Przegląd rynku – walka napędów

Na rynku napędów giganci Shimano i Sram walczą o miano firmy najbardziej innowacyjnej. Na Eurobike dołączył do nich egzotyczny ptak – Rotor, który dwunastkowe systemy liderów przebił swoim pierwszym napędem trzynastkowym.



Na rynku napędów jest trochę jak w domu aukcyjnym. Producenci przebijają się nawzajem z ofertą nowych napędów. Dopiero co klasowy prymus dołączył z XTR-em do swojego największego konkurenta Srama, a tu nagle egzotyczny gość Rotor wprowadza trzynastą zębatkę na bębenku. Przy tym Rotor bije Shimano i Srama nie tylko liczbą zębatek, również zakres przełożeń z wynikiem 520 procent jest większy niż u konkurentów. Hiszpański konkurent przy przekazywaniu sygnału między manetką i przerzutką nie stawia ani na linkę, ani  na elektronikę, ale na system hydrauliczny. Nowa grupa 1x13 ma być dostępna w wersjach od MTB do szosy i oferuje paletę zębatek w korbie od 38   do 54 zębów, wszystkie z typowym dla Rotora owalnym kształtem. Dodatkowo do kasety o szerokim zakresie 10–52 mają być dostępne trzy kolejne modele z bardziej gęstym zestopniowaniem, ale mniejszym zakresem.

Poniżej prezentujemy przegląd mainstreamowej oraz egzotycznej strony rynku napędów rowerowych.

 

ROTOR 1X13 - PRZERZUTKA TYLNA

 

Rotor

 

Przerzutka jest sterowana za pomocą cienkiego przewodu hydraulicznego. Za pomocą małej śruby można zmienić zakres z 12 na 13 przełożeń. Na wózku znajduje się sprzęgło, które zapobiega uderzeniom łańcucha. Zaletą systemu hydraulicznego ma być precyzyjna i szybka zmiana biegów.

 

ROTOR 1X13 - MANETKA

 

Rotor

 

Ponieważ indeksacja znajduje się w przerzutce, hydrauliczna manetka ma pracować szczególnie lekko. Gdy system raz zostanie dobrze ustawiony i odpowietrzony, powinien spełniać swoje zadanie praktycznie bez obsługi.

 

ROTOR 1X13 - KASETA

 

Sercem systemu Rotora jest dwuczęściowa kaseta o imponującej rozpiętości 520%. Dzięki dodatkowemu biegowi skoki w zakresie niższych biegów mają być szczególnie harmonijne. Zawodników ucieszą trzy dodatkowe warianty: 10 – 36, 10 – 39, 10 – 46 z. Jeśli ktoś zdecyduje się na system Rotora, będzie jednak potrzebował odpowiedniej piasty ze specjalnym bębenkiem.

 

CERAMICSPEED DRIVEN

 

Ceramicspeed

 

Ceramicspeed, wprowadzając napęd z wałkiem Kardana, chce odesłać do lamusa łańcuch i tryb. Wałek Kardana z karbonu sięga za pomocą kulek we wyfrezowane zęby zębatki. Duński producent chce w ten sposób zredukować tarcie o 49%. Z tyłu ma być możliwych 13 i więcej przełożeń. Zmienia się je za pomocą silnika elektrycznego w środku wałka. Pomysł brzmi interesująco, ale do seryjnej produkcji musi upłynąć jeszcze trochę czasu.

 

SHIMANO XTR Z 12 BIEGAMI

 

Shimano XTR

 

W dwa lata po debiucie Srama z dwunastką także Japończycy dołączają do klubu i grupie XTR dokładają tryb 10–51, podzielony na 12 przełożeń. Tym samym Shimano oferuje co prawda większą rozpiętość przełożeń, ale jednocześnie zestaw waży o ok. 60 gramów więcej niż Sram XX1 Eagle. Shimano pozostaje wierne przerzutce przedniej i proponuje też wersję z dwiema zębatkami z przodu. Ta może się po- chwalić gigantyczną rozpiętością biegów wynoszącą 620%. Więcej znajdziecie tutaj.

 

SRAM NX EAGLE

 

Sram Eagle NX

 

Sram proponuje napęd 1x12 dla szerokiej grupy odbiorców. Sram NX Eagle ma kosztować ok. 1600 złotych, ale rezygnuje z małej zębatki 10 z. Za to kaseta ważąca 612 gramów pasuje do standardowych bębenków. W sumie cała grupa waży ok. 600 gramów więcej niż XX1 Eagle. Poza tym grupa dysponuje wszystkimi elementami grup wyższych, takimi jak środek suportu w standardzie DUB. Stalowa zębatka z przodu podnosi trwałość zestawu. Więcej znajdziesz tutaj

 

TRYB KCNC Z 12 BIEGAMI

 

KCNC

 

Firma znana z tuningu wprowadza na rynek własną kasetę z 12 przełożeniami, pasującą do sprzęgieł Sra- ma. Zgrabna część, dzięki rozpiętości 9 – 52 z, ma mieć bardzo szeroki zakres przełożeń sięgający 578%. W kwestii wagi KCNC chce pobić nawet Srama, który w wersji XX1 Eagle waży 360 gramów. Wersja KCNC ma ważyć tylko 327 gramów. Zainteresowani muszą jednak poczekać do 2019 roku. Na Eurobike nie podano jeszcze konkretnej daty ani ceny zębatki.

 

E13 TRS+ 12 SPEED UPGRADE KIT

 

E thirteen

 

W nazwie produktu ujęto właściwie wszystko. Wydając równowartość ok. 1200 złotych, można napompować napęd Srama z 11 biegów do 12. Trzeba przy tym tylko przebudować manetkę i przerzutkę. Z kasetą 9 – 46 dostaje się jednocześnie większy zakres przełożeń przy niższej wadze. W zestawie są wszystkie potrzebne części oraz łańcuch. Zestaw już jest dostępny w sprzedaży.

 

Przeczytaj również:

 

First Ride - Fuji Auric 27.5 LT 1.3

Öhlins przez duże Ö – RXF36 Trail i TTX AIR

Long Ride - Yep Uptimizer 2.0 HC

Komentarze do artykułu