KOLARSTWO GÓRSKIE 3.0. Ścieżki w przyszłość

Ośrodki narciarskie, te alpejskie, jak i zlokalizowane w niższych górach, już zdały sobie sprawę, że kolarzy górskich jest więcej niż narciarzy. Jakie są koncepcje wykorzystania tego potencjału? Zapytaliśmy ekspertów od turystki rowerowej, w tym Darco Cazina. Poprosiliśmy go również o przedstawienie opinii na temat projektów, których opis znajdziecie na kolejnych stronach.



KTÓRĘDY DROGA?

 

Mają fundusze, sprzęt do budowy, wyciągi narciarskie. Mimo tego minęło parę lat, zanim duże alpejskie ośrodki narciarskie zdały sobie sprawę z istnienia potencjalnego źródła dochodu, jakim są kolarze górscy. W tym momencie zaatakowały, zabiegając o atrakcyjną letnią klientelę. Prowadzi Sölden w dolinie Ötztal. Obszar polodowcowy w porównaniu z innymi ośrodkami narciarskimi powinien mieć chyba najmniej zmartwień związanych z brakiem śniegu, mimo to stawiają tam wszystko na kolarstwo górskie! I to w Austrii, gdzie jazda po niewłaściwej ścieżce szutrowej może skończyć się przed sądem. Sölden wyłamało się i w krótkim czasie zbudowało siedem ścieżek flow na zboczach gór, a następnie ogłosiło się „Bike Republic”.

 

Również w innych regionach pracuje się nad rowerowymi projektami, żeby zainteresować kolarzy. Bike parki są rozbudowywane w taki sposób, żeby oprócz klienteli downhillowej przyciągnąć również miłośników ścieżek oraz całe rodziny. Powstaje coraz więcej miejsc, które dają poczuć flow na zjazdach, bez koniecznej obecności wyciągu narciarskiego. Od eksperta turystyki MTB Darco Cazina chcieliśmy się dowiedzieć, jakie pomysły gwarantują sukces.

 

 

 

Darco Cazin ekspert od turystyki mtb

 

 

 

 

Darco, kiedyś kupowało się przewodnik i z nim zaliczało trasy. Dlaczego regiony potrzebują teraz konkretnych projektów MTB?

Z dwóch powodów. Po pierwsze, zmieniły się oczekiwania i wymagania kolarzy. To postępuje każdego roku. Po drugie, korzystniej jeżeli region określi rodzaj podłoża, zanim opracuje ofertę dla miłośników kolarstwa górskiego. Co dokładnie powinien zawierać specjalny projekt opracowany pod kątem potrzeb kolarzy górskich? Jest wiele czynników i okoliczności. W Allegra w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na makro i mikrootoczenie, rozwój rynku i na istniejącą infrastrukturę regionu. Te czynniki mają wpływ na model działalności gospodarczej regionu MTB, który znów pozwala określić, jakie są grupy docelowe, kanały dotarcia, wartości oferty, działania i zwrot inwestycji. Na podstawie tych parametrów kształtują się trzy elementy projektu: ścieżki, serwis i tożsamość.

 

 

 

Jak twoim zdaniem będzie się rozwijało kolarstwo górskie w najbliższej dziesięciolatce?

Kolarstwu górskiemu brakuje szerokiej podstawy społecznej. Żeby rynek się rozwijał, potrzebujemy łatwo dostępnych przeżyć, np. ścieżek, bike parków, centrów trailowych lub też pumptracków o niewielkim stopniu trudności. Ten sport musi być bardziej dostępny w dużych miastach, dla młodzieży. Jeżeli wzbudzimy zainteresowanie na tym etapie życia, będzie to podatny grunt i potencjał do szerszego zakotwiczenia kolarstwa górskiego w społeczności. Czeka nas załamanie rynku, jeśli przemysł rowerowy nie ruszy się ze swojej niszy i nie wyjdzie naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom kolarzy. Kolarstwo musi być bardziej przystępne dla każdego, niezależnie od wieku, możliwości ekonomicznych oraz mobilności.

 

 

 

A jeżeli pozyskamy młodzież, przez bike parki i pumptracki, czy w ogóle będzie jeszcze istniał ktoś taki, jak klasyczny kolarz lubiący wyprawy i przemierzający góry?

Ależ oczywiście. W społeczeństwie europejskim nadal będzie wzrastała chęć przeżycia przygody. Również kolarz przemierzający górskie przełęcze nie zniknie, nie stanie się przeżytkiem. Dlatego regiony kolarskie powinny się przygotować na ich wymagania i opracować ofertę wypraw, zakwaterowania, wyciągów i innych udogodnień.

 

 

 

Twoim zdaniem jaki jest najbardziej udany alpejski projekt?

Powiedziałbym, że „Graubünden Bike”. Już przed laty 150 zaangażowanych, jeżdżących na rowerach współpracowników opracowało podstawy, które po dziś dzień ułatwiają realizację potrzeb gości.

 

 

 

1.

POLSKA: ENDURO TRAILS

Bielsko‑Biała

 

 

 

enduro trails bielsko-biała. ścieżki

 

 

 

Zaczynało się niewinnie, od miejscówki znanej głównie lokalnym fanom MTB, a dziś Enduro Trails Bielsko‑Biała to prawdziwe mocarstwo, ścieżkowa stolica Polski. Dzięki ciągłej rozbudowie każdy znajdzie tu coś dla siebie, na wiosnę zostanie otwarta nowa trasa z Szyndzielni na Kozią. Fani wyciągów mogą wjechać na Szyndzielnię, amatorzy podjeżdżania wybiorą szlak Daglezjowy, a potem jedną z wielu opcji. To obecnie polski wzorzec, z którym inni muszą się równać.

 

 

 

LICZBA TRAS ponad 30 km ścieżek

WYMAGANIA ścieżki flow i enduro

GRUPA DOCELOWA rodziny, enduro

CAŁODNIOWY BILET wstęp wolny

INFO endurotrails.pl

 

 

 

GRZEGORZ RADZIWONOWSKI

Miejsce jest wyjątkowe ze względu na ludzi, którzy je tworzą. Enduro Trails rozwija się tak prężnie dzięki ich zaangażowaniu. Jakub Jonkisz, ale też wiele innych osób, czuwają nie tylko nad rozwojem, ale też nad utrzymaniem całości. Efekt napływu fanów MTB widać też gołym okiem w okolicy. Przybywa wypożyczalni, miejsc, gdzie można coś zjeść czy wypożyczyć rower.

 

 

 

 

2.

POLSKA: BIKE PARK

Kasina

 

 

 

bike park kasina. ścieżki

 

 

 

Jak wieść niesie, pierwszy polski bike park z prawdziwego zdarzenia, gdzie niemal jednocześnie otwarto wiele tras, od prostych po naprawdę zaawansowane. Dzięki temu od razu jest opcja, by się nie nudzić. I tak być powinno. Na miejscu jest też sklep rowerowy i możliwość wypożyczenia sprzętu. Jednak zasadniczo to przede wszystkim propozycja dla fanów kolarstwa grawitacyjnego, lubiących przemieszczać się w dół.

 

 

 

 

LICZBA TRAS 9

WYMAGANIA ścieżki flow, enduro, FR i DH

GRUPA DOCELOWA rodziny, kolarze grawitacyjni

CAŁODNIOWY BILET 69 zł

INFO bikeparkkasina.pl

 

 

 

GRZEGORZ RADZIWONOWSKI

Kasina powstała dzięki zaangażowaniu prywatnego inwestora z jednej strony, z drugiej zaś dzięki Arkowi Perinowi, który zaprojektował i stworzył to miejsce wraz z ekipą dosłownie własnymi rękoma. Doświadczenie i umiejętności w budowaniu tras widać na każdym kroku, a pierwszy rok działania już zapowiada, że będzie to prężnie działająca miejscówka.

 

 

 

 

 

3.

POLSKA: TRASY ENDURO

Srebrna Góra

 

 

 

trasy enduro srebrna góra. ścieżki

 

 

 

 

Obok Enduro Trails drugie z miejsc, które na ścieżkowej mapie Polski rozwija się najprężniej. Projekt ruszył z miejsca dzięki akcji finansowania społecznościowego na „Polak Potrafi”, ale głównie za sprawą zaangażowania miejscowych budowniczych. Piotr Kurczab i Marek Janikowski (oraz wiele innych osób w ramach Strefy MTB Sudety) sprawiają, że miejsce żyje. Serce całej Strefy MTB bije zaś w Srebrnej Górze. Wyjątkowy w polskich warunkach jest system podwózek (słynne Tarpany) i opasek, które pozwalają wspierać rozbudowę i utrzymanie tras.

 

 

 

LICZBA TRAS 20 km ścieżek

WYMAGANIA enduro

GRUPA DOCELOWA enduro

CAŁODNIOWY BILET wstęp wolny/dobrowolna opłata (różne warianty, uprawniają też do zniżek)

INFO Facebook Trasy Enduro Srebrna Góra

 

 

  

GRZEGORZ RADZIWONOWSKI

Trasy Enduro Srebrna Góra są o tyle nietypowe, że sytuują się gdzieś w połowie drogi między typowym trail center a bike parkiem. Trudno o trasy flow, a większość bywalców woli wjazd tarpanem niż na własnym rowerze. Niepowtarzalna jest atmosfera, a miejscówka stale się rozwija. Stały cel naszych odwiedzin. Polecamy!

 

 

 

 

4.

CZECHY: POD SMRKEM

Darmowy raj szutrowych ścieżek

 

 

 

singltrek pod smrkem. ścieżki

 

 

 

 

Jesienią 2009 roku Dafydd Davis, znany budowniczy walijskich tras, uwiecznił się gdzieś w czeskich górach Izerskich z dwunastokilometrową ścieżką superflow w tle. To przyciągnęło 15 000 rowerzystów do Novégo Mĕsta, a Davis kopał dalej. Dzisiaj, w sezonie, do 80‑kilometrowej sieci ścieżek flow pielgrzymuje 50 000 kolarzy, którzy nie tęsknią za żadnym wyciągiem. Ścieżki są wzmocnione żwirem, a zakręty w świerkowych lasach tak płynne pod górę i w dół, że nie czuje się potrzeby pokonywania długich podjazdów oraz hamowania. Korzystanie z tras jest darmowe, pielęgnacja częściowo finansowana z zysków z kawiarni i sklepu w Centrum.

 

 

 

 

LICZBA TRAS 80 km ścieżek

WYMAGANIA łatwe ścieżki flow

GRUPA DOCELOWA rodziny, uzależnieni od flow

LICZBA KOLARZY W ROKU 50 000

CAŁODNIOWY BILET wstęp wolny

INFO singltrekpodsmrkem.cz

 

 

 

 

DARCO CAZIN

Czechy stały przed dylematem – albo zabraniamy kolarstwa górskiego w lasach, albo podciągniemy rękawy do góry i zrobimy z niego sport narodowy. Ostatnia wizja została przeforsowana. Dzieją się tu wspaniałe rzeczy. Od perfekcyjnie funkcjonujących centrów ścieżek aż po produkcję modułowych pumptracków od Parkitekt. Z tych pomysłów możemy tylko brać przykład, przyciągają do MTB coraz więcej osób!

 

 

 

 

 

5. 

BIKE REPUBLIC SÖLDEN

Alpejska oferta

 

 

 

ścieżki

 

 

 

Najpierw wygasł tyrolski zakaz jazdy ścieżkami, później faza planowania i ubiegania się o pozwolenia trwała kolejne trzy lata. Teraz jednak nie ma już ograniczeń, a apetyt rośnie. Na końcu doliny Ötztal ma powstać Whistler Europy – „Bike Republic Sölden”. Długie na 7 kilometrów ścieżki flow pełzną w słońcu lodowca. Od nich rozgałęzia się 17 tras umożliwiających 13 kombinacji enduro. W dostaniu się na górę pomaga wyciąg na Geislachkogel. Oprócz tego tak samo jak w kanadyjskim pierwowzorze przez górski krajobraz wiją się naturalne ścieżki, które zdobywa się o własnych siłach.

 

 

 

 

LICZBA TRAS 7+17 naturalnych ścieżek

UDZIAŁ ŚCIEŻEK 45 km

GRUPA DOCELOWA rodziny, enduro

DŁUGOŚĆ SEZONU połowa czerwca – październik

CAŁODNIOWY BILET 142 zł

INFO bikerepublic.soelden.com

 

 

 

 

DARCO CAZIN

Istnieją alpejskie destynacje narciarskie, które najpierw tworzą ścieżkę, a po pięciu latach dobudowują jeszcze jedną. W międzyczasie pierwsza niszczeje. Moim zdaniem Dominik Linser & Co. z Bike Republic Sölden wyznaczają standardy dla przyszłego trendu budowania ścieżek w alpejskich rejonach narciarskich. Wysoka jakość w nadchodzących latach przyniesie wymierne korzyści na tle konkurencji. To największy projekt zrealizowany w 2017 roku przez Allegra.

 

 

 

 

 

 

6. 

SZKOCJA: 7 STANES

Zaangażowani leśnicy

 

 

 

ścieżki w szkocji

 

 

 

Pierwsze centrum ścieżek w Europie działa od 1994 roku w Walii (Coed‑y‑Brenin). Od tego czasu ich wielki sukces motywuje całą Wielką Brytanię do budowy ścieżek flow. Nie ma miejscowości, która w przygranicznym lasku nie miałaby mniejszej lub większej rundy. Siedem najbardziej popularnych tras znajduje się wzdłuż szkockiej granicy. Na około 30‑kilometrowych rundach lata się, wpada w zakręty, skacze, balansuje i pędzi po przeważnie niespektakularnych lasach i wzgórzach pokrytych wrzosowiskami. Kto potrzebuje widoków, jeżeli może jeździć po tak mistrzowskich trasach? Ciekawostką jest fakt, że pielęgnacją systmu ścieżek zajmują się leśnicy. I to wszystko bez wyciągu. Mistrzostwo świata!

 

 

 

 

LICZBA TRAS niezliczona

UDZIAŁ ŚCIEŻEK 90 procent

GRUPA DOCELOWA wszyscy kolarze

OPŁATA 15 zł za parking

OPIEKA Forestry Commission

INFO 7stanesmountainbiking.com

 

 

 

 

DARCO CAZIN

Szkoci pokazali, w jaki sposób single można uczynić przystępnymi dla szerokiej grupy odbiorców. Na przyszłość Szkocja mogłaby jeszcze popracować nad tożsamością i serwisem. Inwestycje zaprezentowane w taki sposób lepiej by się zamortyzowały, nie tylko ekonomicznie.

 

 

 

 

 

 

7.

GRAUBÜNDEN: OBERENGADIN

Pomysł integracyjny

 

 

 

ścieżki

 

 

 

Zaplecze lodowca, rozmaite możliwości podejścia i wiele rowerowych ścieżek wysokogórskich, ale również tysiące wędrowców z całego świata. Mimo ich obecności Engadyna – dolina górska na południu Szwajcarii – nie zamknęła się na kolarzy. W ten sposób Piz Bernina została wdrożona w plan ogólny. Poniżej stacji górskiej Corviglia rozwija się od lat zadbana sieć ścieżek flow. Rowerzyści potrzebują ruchu na świeżym powietrzu, w związku z tym w urodziwym krajobrazie wytyczono też duże rundy wyprawowe. Te wysokogórskie trasy nie są dla kolarzy koniecznym wyborem, zostały jednak przygotowane, więc sprawiają po prostu ogromną ilość frajdy.

 

 

 

 

LICZBA TRAS 400 km

UDZIAŁ ŚCIEŻEK około 80 procent

GRUPA DOCELOWA rodziny, żądni przygód

DŁUGOŚĆ SEZONU połowa czerwca – październik

CAŁODNIOWY BILET wliczone w nocleg hotelowy

INFO engadin.stmoritz.ch

 

 

 

 

DARCO CAZIN

To moja okolica i dlatego jestem wybitnie krytyczny i wielce zachwycony. Co robi na mnie największe wrażenie? To, że w Graubünden uczciwie pracują nad podstawami i ofertą, zanim z wielką pompą zakomunikują całemu światu, jak są dobrzy. Dzisiaj destynacje w Bündnen mają najlepsze warunki do tego, by jeszcze przez wiele kolejnych lat rozwijać się wraz z postępującym popytem na MTB.

 

 

 

 

 

 

8. 

WHISTLER MOUNTAIN BIKE PARK

100 procent MTB

 

 

Whistler. ścieżki

 

 

 

 

Absolutny numer jeden, jeżeli chodzi o bike parki z wyciągiem. Rowerzyści z całego świata pielgrzymują do ośrodka narciarskiego na północny wschód od Vancouver, by przejechać się 70 boskimi ścieżkami. Na wysokości 1500 metrów budowniczy ścieżek urzeczywistnili dosłownie wszystko, co tylko jest możliwe w kolarstwie górskim. Od miękkich jak aksamit linii flow aż do czarnej Double Diamond Profi Line. To oczywiście przyciąga również elitę freeride’u, dzielącą się swoimi uwagami i inspirującą dizajnerów ścieżek. Również ostatnio, bo zeszłorocznej jesieni na Creekside, ostro budowano. Na otwarcie, wiosną 2018, ma zostać oddanych do dyspozycji kolejnych 18 kilometrów nowych ścieżek!

 

 

 

 

LICZBA TRAS 70/ok. 250 km

UDZIAŁ ŚCIEŻEK 100 procent

GRUPA DOCELOWA rodziny, zawodowcy

LICZBA KOLARZY W ROKU 700–1200

WSTĘP ok. 250 zł dziennie

INFO bike.whistlerblackcomb.com

 

 

 

 

 

DARCO CAZIN

RÓWNIEŻ W PRZYSZŁOŚCI BĘDZIE TO KAMIEŃ MILOWY W Whistler rozpoczął się kolejny etap rozbudowy. Jako pierwsza na świecie destynacja kolarstwa górskiego Whistler jeszcze długo będzie żył statusem branżowego pioniera. Moim zdaniem największym atutem Whistler nie jest bike park, ścieżki lub impreza, lecz olbrzymie, głębokie zakotwiczenie kolarstwa górskiego w lokalną kulturę. To potwierdza, że Whistler będzie się zmieniał wraz ze zmianami na rynku.

 

 

 

 

 

O prognozach rozwoju kolarstwa górskiego przeczytacie w artykule 

 

O aktywnej nawigacji możecie przeczytać w artykule. 

KOLARSTWO GÓRSKIE 3.0. Aktywna nawigacja. 

 

Artykuł ukazał się w BIKE 3/2018. Jego elektroniczną wersję znajdziecie TUTAJ

 

 

Komentarze do artykułu