Elektryczne skoki – Fox Live Valve

Po RockShoxie, który wprowadził system Ei, również Fox wchodzi ze zautomatyzowanym, elektronicznie sterowanym zawieszeniem zwanym Live Valve. Ma być szybsze, prostsze w obsłudze i pewniejsze. Mogliśmy już przetestować nowy system.



Wprowadzenie do układu

 

Spoceni pedałujemy w promieniach zachodzącego słońca w kierunku końca podjazdu. Nareszcie. Najpierw łyk z bukłaka, potem jeszcze fotka na Instagrama. Jest późno, a czeka nas zjazd w dolinę. Ale po pierwszych metrach po kamieniach wszystko jest już jasne. Tylne zawieszenie nie działa. Staję i natychmiast zauważam, że zablokowałem tłumik na podjazd i w takim stanie się znajduje. Coś podobnego nigdy nie zdarzyłoby się z nowym, elektronicznie sterowanym zawieszeniem Foxa zwanym Live Valve. System ma zdjąć z kierującego odpowiedzialność za to, na jakim ustawieniu tłumika i amortyzatora powinien jechać. W krainie systemów sterowanych automatycznie pierwsze kroki zrobił Specialized ze swoim mechanicznym Brainem. W 2012 doszedł do tego RockShox z tłumikiem Ei, pierwszym zawieszeniem sterowanym elektronicznie, które automatycznie obsługiwało jednak tylko tłumik. Z systemem Live Valve Fox chce rozpocząć zupełnie nową erę. Co do zasady działania Live Valve zastępuje blokadę sterowaną mechanicznie w ten sposób, że automatycznie i niezależnie otwiera i zamyka platformę w tłumiku i widelcu. By to osiągnąć, system rejestruje nierówności terenu za pomocą czujników na przednim i tylnym kole oraz dodatkowo mierzy nachylenie roweru. Poza tym system rozpoznaje, czy rower znajduje się w powietrzu po skoku i odpowiednio może otworzyć tłumienie. W zależności od szybkości przyspieszenia, nachylenia roweru i wybranego stopnia czułości tłumienie jest otwierane z różną długością.

 

Fox Live Valve

 

W porównaniu z E:i Live Valve gra jednak w zupełnie innej lidze. Jednoosiowe czujniki przyspieszenia na podkowie widelca i lewych widełkach tylnych pracują z częstotliwością próbkowania 1000 herców, czyli 1000 razy na sekundę. Dla porównania, E:i przekazywał sygnał sensorów do tłumika zaledwie 10 razy na sekundę. W Live Valve wentyl w widelcu i w tłumiku może być otwarty i zamknięty w zaledwie 3 milisekundy, co jest o 100 razy szybsze niż mrugnięcie okiem. System Foxa otwiera więc platformę w widelcu i tłumiku szybciej niż jadący jest w stanie zauważyć wstrząs lub uderzenie od strony podłoża. By zapewnić dużą szybkość, wykluczono rozwiązanie bezprzewodowe, na przykład przez Bluetooth albo ANT+. System zasilany jest przez akumulator litowo-jonowy, ważący 72 gramy, który ma zapewnić czas jazdy sięgający od 16 do 20 godzin. Pusty akumulator można naładować w ciągu dwóch godzin. Gdy akumulator opróżni się w trasie, system automatycznie przechodzi w tryb otwarty. Jeśli kabel ulegnie przerwaniu, system pozostaje w ustawionym trybie.

 

CZĘŚCI SKŁADOWE UKŁADU

 

Fox Live Valve - akumulator

 

 Na akumulatorze znajdują się tylko dwa przyciski służące do obsługi: włącznik/wyłącznik i drugi do obsługi ustawień. Stopień wspomagania ma pięć poziomów.
Fox Live Valve - czujnik

 

 Czujnik zamontowano na nieamortyzowanej części widelca. 1000 razy na sekundę rejestruje nierówności podłoża.

 

Fox Live Valve - tłumienie kompresji

 

  W widelcach system można zamontować w modelach 32, 34 i 36. Tłumienie kompresji w trybie otwartym reguluje się w zakresie 16 kliknięć.

 

Fox Live Valve - Tylny czujnik

 

  Tylny czujnik umieszczono na widełkach łańcuchowych. Dostarcza do tłumika wszystkie potrzebne informacje z częstotliwością 100 herców.

 

Fox Live Valve - tłumik

 

  Jak dotąd jedyny tłumik obsługujący Live Valve bazuje na obudowie GPX2. Regulacja tłumienia kompresji obejmu- je 16 kliknięć.
 

Fox Live Valve - komputer

  Jednostka obliczeniowa znajduje się na akumulatorze, jej umieszczenie zależy od projektu ramy. Rama musi być przystosowana do systemu.

 

Fox Live Valve

Przy uderzeniach zamknięte tłumienie otwiera się w ciągu zaledwie trzech milisekund. Dzieje się to tak szybko, że jadący nie zauważa żadnego opóźnienia. W trybie spadania system rozpoznaje, że rower jest właśnie w powietrzu i otwiera tłumienie na lądowanie. Na podjazdach system w ciągu ułamka sekundy jest w stanie włączyć tłumienie platformy.

 

WRAŻENIA Z JAZDY Z LIVE VALVE

 

Naciśnięcie kciukiem na kontroler i system, wydając z siebie głośne kliknięcie, jest gotowy do jazdy. Po pierwszych jazdach testowych w Kalifornii sprytne zawieszenie musiało pokazać, co potrafi, na naszych przydomowych trasach. Na nich bez przerwy jeździ się w górę i w dół, dywany korzeni to codzienność, w wielu miejscach można też polatać. W przeciwieństwie do tłumika E:i czy systemu eLect Magury przy otwieraniu i zamykaniu Live Valve niczego nie słychać. Korzenie, krótkie depnięcie w pedały i banda w lewo. Zanim człowiek w ogóle zdążył pomyśleć, by nacisnąć mechaniczny lockout, system przechodzi z trybu otwartego w zamknięty i niemal natychmiast z powrotem w otwarty, by pochłonąć uderzenia w zakręcie. System podczas naszych jazd testowych pracował absolutnie przekonująco.

 

Fox Live Valve

 

Szybkość, z jaką widelec i tłumik otwierały się, robiła wrażenie. W porównaniu z systemami działającymi mechanicznie, jak Terralogic czy podobnie działający Brain Specializeda, nie zauważa się żadnych przeszkadzających opóźnień czy uderzeń. Czy jednak naprawdę potrzebuje się systemu? Trudno w prosty sposób odpowiedzieć na to pytanie, wszystko mocno zależy od własnych potrzeb. Tak naprawdę nie tęskniliśmy dotąd za automatycznym lockoutem. System jednak pracuje tak szybko i pewnie, że człowiek błyskawicznie przyzwyczaja się do jego komfortowego działania. Wyczerpujące testy z udziałem zawodnika EWS Grega Callaghana miały też potwierdzić, że używając Live Valve, jest się szybszym. Dla amatorów może to nie mieć znaczenia. O wiele bardziej istotny jest komfort, którego dostarcza elektronicznie sterowane zawieszenie, bez obsługi manetką, by dopasować go do potrzeb. O tym, czy warte jest to ponad 8000 złotych dopłaty, każdy musi zdecydować sam. W naszym rowerze testowym problemy sprawiała najpierw pojemność akumulatora. Pełny akumulator, mimo wyłączenia systemu, rozładowywał się w ciągu tygodnia sam z siebie. Przyczyną był uszkodzony przewód.

 

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

 

WAGA:

Akumulator 72 g

Kontroler/czujnik 104 g

Tłumik 466 g

Jednostka w widelcu 249 g

W porównaniu z lockoutem obsługiwanym mechanicznie, dotyczącym widelca, tłumik z systemem Live Valve ma dodatkową wagę 114 gramów.

CENA:

Około 2000 euro (8600 zł) dopłaty

MODELE ROWERÓW:

Scott, Pivot i Giant to pierwsze firmy rowerowe, które będą oferować kompletne modele wyposażone w Fox Live Valve. Rama musi być przygotowana do zastosowania systemu i okablowania. Nie da się go zamontować do każdego roweru. Rama Rocky Mountain Altitude jest kompatybilna.

CZAS DZIAŁANIA NA AKUMULATORZE:

Czas jazdy 16–20 godzin

MODELE AMORTYZATORÓW:

W Live Valve można wyposażyć następujące modele: 32 Step Cast, 23, 34 Step Cast, 36.

 

Fox Live Valve - podsumowanie

 

Dowiedz się więcej na www.ridefox.com

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

Wywiad: Everet Ericksen - Jechać i nie przejmować się

Zakończenie sezonu w Srebrnej Górze

Alpejskie polowania - Scott Ransom vs. Cannondale Jekyll

Komentarze do artykułu