ma 150/140 mm skoku i koła 27,5; nominalnie zalicza się tym samym do kategorii all mountain. Occam TR to już klasyczny ścieżkowiec z ugięciem 130/120 mm i kołami 29 lub 27,5+ cala do wyboru. Za amortyzację odpowiadają Foxy Evol, nowa generacja wprowadzona w sezonie 2018 (ma więcej rozmiarów do wyboru jak poprzednia). Rama może być karbonowa albo aluminiowa, my testowaliśmy karbonowe. Modernizacja odbyła się pod hasłem unowocześnienia modeli, które w podobnej konfiguracji istniały już wcześniej. Powiększono skok, zrobiono miejsce na szersze opony i dodano opcje doboru komponentów (i kolorów w systemie MyOwn). Podziału na serie TR i AM dokonano już w 2016 roku, ale trailówka miała wówczas 120, a AM 140 mm skoku z przodu. Dodano więc po 10 mm oraz opcję kół 27,5+ w TR. Lekko też zmodyfikowano geometrię, choć nieradykalnie. Zachowano cechę charakterystyczną zawieszenia – w miejsce zawiasu w wahaczu zastosowano elastyczne fragmenty widełek. Z tyłu oczywiście znajdziemy też Boost.

 

Orbea Occam TR M30

 

Zawieszenie bez...zawiasów

 

Occam toś cieżkowiec? Tak, ale naprawdę to trzy modele (nie licząc poziomów wyposażenia) na dwóch ramach – TR i AM. Od strony wizualnej wszystkie są podobne, z ciekawym trójkątem przednim z dużą ilością miejsca na bidon, tłumik kryje się w zagłębieniu pod rurą górną, między tłumikiem a wahaczem znajduje się link pośredniczący. Rower wygląda trochę jak Stumpjumper Speca (szczególnie poprzednia seria) ze względu na miejsce tłumika, łącznika, jak i wahacza. Taka konstrukcja ma wspomagać czułość zawieszenia, za jakość jego pracy odpowiada zaś łożysko od renomowanej firmy Enduro.

 

Orbea Occam TR M30

Rzut oka na wahacz zdradza, że tu nie ma dodatkowych zawiasów koło haków!

 

Za to w przeciwieństwie do Stumpjumpera nie ma tu zawiasu Horsta, ani zresztą żadnego innego w okolicy haków. Jego rolę przejmują elastyczne fragmenty wahacza, głównie widełek podsiodłowych, które uginają się o 25 mm. Firma wcześniej testowała podobne rozwiązanie w swoim modelu XC. Po co? Firma mówi o zaoszczędzeniu 150 gramów przez rezygnację z zawiasów, dzięki uproszczonej produkcji i podniesieniu sztywności bocznej. Ba, oferuje też wieczystą gwarancję na ramę, więc najwyraźniej wie, co robi.

 

Orbea Occam TR M30

Na tylnych widełkach, podobnie jak pod rurą dolną, umieszczono solidne osłony.

 

Świeża geometria

 

W materiałach marketingowych można przeczytać o wydłużeniu i wypłaszczeniu geometrii, ale w rzeczywistości można nazwać ją po prostu nowoczesną, bez zbytniej przesady. Przykład? Kąt widelca 66,5 stopnia w AM i 67,5 dla TR. Wysokość środka suportu to 340 mm, długość widełek wynosi 425 mm przy kole 27, 440 mm przy 29/27,5+. Boost z tyłu zastosowano po to, by zmieścić szersze opony, 2,4 w AM i plusowe w TR. Pozwoliło to pogodzić krótkie tyły z grubymi oponami. Pomyślano o nowoczesności, nie zrezygnowano z kompatybilności. Wewnętrzne prowadzenie pancerzy (z opcją zewnętrznych), demontowalny uchwyt do przerzutki przedniej, osłony widełek podłańcuchowych i rury dolnej, ochrona przed wpadaniem łańcucha za zębatkę, uchwyt hamulca PM 160 z tyłu, press fit BB92. Oprócz tego odrobinę poszerzono obręcze we wszystkich wersjach. Dodatkowo, za pomocą programu MyOwn, online można przy zamówieniu wybrać długość mostka, szerokość kierownicy, długość korby, jak i kolor ramy.

 

Orbea Occam AM M30

 

Test terenowy

 

W kwietniowym numerze BIKE to – obok Ninera, druga z testowanych przez nas par pozornie identycznych rowerów, i także tym razem podobieństwo fizyczne oszukuje. W dodatku w Ninerach skoki są takie same, tu zaś różne. Orbea idzie drogą często wybieraną przy podobnych dywersyfikacjach. Zwiększając koło, zmniejsza skok, zakładając, że 29 i tak radzi sobie w terenie lepiej. I tu niespodzianka, Occam TR i AM to jednak mocno różne rowery. Testowaliśmy oba podczas długiego dnia na Górze Św. Anny, zarówno na szutrach, jak i na schodach. Uczestnicy Bikemaratonów w Zdzieszowicach mogą pamiętać, że okolica zdecydowanie nie jest płaska. Mimo wszystko w takich warunkach wybór nie od razu brzmiał 29”, bo Occam AM potrafi się podobać. Oba rowery są lekkie i łatwo zjeżdżają.

 

Orbea Occam AM M30

Tłumik zgrabnie ukryto w Occamie pod górną rurą ramy, z tyłu wspiera go łącznik z widełkami.

 

Oba bardzo łatwo polubić, czując się na nich jak w domu. Mimo że to podstawowe modele karbonowe, mają dobry zestaw przełożeń oraz opony, które pozwalają sprawnie przemieszczać się po suchym. TR jest jednak zdecydowanie bliższy rowerom maratonowym, z których Orbea słynie. To nadal z tyłu tylko 120 mm skoku, nawet jeśli z linearną charakterystyką. Do turystyki ustawienie bardzo wygodne, przy ostrzejszej jeździe w trudniejszym terenie w tłumiku powinny pojawić się tokeny, by zwiększyć progresję i nie składać zawieszenia. Podniesienie ciśnienia, by je utwardzić, będzie zwykłym marnotrawstwem. Fakt, 29 prowadzi się odrobinę stabilniej, ale AM pozwala zachwycać się, jak łatwo można rowerem manewrować. Zdecydowanie większy skok, plus niska waga ramy to zestaw, który pozwala śmiało wkroczyć w trudniejszy teren. Przedtem wypadałoby jednak zmienić opony, szczególnie jeśli chce się jeździć w każdą pogodę! Uwaga, TR ma mniejszy skok, ale nie pozwala na identyczne opuszczenie sztycy.

 

Orbea Occam AM M30

Karbonowa rama jest chroniona silidnie w okolicach środka suportu.

 

Podsumowanie

 

90% powierzchni Polski jest płaskie, w takich warunkach Occam TR będzie lepszym wyborem, bo pozwoli swobodnie nawijać kilometry. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zabrać go na maraton. AM, nie tylko ze względu na mniejsze koła, będzie lepszy w trudny, górski teren, gdzie większy skok dodatkowo pozwoli wykorzystywać jego zwrotność. Przy ostrzejszej jeździe wymienilibyśmy tylko tylną oponę!

 

Dowiedz się więcej na: www.orbea.com

 

Orbea Occam TR M30 specOrbea Occam TR M30 geo

 

 

Orbea Occam AM M30Orbea Occam AM M30

 

Przeczytaj również:

 

Propozycja na wakacje - Massa Marittima

NS Define 130 2

Pierwsza jazda - Nowe Shimano XT M8100 vs. SLX M7100

Komentarze do artykułu