ROMET BOREAS 1. Z PRZEŁAJOWYM ZACIĘCIEM

Geometria i komponenty

Rama jest aluminiowa, w niektórych miejscach mocno profilowana, chociażby na dolnych widełkach, które mocno wygięto w esowaty kształt. Przy wąsko ustawionych blokach istnieje ryzyko zahaczania piętami o wspomniane widełki. Zacisk tylnego hamulca tarczowego schowano w środku tylnego trójkąta, nic nie wystaje na zewnątrz. Przy rozmiarze 56 cm górna rura leci niemal prostopadle do gruntu, Boreas sprawia więc wrażenie co najmniej dwukrotnie droższej przełajówki. W taperowanej główce zamontowano widelec z karbonowymi ramionami i aluminiową sterówką, na co nikt nie powinien narzekać w tym segmencie cenowym.

 

Napęd w jednorzędowym układzie z dziesięciobiegową kasetą odznacza się prostotą obsługi. Typowo dla manetek Srama, również Apex 1 wyposażono w dźwignie typu Double Tap, w których biegi zmieniamy tylko jedną łopatką, odpowiednio ją wciskając. Początkujący powinni dostać krótką instrukcję obsługi, gdyż system w niczym nie przypomina manetek Shimano, o zwykłych MTB nie wspominając. Mechaniczne hamulce tarczowe Sram BB5 mają wystarczająco dobrą siłę, pozwalają na szeroki zakres regulacji, umożliwiając nawet bardzo szybką (i płytką) reakcję hamulca.

 

 

 

romet boreas 1

 

Ta sylwetka nie kłamie. Boreas ma sportowe predyspozycje, to widać od razu.

 

 

 

 

W naszym testowym egzemplarzu trafiły się koła ze zwykłymi obręczami, jednak seryjnie znajdą się obręcze dostosowane do hamulców tarczowych, pozbawione charakterystycznego rantu. Jeśli ktoś szuka sztywnych osi w piastach, w tym przypadku musi obejść się smakiem.

 

 

 

 

romet boreas 1

 

 

 

HAMULEC

Jeśli mechaniczne tarczówki, to prosimy takie jak Avid BB5, ich moc i kontrola są wystarczające.

 

 

 

 

Jazda

Jeden z naszych testerów, Piotr Rakiewicz, podkreślił, że Boreas ma bardzo przyjazną i nowoczesną geometrię. Od razu czuł się na nim „jak w domu” i nie potrzebował okresu adaptacji. Taka cecha jest ważna z punktu widzenia początkujących. Dość komfortowa pozycja wzmaga poczucie bezpieczeństwa i pewności, zachęcając do szybszej niż normalnie jazdy. Pomagają przyczepne i relatywnie lekkie opony Schwalbe G‑One (seryjnie mają być to Micheliny). W rozmiarze 700×38 nie są wprawdzie zgodne z regulaminami wyścigów przełajowych i nie zostawiają zbyt wiele miejsca na błoto w widełkach, ale też Boreas 1 nie jest, przynajmniej oficjalnie, rowerem do ścigania się, chociaż ma ku temu predyspozycje.

 

 

 

romet boreas 1

 

 

OPONA

Opona 40 mm z przodu mieści się z lekkim zapasem.

 

 

 

Napęd Apex 1 działa przyzwoicie, nieco mniej precyzyjnie od wyższych grup Srama, jednak nie można mu zarzucić ospałości czy braku precyzji. Kaseta 11–32 z i tarcza 40 z przy korbie sprawdzą się w płaskim terenie z niewielką liczbą przewyższeń. Drugie życie Boreas otrzyma od rowerzystów szukających jednego, uniwersalnego roweru na zimę, służącego zarówno do treningów, jak i dojazdów do pracy.

 

 

 

 

 

PRZERZUTKA

Sram Rival w szosowej wersji działa sprawnie i obsługuje tryb 11-32 z tyłu.

 

 

 

Mocowania na błotniki i bagażnik zdecydowanie rozszerzają jego naturalny habitat. Za 3499 zł możemy oczekiwać solidnego, prostego gravela, który nie daje się łatwo zamknąć w tej i tak elastycznej kategorii. Bez dziur w osprzęcie, z karbonem w widelcu, Romet Boreas 1 to rzeczywista i atrakcyjna propozycja dla początkujących i średnio zaawansowanych kolarzy, którzy nie zamierzają odwieszać swego ukochanego sportu na hak tylko dlatego, że jest zimno.

 

romet boreas 1

 

 

MOSTEK

Zarówno mostek, jak i kierownica, pasują proporcjami do sportowego stylu jazdy.

 

 

 

Info romet.pl

Cena 3499 zł

Waga 10,5 kg

Wielkości ram 52, 54, 56 cm

Rura podsiodłowa/górna/sterowa 560/ 558/157 mm

Stack/Reach/STR 580/387 mm/1,43

Rozstaw osi/Offset 1020/60 mm

Korba Sram Apex (40 z, BSA)

Hamulce Sram BB5 (160/160 mm)

Napęd Sram Apex

Koła/opony (waga) piasty Novatec D481/481, obręcze Alexrims ATD550/ opony Michelin Power Gravel 700x40C (seryjna) (1850/2450 g)

 

 

 

Artykuł ukazała się w TOUR 4/2018

Papierowe wydanie wciąż do nabycia w naszym SKLEPIE

Elektroniczną wersję możecie nabyć w eKiosku

 

Informacje o autorze

Autor tekstu: Łukasz Kopaczyński

Zdjęcia: Anna Tkocz, Łukasz Kopaczyński

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »