TRENDY 2019 – TRAIL

Spośród rynkowych nowości oraz kierunków obranych przez producentów rowerów podążających za rosnącymi umiejętnościami, a co za tym idzie oczekiwaniami użytkowników, da się wyróżnić dwa wyraźne trendy:  „małe”, które mogą więcej, oraz niezaprzeczalny azymut na dominację kół o średnicy 29 cala w rejonach, gdzie wcześniej prym wiodły 27,5”.



 TREND: TRAIL aka ŚCIEŻKOWIEC

Trend ku wypłaszczaniu nieco geometrii w rowerach ze skokiem zawieszenia w okolicach 120 – 130 mm zapewnia użytkownikowi dobre przyspieszanie i zwrotne prowadzenie w terenie. To pierwszy wybór dla fanów ścieżek, którzy nie potrzebują zbyt wiele skoku.

 

Santa Cruz 5010

 

Podobnie jak w rowerach maratonowych, twentyninery zdominowały kategorię ścieżkową, by pewniej przemieszczać się w terenie. Przy skokach w granicach 130 mm widełki łańcuchowe mogą pozostawać stosunkowo krótkie, co - mimo dużych kół, sprawia, że rowery łatwo skręcają, a co za tym idzie oferują lepsze możliwości pokonywania technicznych szlaków. Jeśli ktoś w tej kategorii chciałby szukać jeszcze poręczniejszego roweru do łykania traili, wśród nowo przedstawionych znajdzie jedynie odpowiedni model Santa Cruza. 5010 to jedyny nowy ścieżkowiec, który toczy się wyłącznie na kołach 27,5 cala (do szerokości opon 2,8 cala). Poza tym ma ekstremalnie krótkie widełki tylne (425 mm).

 

 

SANTA CRUZ 5010

5010 toczy się, jak to dawniej bywało, na kołach 27,5 cali i ma po 130 mm skoku z przodu i z tyłu. Dopasowano jednak geometrię, dzięki czemu Reach urósł o 15 mm, kąt widelca jest bardziej płaski, a kąt podsiodłowy bardziej ostry. Za sprawą tylnych widełek, mierzących tylko 425 mm, 5010 jest bardzo zwrotny w prowadzeniu. Poza tym zawieszenie tak dobrano, że rower łatwo oderwać od ziemi, a co za tym idzie, łatwo się skacze i można bawić się w terenie. Stromy kąt podsiodłowy zapewnia dociśnięcie przedniego koła na stromych podjazdach, jednocześnie pozycja za kierownicą jest dość kompaktowa.

 

BH LYNX 5 CARBON

Po aluminium przychodzi karbon. Po tym, jak BH Bikes w sezonie 2018 przedstawiło Lynxa z aluminiową ramą, obecnie wprowadza także wariant z karbonu. Rama ma ważyć bez tłumika 2200 gramów, a rower kosztować od ok. 16 000 złotych.

 

PIVOT TRAIL 429

Pivot Trail 429 ma nową karbonową ramę i nowoczesną geometrię. To, co pozostało, to sprawdzone zawieszenie DW-Link. Poza tym użytkownik ma do wyboru koła 27,5 i opony do 3,0 cala szerokości albo 29 cali do 2,6 cala. Ceny kompletnych rowerów zaczynają się od ponad 24 000 złotych, najwyższy kosztuje 20 000 zł więcej.

  

ROCK MACHINE BLIZZARD

Ze skokiem 140 mm z przodu i z tyłu nowy Blizzard od czeskiego producenta Rock Machine dotyka kategorii all mountain. Wszystkie modele wyposażone są w napęd 1x12 i zawieszenie Rock Shoxa. Ceny od ok. 8500 do 11 000 złotych.

 

Zobacz nowe 29 calowe wcielenie Cannondale Habit!

 

 

SPECIALIZED EPIC EVO

Sztyca teleskopowa, opony 2,3 cała i widelec o skoku 120 mm to składniki, które ze zwykłego Epica czynią Evo. Tak wyposażony rower jest nadal szybki, ale ma większe rezerwy na ścieżkach i zjazdach. Dodatkowo automatyczna platforma Brain 2.0 w najnowszej wersji ma zapewniać większą czułość i pewność prowadzenia.

KONA SATORI

Po sześciu latach nieobecności Kona Satori melduje się z powrotem w szeregach. Ścieżkowiec na ko- łach 29 cali przygotowany jest na dłuższe wyprawy z dużą ilością ścieżek, dlatego też z przodu znajduje się widelec o skoku 140 mm. Aluminiowy rower dostępny będzie w dwóch wariantach, ma ważyć 13,8 kg bez pedałów.

SUPERIOR  XF 999

Superior XF 999 może być swobodnie opisany jako turystyczny full z wyścigowymi genami, bo w porównaniu do wersji z krótszym skokiem tu mamy go więcej do dyspozycji, łagodniejsza jest też geometria. Mimo wszystko rower jest bardziej sportowy niż komfortowy. Topowy mo- del kosztuje ok. 17000 złotych i waży 12,9 kg.


BERGAMOT CONTRAIL

Bergamont w sezonie 2019 wprowadza karbonową wersję modelu Contrail, który w 2018 został zaprezentowany w wariancie aluminiowym. Za pomocą Flipchipa rama o skoku 130 mm może być dopasowana do kół 27,5 albo 29 cali. To, co wizualnie przypomina silnik elektryczny, to zintegrowany pojemnik na narzędzia Stash Box, w którym zmieści się zapasowa dętka i seryjny przybornik. Rower ma kosztować od ok. 17000 złotych w górę.

 

 

TREND: LEKKIE WIDELCE O SKOKU 120 MM

Do niedawna określenie „lekki i mocny na zjazdach” w przypadku amortyzatorów brzmiało jak oksymoron, lub jak rachunek za wezwanie śmigłowca w Alpach. Jednak czasy się zmieniają i zarówno widelec Fox 34 SC (1648 g), jaki i RockShox SID RLC (1752 g) otworzyły rynek i możliwości dla ścieżkowców lekkich i mocnych na zjazdach.

 

                        

 

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

Trendy 2019 - Racebikes

Trendy 2019 - AM i Enduro

Nowy Cannondale Habit - rower do wszystkiego

Giant Trance 29 - Pierwsza jazda

 

Komentarze do artykułu