ŁATANIE SYSTEMÓW BEZDĘTKOWYCH – KORKI

Kichy to wieczna udręka kolarzy górskich i prawdopodobnie najpopularniejszy defekt. Sprawdziliśmy sześć rozwiązań pozwalających naprawić opony bezdętkowe.



Pulsujące syczenie i fontanna mleka nie pozostawiają wątpliwości co do diagnozy – efektowna kicha. Opony bezdętkowe z mlekiem lateksowym, które podczas jazdy błyskawicznie uszczelnia małe otwory, są w stanie zastąpić delikatną dętkę. Podnoszą odporność na przebicie, ale nie oferują stuprocentowej ochrony. Nowoczesne metody łatania dziur pozwalają kontynuować jazdę już po kilku sekundach, nie trzeba nawet ściągać opony z obręczy. 

 

Małe otwory uszczelnia mleko, przy większych pomagają zatyczki. Gumowe frędzle dostępne są w różnych rozmiarach. W naszym teście były w stanie zatkać dziury do 6 mm średnicy.

 

Zestawy do łatania w naszym teście musiały dowieść swojej sprawności, radząc sobie z otworami o średnicy od 1 do 6 mm, jak i z cięciem o długości 10 mm w ściance opony. Nie wszystkie uszczelniły przeciek. Jeśli jednak umiejętnie je połączyć, w przyszłości nie trzeba będzie obawiać się kich.

 

 

1 VITTORIA PITSTOP SUPER MAGNUM

 

Serwis - korki do tubelessów

 

W dętkach i oponodętkach pianka dobrze uszczelnia małe otwory. W oponach tubeless zastąpienie mleka albo załatanie dziur to jednak zbyt wiele na jej możliwości. Nawet po wielu minutach z trudem rozprowadza się w oponie, ale uszczelnia otwory do 1 mm.

98 g – 49,90 zł     |    SZCZELNOŚĆ: 1/6    |    OBSŁUGA: 4/6

 

 

2 TIP TOP TT13 MTB

 

Serwis - korki do tubelessów

 

Najważniejsze jest dotarcie do mety. Montaż uniwersalnych łatek Tip Topa po wewnętrznej stronie opony trwa kilka minut i wymusza częściowy demontaż. Wówczas jednak łata, jako jedyna w teście, jest w stanie uszczelnić nawet przecięcie o długości 10 mm. Radzimy najpierw wyczyścić miejsce naprawy ściereczką.

37 g – 35 zł     |    SZCZELNOŚĆ: 6/6    |    OBSŁUGA: 4/6

 

 

3 GENUIE INNOVATION TUBELESS TACKLE TOOL

 

Serwis - korki do tubelessów

 

Korki Genuine Innovations mają grubość 1,5 mm; 5 cm długości i łatwo je zamontować. Były w stanie dobrze załatać naszą dziurę o średnicy 4 mm, na więcej brakło im sił. Dobre jest wygodne opakowanie do transportu z dwiema końcówkami oraz dwoma wentylami. Szydło szybko się wygięło!

60 g – od 68 zł     |    SZCZELNOŚĆ: 4/6    |    OBSŁUGA: 3,5/6

 

 

4 SAHMURAI SWORD

 

Serwis - korki do tubelessów

 

Były zawodnik Stefan Sahm stwierdził, że kierownica to idealne miejsce do przechowywania korków. Tam są natychmiast dostępne. Łatwe w obsłudze, dobrze leżą w dłoni. Szpikulec przygotowuje dziurę, a korki 3,5 mm łatają dziury do 6 mm. W tym przypadku również nie udało się załatać cięcia o długości 10 mm.

29 g – 125 zł     |    SZCZELNOŚĆ: 5/6    |    OBSŁUGA: 4,5/6

 

 

5 DYNAPLUG AIR

 

Serwis - korki do tubelessów

 

Luksusowe łatki i rozwiązanie, gdy liczy się każda sekunda, ale nie każda złotówka. Dzięki szpikulcowi błyskawicznie wciska się korek, a kto chce, wciska narzędzie aż do końca i napełnia oponę CO₂ z kartusza. Przy wyciąganiu końcówka z uszczelnieniem zostaje w oponie. Zestaw Megaplug pozwala załatać otwory do 6 mm.

142 g – 377 zł     |    SZCZELNOŚĆ: 5/6    |    OBSŁUGA: 5,5/6

 

 

6 MAXALAMI BASIC TUBE

 

Serwis - korki do tubelessów

 

„Wyścigowa kiełbasa” maratonowego zawodnika zapakowana jest bezpiecznie w plastikową rurkę. Samo narzędzie jest sztywne, obsługa nieco utrudniona z powodu małego chwytu. Podobnie jak Sahmurai nie jest w stanie załatać cięcia o długości 10 mm. Korki o grubości 3,5 mm zapychają jednak dziury do 6 mm.

27 g – 54 zł     |    SZCZELNOŚĆ: 5/6    |    OBSŁUGA: 4/6

 

 

Przeczytaj również:

 

Wzajemne oddziaływania - kinematyka zawieszenia

Warsztat polowy - reperowanie opon i dętek

Warsztat Fenwick - co piszczy w rowerze

Komentarze do artykułu