Pojedynek miejscówek – Livigno vs. Solden, FINAŁ

Livigno jako region ścieżkowy ma o dziewięć lat większe doświadczenie. Ale Włosi nie spoczęli na laurach. Motywuje ich nowicjusz z wielkim apetytem – austriackie Sölden.



W dwóch poprzednich odsłonach przybliżyliśmy nieco ich historię i charakter, a całość tej rywalizacji uzupełniamy dzisiaj sparingiem na ścieżki w trzech rundach. Rundy dzielą się na: najdłuższą trasę, z największą zawartością flow i najbardziej wymagającą.

 

RUNDA 1: NAJDŁUŻSZA TRASA

 

LIVIGNO - COAST TO COAST & ROLLERCOASTER
9,5 km, 811 m zjazdu, start Carosello 3000

 

Dzięki kolejce wjazd na 2800 m, krótkie podziwianie widoków i można ruszać. Coast to Coast ciągnie się wzdłuż zbocza, lekko opadając w dół w kierunku północnym, wykręcając jednak potem kilka dzikich zakrętów i czekając z paroma grubszymi niespodziankami. Po 6 km płynnie przechodzi w Rollercoaster. Przejeżdżając przez niezliczone zakręty, nawet nie trzeba dotykać hamulców.

 

SÖLDEN - OLLWEITE & OHN LINE & SCHTECKLERTRAIL
11,6 km, 1290 m zjazdu, start kolejka Langegg

 

Nowa trasa Ollweite Line wije się na długości ponad 7 km, jednak po krótkim transferze szutrem (100 m) wskakuje się na także nową Ohn Line (3,6 km), by ostatecznie wylądować na liczącej kilometr naturalnej ścieżce Schtecler Natur Trail i w Solden. W sumie dostajemy niemal 12 km zjazdu na raz!

 

Solden

 

RUNDA 2: NAJWIĘCEJ FLOW

 

LIVIGNO - H DREAM TRAIL
4,4 km, 400 m zjazdu, start Carosello 3000

 

Dużo flow, ale poziom trudności już nie niski (niebieski), a średni (czerwony). Trail Hutr Dream (z 2015 r.) przecina stok zwykle z zakrętu w zakręt. Pomiędzy czekają też jednak fale i stoliki, które od określonej prędkości pozwalają na swobodne loty.

 

SÖLDEN - EEBME LINE
2,1 km, 191 m zjazdu, start Gaislachkogel

 

Na wysokości stacji pośredniej kolei Gaislachkogel ścieżka Eebme Line wije się w kierunku dolnej stacji nowej kolejki Langgegg. Linia ta jest do przejechania także dla absolutnie początkujących. Następnie macie wybór – albo zjeżdżacie w dolinę łatwą Ohn Line, albo zbaczacie na trochę bardziej wymagającą Teare Line.

 

Budowa ścieżek flow to sztuka sama w sobie. Początkujący mają czuć się pewnie, potrafiący więcej nie nudzić się, ale najwięcej pracy wymaga utrzymanie ścieżek. Oba regiony zatrudniają do tych prac profesjonalne teamy z łopatami i koparkami. Powołana do życia w 2015 Bike Republic Sölden ma już 20 pracowników. Trzech z nich stale troszczy się o trasy.

 

Livigno

 

RUNDA 3: NAJBARDZIEJ WYMAGAJĄCA

 

LIVIGNO - SIC58
1,5 km, 490 m zjazdu, start Mottolino

 

Linia na Mottolino została zbudowana w 2015, z myślą tylko o ekspertach. Sic58 odbija od tras Eas23 i DH 2005 i pozwala wyszaleć się na skałach, wielkich stopniach i gapach od 5 do 7 metrów. A że do podobnych przeszkód trzeba mieć odpowiednią prędkość, jazda odbywa się na odpowiednio stromym zboczu.

 

SÖLDEN - JÄGERS NOTWEG
1,7 km, 150 m zjazdu, start Stille Seite

 

Jagers Notweg Trail (652) znajduje się na przeciwległej, spokojnej stronie doliny. Oznacza to brak wyciągu, brak wykopanych linii i w tym przypadku także brak flow. Zdecydowanie wymaga odpowiednich umiejętności – oferuje skalne stopnie, korzenie, ostre zakręty, a że ścieżka jest też mocno zarośnięta, nawierzchnia zwykle pozostaje mokra. Niewielu jest bikerów, którzy pokonają całość bez przynajmniej jednego podparcia.

 

PODSUMOWANIE

 

Livigno - Solden

 

Grzegorz Radziwonowski
GRZEGORZ RADZIWONOWSKI - Redaktor Naczelny BIKE Polska

 

Im intensywniej analizuje się ofertę obu regionów, tym trudniejszy staje się wybór miejscówki. Turyści, którzy przykładają wagę do różnorodności krajobrazu i epickich tras, w Livigno na pewno poczują się lepiej. Miłośnikom ostrzejszej jazdy na weekend łatwiej będzie dotrzeć do Sölden, na piękne trasy, w luźniejszej atmosferze i wśród podobnych do siebie.

 

Przeczytaj również:

 

Pojedynek miejscówek: Livigno vs. Solden cz. I

Pojedynek miejscówek: Livigno vs. Solden cz. II

Bułgarski łącznik - ścieżki Sofii