ENDURO HIGH-END: FOCUS SAM 9.9

W Focusie wiedzą, o co chodzi w tym całym enduro. W końcu Fabian Scholz, projektant nowego Sama, był w 2015 mistrzem Niemiec w enduro. Byłemu zawodnikowi udało się podobne osiągnięcie jak inżynierowi Scotta. Zestawił potężne 170 mm skoku i superlekką karbonową ramę.



Gotowy do jazdy Focus waży tylko 100 gramów więcej niż najlżejszy rower w tym teście, mimo aluminiowych obręczy. Waga to jednak nie wszystko. Za sprawą wysokiej główki sterowej na nowym Samie siedzi się wyprostowanym, niemal komfortowo. Dlatego też na stromych podjazdach przednie koło podnosi się wcześniej niż w przypadku pozostałych rowerów. Nietypowo dla kinematyki zawieszenia Fold pompuje przy pedałowaniu. Kto chce wspinać się efektywnie, powinien przełożyć dźwignię w tłumiku.

 

Enduro High-End Focus SamHamulce Code Srama, mimo czterech tłoczków, mają ograniczoną moc.

 

Krótkie siodło przypomina rower czasowy, siedzi się trochę niewygodnie. Focus należy do najlepszych rowerów w teście. Za sprawą wysokiego przodu za kierownicą siedzi się niczym na rowerze na kołach 29 cali. Podnosi to poziom bezpieczeństwa, gdy robi się stromo. Przy wysokich prędkościach pomaga 170 mm skoku, odejmujące przeszkodom ostrości. Dodatkowo małe koła Sama sprawiają, że rower zachęca do zabawy. Mostek o długości 60 mm nie do końca jednak współgra ze zwrotnym charakterem roweru. Sam nie boi się też twardych lądowań albo pól wielkich kamieni, ale jeżdżący sportowo przy aktywnym stylu jazdy mogą mieć wrażenie osiadania w skoku, zawieszenie oferuje trochę słabszą informację zwrotną. Tu może pomóc więcej dystansów w tłumiku. Na łatwiejszych trasach wolelibyśmy za to Santa Cruza albo Treka.

 

Enduro High-End Focus SamObie śruby tłumika „wgryzły” się w zawieszenie Fold. Tłumik nie może więc swobodnie pracować. Focus dostarcza zamienniki.

 

PODSUMOWANIE

 

Połączenie dużego skoku i zwrotnego prowadzenia sprawia, że nowy Focus Sam to prawie freeride. Okazjonalne wypady do bike parku nie będą dla niego żadnym problemem. Mimo niskiej wagi pod górę zostaje z tyłu, pozycja jest zbyt komfortowa, a zawieszenie lekko kiwa.

 

Enduro High-End Focus SamEnduro High-End Focus Sam

 

Dowiedz się więcej na: focus-bikes.com

 

Przeczytaj również:

Enduro High-End: Bold Cycles Unplugged

Absa Cape Epic: Kolejne podium ekipy Kross-Spur Racing

Jak powstaje rower