Kross Esker 4.0 – First Ride


 

 

Cienkie rury i naklejka na rurze podsiodłowej “4130 Cr-Mo” nie pozostawiają złudzeń. Esker 4.0 jest ferromagnetyczny, solidny i w kolorze militarnej zieleni sprawia wrażenie sprzętu stworzonego na potrzeby armii. Niemal wszystkie rury są idealnie proste, jedynie górne widełki tylnego trójkąta, w celu stworzenia większej przestrzeni dla łańcucha wędrującego po dużej, górskiej kasecie, mają niewielkie odejście ku górze. Widelec zmieści nawet większe opony, niż fabrycznie zainstalowane WTB Resolute o szerokości 47 mm. Jego ramiona posiadają w sumie trzy pary otworów montażowych do przykręcenia stelaży pod przednie sakwy. Lista komponentów to aluminiowy kokpit i sztyca z logo Krossa, siodełko od WTB, koła na szybkozamykacze na zaplecione na piastach Deore i obręczach WTB Asym i23 oraz napęd Shimano Tiagra z mechanicznymi hamulcami tarczowymi Avid BB5R.

Zobacz także: Kross Smooth Trail – Prezentacja

 

W takim setupie Esker 4.0 jest szeroko rozpostarty między typowo szosową jazdą a leśnymi singlami. Połączenie korby FSA a tarczami sub-compact w rozmiarach 46/36 z. z kasetą o zakresie 11-34 z. pozwala zmierzyć się z nawet typowo górskimi podjazdami na singlach, jednak zastanawiające jest, czemu producent nie odważył się na montaż mniejszej zębatki z przodu – 34 z. Szerokie opony WTB Resolute pozwalają na bezpieczną i przyczepną jazdę w terenie, na szosie stawiają opór równy oponom roweru górskiego. To oczywiście kompromis, na który musimy się zgodzić i chcąc złagodzić jego skutki, należy bardzo precyzyjnie ustawić ciśnienie pod swoją wagę, styl jazdy i atakowany teren. Na świeradowskich singlach, w tym na niebieskim szlaku, Esker był zadziwiająco zwrotnym, zwinnym i poręcznym rowerem, wprawiając w zdumienie swoją obecnością w tym miejscu mijanych rowerzystów. W naszym egzemplarzu słabo działały tarczówki Avida, co jest dość zaskakujące, bo znamy je z dużej mocy i pewnego zatrzymywania. Ta cecha hamulców wymagała większej uwagi na trasie i bardziej przemyślanej linii przejazdu. Nie było okazji, by go dokładnie zważyć, producent nie podaje też jego wagi na stronie, dało się jednak odczuć wyraźnie zwiększony ciężar w stosunku do graveli na aluminiowej ramie, o karbonowych nie wspominając. Z dwóch testerów, jeden waży blisko kwintal, drugiemu bliżej do połowy jego wagi i zgadnijcie, który mniej narzekał na masę Eskera? Stalowa rama zgadzała się na każdą linię przejazdu, każdy manewr i każdy zakręt bez zająknięcia, z pełną wyrozumiałością i cierpliwością oferowałą całkowite wsparcie i oddanie kolarzowi. Mówcie co chcecie, ale powiedzenie “steel is real” mocno oddaje charakter i bogatą duszę roweru.

 

Kross Esker 4.0 docenią ci, którzy czują magnetyzm do stalowych rowerów, cięższych niż bardziej oczywiste i lżejsze z aluminiowymi ramami. Dodatkowy bonus w postaci możliwości zamontowania bagażnika i zakw pozwala łatwo zmienić Eskera w towarzysza dalekich i długich wypraw. Cena jest rozsądna, wyposażenie również, koła i ogumienie – bardzo dobre, i tylko należy mieć nadzieję, że niska jakość hamowania dotyczyła wyłącznie naszego egzemplarza.

 



 

Więcej zdjęć Krossa Eskera 4.0 znajdziecie w naszej prezentacji najciekawszych nowości z kolekcji Krossa 2019 pod TYM ADRESEM

 

KROSS ESKER 4.0 – Dane Techniczne

MATERIAŁ RAMY Chromowo-molibdenowa
WIDELEC Chromowo-molibdenowy
PIASTA PRZÓD FH-M6010-L DEORE
PIASTA TYŁ HB-M6000-L DEORE
OPONY WTB RESOLUTE 700X42C Comp Tan Sidewall
OBRĘCZE WTB ASYM i23
PRZERZUTKA PRZÓD Shimano Tiagra FD-4700
PRZERZUTKA TYŁ Shimano Tiagra RD-4700 GS
HAMULCE PRZÓD AVID CB BB5R (rotor: 160mm)
HAMULCE TYŁ AVID CB BB5R (rotor: 160mm)
DŹWIGNIE HAMULCA Shimano Tiagra ST-4700 (mechaniczna)
MANETKI Shimano Tiagra ST-4700 2×10
KORBY FSA OMEGA CK-4002ST 46/36T (S, M – 172,5mm / L, XL – 175mm)
SUPORT FSA MegaExo BB-4000
ŁAŃCUCH Shimano CN-HG54
KASETA  Shimano CS-HG500, 11-34T
KIEROWNICA Aluminium (XS/S/-400mm, M/L-420mm, XL-440mm; 31.8mm)
WSPORNIK KIEROWNICY Aluminium (XS-80mm, S-90mm, M-100mm, L/XL-110mm, 31.8mm)
WSPORNIK SIODŁA Aluminium (350mm, 27.2mm)
STERY FSA H-828 (1-1/8″)
SIODŁO WTB VOLT SPORT

Cena: 4.499 zł, waga: b.d., więcej informacji: www.kross.pl

 

Informacje o autorze

Autor tekstu: Łukasz Kopaczyński

Zdjęcia: Łukasz Kopaczyński, AG

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »