Radon Jab vs. Giant Reign. Pojedynek

Rower uniwersalny kontra wyspecjalizowany. Po stronie potrafiących wszystko występuje świeżutki JAB wysyłkowego Radona. Ze swoją nowoczesną geometrią i konkretnymi rezerwami skoku ten karbonowy rower enduro jest także stosunkowo lekki i błyszczeć będzie na każdej trasie. Za to Giant idzie w zgodzie z trendem specjalizacji i nowego Reigna uczynił wyścigowym jak nigdy przedtem.



Rowery enduro. Czy tu liczy się waga?

Bezkompromisowe podejście podkreśla naprawę długa geometria i tłumik ze sprężyną stalową w topowym modelu. Pierwsza wymiana ciosów następuje w laboratorium. W kategorii wagi kompletnego roweru zgodnie z oczekiwaniem ton nadaje JAB w eleganckim wykończeniu typu Stealth, ważąc 670 g mniej. To niemal tyle samo, ile dokłada Giant wraz z tłumikiem ze sprężyną stalową (653 g) w porównaniu z tłumikiem powietrznym. W kwestii wag ram niemal remis, rowery dzieli zaledwie 31 g ze wskazaniem na Gianta, który w odróżnieniu od Radona ma też aluminiowy tył. W porównaniu z typowymi enduro obie ramy zaliczają się do lżejszych, ale nie biją żadnych rekordów. Rama Jaba, względem poprzednika Slide 160, który był zdecydowanie szczuplejszy, waży nawet o 200 gramów więcej.

 

 

Rowery enduro. Czy chodzi o geometrię?

Co do geometrii oba rowery enduro nie ryzykują i zgodne są z aktualnym trendem. Kąt widelca 65 stopni, bardzo nisko umieszczony środek suportu, jak i długi albo bardzo długi Reach. Niestety, Radon w momencie testu był dostępny tylko w rozmiarze M, w związku z czym Giant, dłuższy od poprzednika, wydaje się jeszcze większy. Nawet w rozmiarze M Reach Reigna jest większy od Jaba o 14 mm.

 

 

Rowery enduro. Długość tyłu.

Kolejna różnica kryje się w widełkach łańcuchowych i ich długości. Tu Giant stawia na maksymalną stabilność jazdy, a Radon czeka z wyjątkowo krótkimi widłami o długości 428 mm. W trzeciej rundzie chodzi o detale. JAB wizualnie wygląda niczym wykonany z jednego kawałka i dysponuje Flipchipem zintegrowanym w dźwigni, dzięki któremu można zmienić kąt widelca o 0,5 stopnia, a wysokość środka o 6 mm. Dodatkowo rama jest wyposażona w wiele dobrze dopasowanych osłon. Łatwo jednak zaczepić piętą o mocno wystającą ochronę na widełkach łańcuchowych (patrz: zdjęcia detali).

 

 

 

RADON JAB 10.0

 

 

Rowery enduro RADON JAB 10.0 cały rower

 

 

W kontekście oferowanego wyposażenia cena 20995 złotych to prawdziwe wypowiedzenie wojny konkurencji. Wyróżniająca się, w całości karbonowa rama, zawieszenie Foxa i napęd Sram Eagle robią wrażenie. W porównaniu ze Slidem 160 JAB stał się zdecydowanie bardziej endurowy, bez zbytniego zawężania zakresu zastosowań. Dzięki krótkim widełkom tylnym rower jest naprawdę zwrotny.

 

 

 

 

Rowery enduro RADON JAB 10.0 parametry techniczne i wymiary

 

 

Charakterystyka ugięcia: czerwona linia -  tył,  niebieska linia przód.

*Ocena BIKE oddaje wartości pomiarowe z laboratorium i subiektywne wrażenia testerów. Ocena BIKE jest niezależna od ceny.

 

 

Oceny BIKE:

super (250 – 205 pkt.),

bardzo dobra (204,75 – 170 pkt.),

dobra (169,75 – 140 pkt.),

dostateczna (139,75 – 100 pkt.),

mierna, niedostateczna.

 

 

 

 

Rowery enduro RADON JAB 10.0 osłony na karbonowej ramie

 

Karbonowa rama jest bogato wyposażona w osłony. Przed zawiasem Horsta widełki łańcuchowe są naprawdę szerokie, łatwo o nie zaczepić.

 

 

 

 

 

Rowery enduro RADON JAB 10.0 detal okolicy środka suportu

 

Za sprawą skomplikowanej konstrukcji w okolicach środka suportu mało jest miejsca na przewody. Pancerz do sztycy teleskopowej musi na krótko wyjść na zewnątrz.

 

 

 

 

 

Rowery enduro RADON JAB 10.0 detal i wygląd stealth

 

Kanciasty wygląd Stealth dotyczy każdego detalu. Także zmiana geometrii przez Flipchipa jest ładnie zintegrowana w dźwigni.

 

 

 

 

 

GIANT REIGN ADVANCED 0

 

 

GIANT REIGN ADVANCED 0 rowery enduro cały rower

 

 

 

Z wymiarem Reach w rozmiarze L Reign oferuje dokładnie to, czego pragną zawodnicy. Geometria daje duży zapas bezpieczeństwa i łatwo wybacza błędy. Trzeba jednak używać większej siły i pracować ciałem, choć trudno nazwać model topornym. Za sprawą ograniczonego skoku rozczarowuje praca tłumika ze stalową sprężyną. Z tłumikiem powietrznym skok jest większy o 14 mm.

 

 

 

 

GIANT REIGN ADVANCED 0 rowery enduro. Parametry techniczne i wymiary

 

 

 

 

GIANT REIGN ADVANCED 0 rowery enduro. Sporo kabli...

 

 

Pełna kontrola, ale też galimatias i potencjał do dzwonienia. Górna dźwignia efektywnie usztywnia tłumik ze stalową sprężyną, dolna obsługuje sztycę teleskopową.

 

 

 

 

GIANT REIGN ADVANCED 0 rowery enduro. zacisk sztycy

 

Podwójne zabezpieczenie, ale trochę skomplikowane w obsłudze. Kto jednak znalazł swoje ustawienie przy skoku 150 mm, już zwykle nie musi więcej kombinować.

 

 

 

 

GIANT REIGN ADVANCED 0 rowery enduro. Regulacja tłumienia

 

Regulacja tłumienia powrotu nie jest łatwa. Małe i ciężko działające pokrętło można ruszyć tylko za pomocą narzędzi.

 

 

 

 

Rowery enduro. Ocena zawieszenia rywali.

W porównaniu z poprzednikiem w Giancie zmieniło się niewiele. Reign ma identyczną geometrię z wyjątkiem wymiaru Reach, który urósł o 17 mm, nie zmienił się też kształt roweru. Oczywiście inny jest tłumik ze sprężyną stalową, który można utwardzić za pomocą manetki zamontowanej na kierownicy. Czy opłaci się dodatkowa waga 700 g? Pokaże kolejna runda.

 

Już przy ustawianiu Reigna stało się jasne, że sprężyna stalowa 450, według Gianta właściwa dla użytkowników od 75 do 80 kg, jest za twarda. Nasz 80‑kilogramowy tester wywoływał SAG o wielkości 22%. Na trasie olśnienia zatem nie było. Tył pracuje naprawdę twardo i sprawia wrażenie małej wielkości skoku. Sprawdzenie danych laboratoryjnych to potwierdza. Za sprawą ogranicznika dobicia skok, nawet przy dużej sile, ograniczony jest do 148 mm. To zdecydowanie za mało jak na enduro.

 

W porównaniu z tym JAB oferuje zdecydowanie więcej skoku i ma też lepszy amortyzator. Ponieważ widelec Foxa bardzo dobrze utrzymuje skok, tył osiada porównywalnie bardziej, co można jednak opanować przez podniesienie tłumienia kompresji. W tym ustawieniu zawieszenie działa harmonijnie, ale nigdy nie pozostawia wątpliwości, po czym się akurat przejeżdża. Za sprawą bardzo krótkich widełek tylnych JAB jest także bardziej żywy i dobrze wchodzi na koło. Za to Giant oferuje stabilność prowadzenia i bezpieczeństwo jazdy.

 

 

 

RADON JAB 10.0

 

 

 

 

GIANT REIGN ADVANCED 0

 

 

 

 

 

Maciej Wencel

tester Bike

 

Giant, wprowadzając tłumik ze sprężyną stalową, traci cenne punkty. Dodatkowa waga nie przekłada się bowiem na jakość działania. Nowy JAB nie ma za to słabych punktów i wygrywa pojedynek. Nie bez znaczenia jest też różnica cen. Mimo bardzo dobrego wyposażenia JAB kosztuje o ponad 10 000 złotych mniej.

 

 

 

Pojedynek hardtaili możecie obserwować TUTAJ

 

Starcie ścieżkowców toczy się TU

 

Walka między dwoma rowerami all mountain ma miejsce TU

 

 

 

Test ukazał się w Bike 1-2/2018. Wydanie elektroniczne znajdziecie TUTAJ.

 

Komentarze do artykułu