BMC Speedfox vs. Pivot Mach 4. Pojedynek

W pojedynku rowerów ścieżkowych Szwajcaria wystawia świeży model BMC Speedfox, USA nową wersję Pivota Mach 4.



 

Rowery ścieżkowe. Zimna wojna i wyścig zbrojeń

W pojedynku rowerów ścieżkowych Szwajcaria wystawia świeży model BMC Speedfox, USA nową wersję Pivota Mach 4. Speedfox na sezon 2018 został całkowicie przekonstruowany i korzysta z zalet integracji systemowej. Za pomocą zaledwie jednej manetki po lewej stronie kierownicy można obniżyć sztycę teleskopową i jednocześnie obsłużyć platformę tłumika. Przy podniesionym siodełku tłumik jest zablokowany, co umożliwią pedałowanie zupełnie bez bujania, przy opuszczeniu otwiera się platforma, a tył pracuje znów w pełni aktywnie. Za to Pivot Mach 4 jest dostępny w ofercie już od dłuższego czasu, choć jednocześnie przerobiono tył, dopasowując do standardu Boost i podnosząc jego sztywność.

 

 

Rowery ścieżkowe w tajnym laboratorium BIKE. 

Jeśli porównać na papierze wartości z laboratorium, oba rowery ścieżkowe różnią się niewiele. Niespełna 80 g różnicy w wadze ramy i tylko 60 g w kompletnych rowerach. Także sztywność obu ram jest bardzo zbliżona. To samo dotyczy skoków widelców i tyłu. Są więc takie same? Niekoniecznie. Największa różnica sprowadza się do rozmiaru kół. Podczas gdy BMC tylko w rozmiarze S toczy się na kołach 27,5; a w M‑ce na 27,5 lub 29; Pivot stawia tylko na mniejsze 27,5. Wpływa to w znaczący sposób na charakter i geometrię roweru, co odbija się na prowadzeniu. Do tego dochodzi fakt, że Pivot w rozmiarze L jest nieoczekiwanie krótki.

 

W bezpośrednim porównaniu, mimo dłuższego wspornika, Mach 4 jest zwrotniejszy i żywszy. Z tyłem mierzącym tylko 428 mm bez problemu wchodzi na tylne koło i sprawnie pokonuje najciaśniejsze zakręty. Za sprawą kół 29 cali widełki łańcuchowe BMC są zdecydowanie dłuższe, bo z wynikiem 446 mm tył jest niemal o dwa centymetry dłuższy niż w Pivocie. Z dłuższym o 2 centymetry wymiarem Reach dostajemy o ok. 4 centymetry większy rozstaw kół, co wpływa pozytywnie na uspokojenie prowadzenia. Właśnie długość widełek wpływa na zwrotność roweru.

 

 

 

BMC Speedfox One

 

Rowery ścieżkowe. BMC Speedfox One cały rower

 

 

Nowy BMC Speedfox to sportowy rower ścieżkowy, który może podobać się dzięki bardzo dobremu przyspieszaniu i innowacyjnym detalom. Geometria zapewnia bezpieczeństwo na zjazdach, by uzyskać większą skoczność przydałyby się krótsze widełki tylne. System Trailsync, w którym sztyca i tłumik są sterowane jednocześnie, działa, jednak jego wykorzystanie mocno zależy od preferencji użytkownika.

 

 

Rowery ścieżkowe. BMC Speedfox One parametry techniczne i wymiary

 

Charakterystyka ugięcia: czerwona linia -  tył,  niebieska linia przód.

*Ocena BIKE oddaje wartości pomiarowe z laboratorium i subiektywne wrażenia testerów. Ocena BIKE jest niezależna od ceny.

 


Oceny BIKE:

super (250 – 205 pkt.),

bardzo dobra (204,75 – 170 pkt.),

dobra (169,75 – 140 pkt.),

dostateczna (139,75 – 100 pkt.),

mierna, niedostateczna.

 

 

 

 

 

Rowery ścieżkowe. BMC Speedfox One. Sztyca

 

By pozostawić możliwość regulacji wysokości siodła dostępne są maszty o dwóch różnych długościach. Trailsync nie może być jednak tak bardzo opuszczony jak konwencjonalna sztyca.

 

 

 

Rowery ścieżkowe. BMC Speedfox One. Osłona z tworzywa sztucznego

 

Osłona z tworzywa chroni dolną krzywkę włącznie z łożyskami przed błotem i wodą. Pięknie wykonana rama ma wiele podobnych detali.

 

 

 

 

Rowery ścieżkowe. BMC Speedfox One. system Trailsync

 

W systemie Trailsync sztyca teleskopowa i platforma tłumika są obsługiwane tylko jedną dźwignią.

 

 

 

Rowery ścieżkowe. Pivot Mach 4

 

Rowery ścieżkowe. Pivot Mach 4. Cały rower

 

 

Mach 4 to zwrotny pożeracz ścieżek z wbudowaną przyjemnością z jazdy i pięknie wykonaną ramą z karbonu. W związku z tym, że rama dopuszcza widelce o skoku od 100 do 130 mm, trzeba liczyć się z kompromisami w geometrii. W naszej wersji z widelcem 130 mm przeszkadzał płaski kąt podsiodłowy i jak na rozmiar zbyt krótki Reach. Wąskie obręcze i małe tarcze nie do końca pasują do całości.

 

 

 

Rowery ścieżkowe. Pivot Mach 4. Parametry techniczne i wymiary

 

 

 

Rowery ścieżkowe. Pivot Mach 4.  Chwyty Padloc

 

Chwyty Padloc oferują dodatkową porcję komfortu. Dzięki uciętym końcówkom można było użyć więcej tłumiącej gumy.

 

 

 

 

Rowery ścieżkowe. Pivot Mach 4. Tarcza 160 mm

 

Do użytkowania w cross country tarcza 160 mm jest wystarczająca. W rowerze ścieżkowym mała tarcza ma jednak zbyt skromne rezerwy.

 

 

 

 

Rowery ścieżkowe. Pivot Mach 4.  Osłona tylnego widelca

 

Rura dolna i widełki podsiodłowe są bardzo dobrze chronione. Osłony tłumią odgłosy uderzeń łańcucha i kamieni, sprawiają też wrażenie bardzo trwałych.

 

 

 

Rowery ścieżkowe. Szwajcar kontra Jankes.

Kto chce Speedfoxa postawić na koło, musi mocno pociągnąć za kierownicę. Za to dzięki większemu wymiarowi Reach siedzi się lepiej zintegrowanym w rowerze, co podnosi stopień bezpieczeństwa. Także na podjazdach Speedfox punktuje za sprawą długości widełek tylnych i bardziej stromego kąta podsiodłowego. Podjazdy, które Szwajcar pokonuje spokojnie, u Amerykanina wymagają podnoszenia koła. Płaski kąt podsiodłowy, wynoszący 72 stopnie, jest już przestarzały. W rezultacie rower, po wyposażeniu go w widelec o skoku 100 mm, można przystosować też do startu w maratonach. Bez regulacji geometrii jest to jednak zadanie karkołomne. Na zjazdach widelec i tylne zawieszenie Pivota pracują odrobinę aktywniej i czulej. Mimo tylko 124 mm skoku z tyłu zawieszenie sprawia wrażenie bardzo wydajnego i oferuje pod koniec skoku bardzo dobrą progresję zapobiegającą dobiciu.

 

 

Rowery ścieżkowe. Tłumienie i amortyzacja

Mach 4 brawurowo reaguje na twarde lądowania i zawsze dysponuje dobrym wybiciem do ponownego skoku. Ze skokiem mniejszym o 10 mm także Rock Shox Pike w BMC nie jest w stanie do końca konkurować z Foxem 34. A jak pracuje sztyca teleskopowa w połączeniu z regulacją tłumika? Jeśli tylko ustawiony jest właściwy naciąg linki przy tłumiku, zintegrowany system pracuje bez problemu. W praktyce okazuje się, że używanie połączonej regulacji mocno zależy od preferencji użytkownika. Kto na podjazdach, przy podniesionym siodełku, zawsze chce mieć twardy tłumik, będzie technologię Trailsync uwielbiał. Kto jednak chciałby na technicznych podjazdach z podniesionym siodłem mieć także maksymalną trakcję, poczuje się ograniczony. Brakuje regulacji tłumienia kompresji w trybie otwartym.

 

 

Rowery ścieżkowe. BMC Speedfox One

 

Rowery ścieżkowe. BMC Speedfox One. Ocena Bike

 

 

Rowery ścieżkowe. Pivot Mach 4

Rowery ścieżkowe. Pivot Mach 4. Ocena Bike

 

 

 

Grzegorz Radziwonowski

redaktor naczelny BIKE

 

BIKE BMC Speedfox wygrywa pojedynek przede wszystkim na podjazdach. Z góry oba rowery, mimo różnych charakterów, zjeżdżają podobnie. BMC jest spokojniejszy i łatwiejszy w prowadzeniu, za to Pivot bardziej skoczny i zwrotny. W związku z tym, że Pivot jest bardzo krótki, przy wzroście 175 –182 cm chcielibyśmy mieć rower o rozmiar większy.

 

 

 

Pojedynek hardtaili możecie obserwować TUTAJ

 

Walka między dwoma rowerami all mountain ma miejsce TU

 

Potyczka dwóch rowerów enduro rozegrała się TUTAJ

 

 

 

Test ukazał się w Bike 1-2/2018. Wydanie elektroniczne znajdziecie TUTAJ.

 

Komentarze do artykułu