Pojedynek miejscówek – Livigno vs. Solden, cz. I

Przemytnicze ścieżki i burmistrz, wielbiciel MTB, sprawiły, że Livigno od 2004 roku zdążyło urosnąć do rozmiarów gigantycznego trail parku. W austriackiej części głównego grzbietu Alp od czterech lat w szybkim tempie rośnie mu jednak konkurencja – Bike Republic Sölden. W obu miejscówkach szumią wyciągi, obie oferują atrakcyjne trasy. Uznaliśmy, że czas najwyższy porównać ścieżkowe raje. Nasz pojedynek podzieliśmy na trzy części: dwie rundy - po jednej dla miejscówki, i podsumowanie z werdyktem. Pojedynek otwiera Livigno



„Ścieżki przejezdne dla wszystkich”

 

Taki był zamysł. I Livigno od 2004 roku ze starej siatki ścieżek wycina wszystkie kanty i kamienie, o które można by się potknąć.

 

Bernina


Przełęcz Bernina

 

Autorów ścieżek w dolinach między Stilfersjoch i przełęczą Bernina zalicza się do pionierów budowy tras flow w Alpach. Na mistrzostwa świata w 2005 wybudowano dodatkowo trudną trasę zjazdową, a w 2010 Diddie Schneider i Hans Rey wsiedli do koparek i stworzyli pierwszy oficjalny zjazd Flow Country na zboczu Carosello 3000.

 

Rowerowy krajobraz wokół mieściny liczącej 3500 mieszkańców dzieli się na dwie części. Na Mottolino kusi bike park z 13 trasami zjazdowymi, włącznie z fragmentami typu Northshore, do tego centrum skilla włącznie z pumptrackiem. Przeciwny stok Carosello 3000 to olbrzymi park ścieżek flow. Najlepszym pomysłem, równolegle z rozbudową ścieżek, była jednak inwestycja w sąsiednie regiony. Tym samym siatka naturalnych ścieżek Livigno przechodzi płynnie w krainę Flow Country Val Poschiavo i dolinę Górnej i Dolnej Engadyny. Możliwe są też wielodniowe wyprawy. Latem rzadko dochodzi do konfliktów z pieszymi, również dlatego, że obecnie około 80% odwiedzających to kolarze.

 

Livigno

 

Człowiek stamtąd

 

 

NICOLA GIACOMELLI - Przewodnik z uprawnieniami państwowymi. Urodził się w Livigno i pracuje w Bike Guided Tours.

 

BIKE: Czy to prawda, że burmistrz Silvestri w 2004 za pomocą małej koparki budował pierwsze trasy flow?

NICOLA: No tak, wykopał kilka pierwszych metrów. To było niemal symboliczne.

Obok Portes du Soleil i Ischgl Livigno należało wówczas do pierwszych regionów ścieżkowych. Jak do tego doszło?

Kilku ludzi zajmujących się u nas turystyką doszło do wniosku, że powinniśmy zrobić coś z siecią dróg pokrywającą góry. Do kultowego Whistler poleciała więc delegacja, by zaczerpnąć inspiracji. Oczywiście wrócili w pełni zmotywowani i praca nad ścieżkami mogła wystartować. Livigno bylo miejscem, w którym zorganizowano mistrzostwa świata, Transalp i Nine Knights, ale potem zrobiło się spokojniej. Od 2015 znów jednak widać ożywienie. Tak, bo konkurencja nie śpi. W ciągu ostatnich pięciu lat wiele alpejskich regionów zainwestowało w ścieżki. Jeśli chcemy pozostać najlepsi, znów musimy coś zrobić.

Livigno ma jednak pewną wadę, trochę skomplikowany dojazd przez tunel.

Zgadza się. Gdyby jednak dojazd do Livigno był łatwiejszy, utracilibyśmy status wolnocłowy wprowadzony przez Napoleona. Poza tym skomplikowany dojazd czyni wyprawę do nas czymś szczególnym.

 

NAJLEPSZE TRASY LIVIGNO

 

Tuttifrutti

 

 

TUTTI FRUTTI TRAILS

44 km, 350 m podjazdów, 3395 m zjazdów, czas jazdy 4,5 h

Wszystkie nowe ścieżki połączone w jedną trasę. Na Carosello 3000 trasy flow istniały „od zawsze”, ale od lata 2017 dołączyły tu kolejne kilometry w postaci Biker United, Blue Berry Trail i H-Dream. Dzięki kolejce linowej i krzesełkowej można je idealnie połączyć z klasykiem Coast to Coast i naturalną ścieżką przez Val Federia z minimalną ilością pedałowania pod górę. Tylko na szczyt Madonon, z widokiem na okoliczne góry, wdrapać trzeba się samemu. Start – kolej linowa w centrum Livigno.

 

Livigno

 

LIVIGNO – POSCHIAVO

43,7 km, 1019 m podjazdów, czas jazdy 5 h

Jeśli trasa o długości 44 km w 80% składa się ze ścieżek, można ją opisać jak epicką. Wypad do szwajcarskiej doliny Val Poschiavo to również widokowo czysta poezja. Oferuje dwie rewelacyjne ścieżki, które powinny znaleźć się na każdej liście życzeń – Valle delle Mine i Bernina Trail. Zaczynamy od kolejki Mottolino, wjeżdżając w idylliczną Valle delle Mine. Potem dłuższa wspinaczka przez Passo Forcola i niekończącą się ścieżką Bernina Trail aż do Poschiavo.

 

Livigno

 

INFORMATOR TURYSTYCZNY: LIVIGNO

 

REGION

    

Z DZIEĆMI

Livigno znajduje się we włoskiej prowincji Lombardia na wysokości 1816 m n.p.m. Samochodem najszybciej można dojechać do doliny przez tunel Munt la Schera, który ma tylko jedną nitkę i liczy 3,4 km (koszt 15 euro).

    

W centrum skilla (Skillcenter) dostępny jest pumptrack, elementy northshora, jak i kursy jednodniowe i wakacyjne dla dzieci. Przy wyciągu krzesełkowym Vetta ścieżka Bike Academy (4,9 km); Larix Park: park linowy z 7 trasami (mottolino.com), Aquagranda: sauny, basen, centrum fitness, ślizgawki.

Info: aquagrandalivigno.com

WYCIĄGI

    

GDZIE ZJEŚĆ

Mottolino Bike park (1 kolejka linowa, 13 tras), info: mottolino.com; Carosello 3000 (2 kolejki, 1 wyciąg krzesełkowy, 12 tras), centrum skilla, info: carosello3000.com

    

Najlepsze lody: Galateria Bianceneve; Foresteria 2315 na Passo Forcola, bardzo dobry makaron, espresso 1,20 euro. Alpe Federia, obowiązkowy przystanek na ścieżce przed Val Federia, agriturismofederia.it. Najlepsze burgery serwowane są w Why Not, a najsmaczniejsza pizza w Pizzeria Bait del Ghet.

SKLEPY ROWEROWE    

INFO

11 sklepów rowerowych oferuje części zamienne, wypożycza rowery i wyposażenie. Opłaca się zlecenie napraw roweru. Mechanicy są profesjonalni, szybcy i tani.

    

mtblivigno.eu

livigno.eu

TRASY Z PRZEWODNIKIEM

     

Wycieczki z przewodnikiem, busy i kursy techniki jazdy: bikelivigno.com

     

 

Tyle na dziś ze strony Livigno. W następnej odsłonie swoje atuty pokaże Sölden.

 

Przeczytaj również:

 

Bułgarski łącznik - ścieżki Sofii

Trasy do wieczności - Legendarne trasy enduro

Windą na szczyt - szwajcarskie Valais

Komentarze do artykułu