WARSZTAT 1×1. Konserwacja i serwis roweru.

Temperatury oscylujące wokół zera, błoto zalegające na ścieżkach, a do tego błyskawicznie nadchodzący zmierzch. Kto mimo niesprzyjającej wczesnowiosennej pogody nie chce zrezygnować z roweru, powinien przynajmniej dobrze zakonserwować swoją maszynę. Mamy dla was parę wskazówek.



 

SUCHY TYŁ

Nie ma nic bardziej nieprzyjemnego niż zimna i przemoczona kolarska wkładka. Umieszczony pod siodełkiem minibłotnik Butt Fender od Mucky Nutz utrzyma twoje plecy i siedzenie w jako takiej suchości. Cena 35 zł, bikeline.pl

 

 

 

BEZPIECZNA RURA PODSIODŁOWA

Tryskająca spod kół woda poprzez otwór w zacisku często dostaje się do środka rury podsiodłowej. Stara dętka zabezpieczy to miejsce i ochroni przed korozją.

 

 

 

ŁAPACZ BRUDU

Błotnik Mudhugger lepiej ochroni tułów przed błotem niż tradycyjny chlapacz. Za pomocą zipów można go łatwo zamontować do przedniego widelca. Cena od 88 zł, themudhugger.eu

 

 

 

OPONY ZIMOWE

W przeciwieństwie do samochodu opony zimowe w rowerze nie są obowiązkowe, jednak ich obecność podnosi poziom frajdy. Wysokie klocki Dirty Danów od Schwalbe zwiększają przyczepność na mokrych trasach. Wąski rozmiar 2.0 (tylko 29 cali) zapewnia przestrzeń w okolicach ramy, dając więcej miejsca na lepiące się błoto. Cena za sztukę 244 zł, schwalbe.com

 

 

 

BIDON TERMICZNY

Kiedy z początkiem wiosny temperatura wciąż jeszcze oscyluje wokół zera, w bidonie zamiast picia znajduje się lód. Modele z izolacją, takie jak Syncros Icekeeper, utrzymują napój w przyjemnej temperaturze znacznie dłużej. Cena 55 zł, syncros.com

 

 

 

WIDOCZNOŚĆ

Spokojna głowa, roweru nie trzeba szpecić tandetnymi reflektorami. Odblaskowe naklejki od Riesel Design są znaczniej dyskretniejsze, a mimo to wyraźnie podnoszą widoczność o zmierzchu. Cena 42 zł, riesel‑bike.com

 

 

 

OCHRONA LAKIERU

Ubłocone spodnie lub grube ochraniacze na buty mogą szybko porysować lakier na górnej rurze ramy, tylnym trójkącie. Przezroczysta folia ochronna sprawi, że nieskazitelnym malowaniem będziemy się cieszyć dłużej. Cena za komplet folii na ramę od 79 zł, thetrail.pl

 

 

 

TYLNE OŚWIETLENIE

Przystanek w kawiarni lub nagła gołoledź. Istnieje wiele powodów mogących sprawić, że wczesnowiosenny wypad nieplanowanie nam się przedłuży. Mała tylna lampka Vegas‑R-II od Lunivo sprawi, że droga powrotna do domu będzie bezpieczniejsza. Cena od 55 zł, lunivo.com

 

 

 

 

 

ODPOWIEDNIA KONSERWACJA ROWERU NA WIOSNĘ

Błoto i woda są naturalnymi wrogami każdej części rowerowej. Na szczęście, posiłkując się prostymi sztuczkami pielęgnacyjnymi, macie szansę wygrać walkę z korozją.

 

 

 

1 MYCIE

Zimą i wczesną wiosną szczególnie ważne jest systematyczne czyszczenie roweru tuż po powrocie do domu. Obecna na drogach sól lubi oblepiać sprzęt. Aby ją usunąć z wszystkich zakamarków, najlepszym rozwiązaniem jest odwrócenie roweru do góry kołami. Szczególnie narażone na korozję są pancerze przebiegające pod dolną rurą ramy. Unikajmy czyszczenia myjką ciśnieniową. Gąbka i woda zupełnie wystarczą.

 

 

 

konserwacja serwis roweru

 

 

 

 

 

2 CZYSZCZENIE ŁAŃCUCHA

Przeważnie nie polecamy agresywnych środków odtłuszczających, ponieważ kompletnie pozbawiają łańcuch smarowania. By pozbyć się gęstej mieszaniny wiosennego brudu i resztek starego oleju, z pomocą przychodzą łagodne środki czyszczące domowego użytku. Kto często czyści, powinien równie często smarować łańcuch!

 

 

 

konserwacja serwis roweru mycie łańcucha

 

 

 

 

 

3 SMAROWANIE AMORTYZATORA

Uszczelki w amortyzatorze z czasem mogą stać się sztywne i kruche. Kilka kropel oleju utrzyma stan gładkości między uszczelką a powierzchnią ślizgową i nie dopuści do przedostania się błota i soli do wnętrza amortyzatora. Za pomocą plastikowego zipa wystarczy odciągnąć lekko uszczelkę w okolicy goleni i wkropić trochę oleju w powstałą szparę. Kto nie ma pod ręką specjalnego oleju do amortyzatorów, w razie potrzeby może użyć najzwyklejszego oleju silnikowego.

 

 

 

konserwacja serwis roweru

 

 

 

 

 

4 NATŁUSZCZANIE OSI

Osie kół wkręcane w haki amortyzatora oraz w tylny trójkąt często noszą ślady użytkowania. Aluminium jest bardzo wrażliwe na bród i wodę. Naniesienie odrobiny smaru nie da szans korozji. Stare szpilki z szybkozamykaczem są najczęściej stalowe, je również warto jednak nasmarować.

 

 

 

konserwacja serwis roweru natłuszczanie osi

 

 

 

 

 

5 SMAROWANIE RUCHOMYCH CZĘŚCI

Gdy rower wyschnie, olejem penetrującym trzeba nasmarować wszystkie ruchome części, a przede wszystkim tylną i przednią przerzutkę. Smar należy rozpylić na dużej powierzchni i jego nadmiar ściągnąć szmatką. W ten sposób korozja nie będzie mieć żadnych szans. Uwaga, nie wolno dopuścić smaru do zacisków oraz tarcz hamulcowych!

 

 

 

konserwacja serwis roweru smarowanie ruchomych części

 

 

 

 

 

6 SMAROWANIE PANCERZY

Wrzuć łańcuch na największą koronkę kasety, a następnie bez kręcenia korbą z powrotem przerzuć bieg na skrajne przełożenie. Linka stanie się luźna. Można będzie zsunąć końcówki z pancerzy. Nie zaszkodzi wprysnąć do środka pancerzy odrobiny oleju, dzięki któremu linka będzie działać nawet w najgorszym błocie.

 

 

 

konserwacja serwis roweru konserwacja pancerzy

 

 

 

 

 

7 ZAKLEJANIE DZIUR

Niektóre ramy mają dodatkowe, nieużywane otwory montażowe, np. do prowadzenia linki przedniej przerzutki czy kabli Shimano Di2. Oklejenie kawałkami taśmy klejącej ochroni wnętrze ramy przed błotem i wodą. Otwory powinny być od czasu do czasu uwalniane, żeby woda, która mimo wszystko dostała się do środka ramy, mogła z niej wypłynąć.

 

 

 

konserwacja serwis roweru zaklejanie dziur

 

 

 

 

 

8 WYPEŁNIANIE WNĘK

Fulle mają konstrukcyjne zagłębienia, w których może magazynować się brud. Miejsca trudno dostępne warto przed jazdą wypełnić starą gąbką. Dzięki temu w trakcie jazdy rower będzie lżejszy, gdyż nagromadzi się na nim mniejsza ilość błota, poza tym ułatwi to późniejsze oczyszczenie.

 

 

 

konserwacja serwis roweru wypełnianie wnęk

 

 

 

 

 

9 NAKŁADANIE SPRAYU SILIKONOWEGO

Mała kuracja silikonowa po czyszczeniu usunie drobne zadrapania, sprawi też, że rower będzie lśnił jak nowy. Spray silikonowy trzeba nałożyć na dużej powierzchni, a następnie wypolerować rower miękką szmatką. Powierzchnie lakierowane zabezpieczone sprayem silikonowym trudniej się brudzą, poza tym po kolejnej jeździe mycie roweru okaże się znacznie łatwiejsze.

 

 

 

konserwacja serwis roweru

 

 

 

 

 

10 ZAPOBIEGANIE AWARII ŁOŻYSK Łożyska w piastach, sterach i suporcie, mimo wszystkich środków ostrożności, bardzo łatwo rdzewieją. Pozostawienie świeżo umytego roweru na długi czas w garażu zwiększa ryzyko uszkodzenia łożysk. Ruch elementów obrotowych zapobiega zatrzymaniu się kulek w bieżniach i tym samym przedłuża żywotność fabrycznie zamontowanych łożysk.

 

 

 

konserwacja serwis roweru

 

 

 

 

 

Wskazówki

 

SPRAWDZENIE HAMULCÓW

Płyn hamulcowy jest podatny na wchłanianie wody, zjawisko to nasila się szczególnie przy dużym stopniu wilgotności powietrza. Funkcjonalność i żywotność hamulców bardzo na tym cierpi. Pod tym względem hamulce rowerowe są delikatniejsze niż samochodowe. Z tego powodu na wiosnę nie zaszkodzi przeprowadzić rutynowej wymiany płynu, nawet jeśli hamulce jeszcze całkiem dobrze sobie radzą. Gdy zaczną się kłopoty, na ingerencję serwisu będzie już trochę za późno. Zestaw odpowietrzający od Trickstuffa pasuje do każdego modelu hamulców. Płyny dostępne są na stacjach benzynowych lub bezpośrednio u dystrybutorów. Uwaga, należy koniecznie sprawdzić, czy system współpracuje z hydraulicznym płynem DOT, czy z olejem mineralnym. Cena (zestaw odpowietrzający): 122 zł, trickstuff.de

 

 

 

konserwacja serwis roweru

 

 

 

 

 

SIŁA CZYSZCZENIA

Specjalne urządzenia służące do czyszczenia łańcuchów ułatwiają pielęgnację napędu. Dirty little scrubber od Juice Lubes jest łatwy w użytkowaniu, szoruje łańcuch z każdej strony i idealnie współpracuje ze środkiem WD‑40. Cena ok. 63 zł, juicelubes.co.uk

 

 

konserwacja serwis roweru

 

 

 

 

 

WYPIERACZ WODY

WD 40 jest pierwowzorem wszystkich olejów penetrujących. Został stworzony w latach 60. na potrzeby przemysłu kosmonautycznego. Główną jego właściwością jest wypieranie wilgoci z każdej nawet najmniejszej szczeliny, a także ochrona metalowych części przed korozją. Smar działa we wszystkich temperaturach, nawet tych poniżej zera. Cena od 12 zł, dostępny jest w każdym sklepie budowlanym.

 

 

 

konserwacja serwis roweru

 

 

 

 

 

ŁOŻYSKA ZAPASOWE

Łożyska w błocie cierpią najbardziej. W pierwszej kolejności poddaje się najczęściej dolne łożysko sterów. Na wypadek awarii nie trzeba od razu kupować całkiem nowego zestawu sterów. Na castlecc.de można dostać pojedyncze łożyska w prawie wszystkich rozmiarach. Cena za jedno od 63 złotych.

 

 

 

konserwacja serwis roweru

 

 

 

Artykuł ukazał się w BIKE 3/2018. Jego elektroniczną wersję znajdziecie TUTAJ

 

 

Komentarze do artykułu