JAK POWSTAJE ROWER

Pokazujemy wam ten proces w kolejnych krokach, od pomysłu do gotowego modelu seryjnego, na przykładzie naszego zwycięzcy z testu enduro – Scotta Ransoma.



1. Pomysł


Czy zaczyna się od czystej kartki papieru? Nie. Wiele firm modyfikuje swoje rowery co dwa sezony. Nowe konstrukcje bazują często na istniejących, ale mimo wszystko potrzebują czasu. Największa trudność polega na tym, by już z dwuletnim wyprzedzeniem przewidzieć, co będzie poszukiwane w przyszłości. Dotyczy to koncepcji, rozmiaru kół, geometrii ramy itd.

 

Jak powstaje rower

 

2. Zaczynają się konkrety


MIESIĄC 3. Team rozwojowy z grubsza uzgodnił detale dotyczące zawieszenia i geometrii. Konstruktorzy pracują nad kinematyką, dizajnerzy przygotowują rysunki 3D. Rama dostaje „twarz”. Przygotowywanych jest do 30 wersji jednego modelu. Tylko jedna przechodzi do kolejnego etapu.

 

Jak powstaje rower

 

3. Chrzest


MIESIĄC 4.Nazwa musi pasować grupy produktu. Patentowane są prawa do nazw. Koszty są zmienne, w zależności od zakresu. Na przykład nazwa Scott Ransom chroniona jest na całym świecie w branżach rowerowej i samochodowej. Roczny koszt operacji między 20 000 a 30 000 euro.

 

Jak powstaje rower

 

4. Skok do Azji


MIESIĄC 7. Konstruktor leci do Azji z rysunkami 3D. Na tym etapie budowana jest pierwsza forma do ramy z karbonu. Tu powstaje pierwszy prototyp, rodzaj surowego diamentu. Następnie ustala się ułożenie karbonu (carbon layup), a rama jest testowana. Jeśli znajdzie się słabe punkty, ramę się wzmacnia.

 

Jak powstaje rower


5. Pierwsze prototypy


MIESIĄC 10. Do Europy wysyła się pierwsze prototypy, na których można już jeździć, i oddaje je zawodnikom teamowym. Ci przekazują informację zwrotną konstruktorom. Nie są już możliwe zmiany geometrii. Zamiast tego na pierwszym planie znajduje się kinematyka. Czy zawieszenie pracuje zbyt progresywnie albo degresywnie?

 

Jak powstaje rower

 

6. Laboratorium testowe


MIESIĄC 10. Zanim rowery trafią do produkcji seryjnej, muszą zostać przetestowane w niezależnym laboratorium. Dopiero wówczas, gdy wartości się zgadzają, wystawiany jest certyfikat i można podjąć kolejne kroki.

 

Jak powstaje rower

 

7. Komponenty


MIESIĄC 10. Komponenty, takie jak opony, kierownica, korba, napęd, hamulce, trzeba ustalić już teraz i zamówić. W naszych czasach nie jest łatwo przewidzieć, co będzie popularne w momencie pojawienia się roweru na rynku. Koszty odgrywają przy tym istotną rolę. Wahania kursów walut sprawiają często problemy, a odpowiednią walutę kupuje się wcześniej.

 

Jak powstaje rower

 

8. Dizajn


MIESIĄC 10. Praktycznie w tym samym czasie, gdy produkt trafia do laboratorium, decyduje się o dizajnie i kolorach. Wyzwaniem jest przewidzieć, co będzie na topie rok później. Dlatego też dizajnerzy przyglądają się branży samochodowej i modowej. Decyduje się w większym gronie. Dopasowywane są naklejki na widelec i obręcze.

 

9. Zamówienie


MIESIĄC 12. Krok, który prawdopodobnie połączony jest z największym ryzykiem… Ile ram trzeba zamówić? Czy rowery znajdą odbiorców, zależy od testów w branżowej prasie albo aktualnych potrzeb konsumentów. Jeśli ktoś mówi za dużo, zostanie z rowerami. Następstwem są straty finansowe.

 

Jak powstaje rower


10. Produkcja seryjna

 

MIESIĄC 14. Na tym etapie powstają finalne formy dla wszystkich rozmiarów: S, M, L, XL. Koszt? Około 150 000 euro. Trwa to z reguły do trzech miesięcy i w końcu można zacząć produkcję.

 

Miesiąc 20


Gotowe! Ramy docierają kontenerami drogą morską. Teraz można zamontować części. Sklepy z reguły zamawiają rowery z wyprzedzeniem pół roku przed premierą. Wprowadzenie produktu przejęte zostaje przez dział marketingu. Testerzy z mediów zapraszani są na obozy prasowe i mogą po raz pierwszy jeździć na gotowych rowerach. Potem zwykle rowery w krótkim czasie trafiają do sklepów.

 

Jak powstaje rower

 

Zobacz nowego Scotta Ransom w naszym teście porównawczym

 

Przeczytaj również:

 

W kobietach siła! Babski wypad do bike parku Molino-Brdo w Ruzomberoku

Biały Pradziad

Zostać królem - Maratony 2019

Komentarze do artykułu