Home Testy Rowery Nowy Canyon Spectral CF – ulepszyć doskonałe. Test

Nowy Canyon Spectral CF – ulepszyć doskonałe. Test

0
682
Canyon spectral CF test mężczyzna na rowerze enduro zjeżdżający w terenie

Canyon Spectral CF. Co nowego?

W siedzibie firmy zrobiło się jakby spokojniej. Poza zjazdówką Senderem i hardtailem Exceed paleta produktowa górali Canyona odrobinę się zestarzała. Odkąd w 2014 firma nadała nowe akcenty geometrii w rowerach enduro, fani z utęsknieniem wypatrywali nowego fulla. Canyon w końcu zaspokoił pragnienie zmian i ufundował swojemu all mountainowemu modelowi Canyon Spectral CF nową ramę. Trudno jednak doszukiwać w niej się rewolucyjnych nowości, jak w Strive w 2014. Waga, geometria i wielkość kół (27,5 cala) pozostają niemal bez zmian.

 

Zmodyfikowano za to wiele detali i zadbano przede wszystkim o trwałość ramy. Mechanicy ucieszą się, że wszystkie przewody poprowadzono teraz bez przerw, pod specjalnym przykryciem, a w krytycznych miejscach dodatkowo osłonięto. By lepiej chronić łożyska tylnego zawieszenia przed błotem i wodą, zastosowano dodatkowe bariery przed błotem i uszczelniania. Obejmę podsiodłową tym razem zintegrowano w ramie, jest też możliwość montażu dodatkowego schowka (podobnego jak SWAT Specializeda) na zapasową dętkę w szczycie przedniego trójkąta ramy. W związku z tym, że rowery all mountain poddawane są coraz ostrzejszym próbom, często startują nawet w wyścigach enduro, dopasowano też wewnętrzne standardy kontrolne.

 

Canyon dopuszcza obecnie rower do użytku w tzw. kategorii czwartej (przedtem była to kategoria trzecia). Oznacza to tyle, że oficjalnie dopuszczone są dropy i skoki do wysokości 1,22 m. Test Spectrala znajdziecie na kolejnych stronach, więcej informacji na temat różnic w stosunku do poprzedniego modelu szukajcie obok.

 

 

Więcej nowości od Canyon.

Obok Spectrala w ofercie pojawił się też nowy Torque, który powinien przemówić przede wszystkim do fanów freeride’u. Rower o skoku 180/175 mm (widelec/tył) dostępny jest do wyboru z ramą karbonową i aluminiową. Najtańsza wersja z aluminium kosztuje równowartość 2199 euro (nie znamy jeszcze polskiej ceny). Więcej informacji na temat Torque znajdziecie na naszej stronie magazynbike.pl.

 

 

Canyon torque. nowość od Canyona

 

 

 

Canyon, by całkowicie kontrolować proces powstawania i wytrzymałość swoich komponentów, pod marką G5 będzie wytwarzał w przyszłości własne kierownice, mostki i chwyty. To kierownica ma przede wszystkim wyznaczać nowe standardy w testach wytrzymałościowych. Dla niższych użytkowników Canyon stworzył własne koszyki, które zmieszczą się w ramach S lub XS pod tłumikiem. Każdy z bidonów zmieści po 400 ml.

 

 

Canyon Spectral CF. Zapowiedż komponentów Canyon

 

 

 

Canyon Spectral CF 2017

W ciągu ostatnich czterech lat stara rama Spectrala była stałym gościem w redakcji. Wyniki były zawsze pozytywne. Ostatnie zwycięstwo aluminiowy model, lżejszy niż konkurencja (Spectral AL 7.0), zgarnął niemal przed rokiem w jednym z wiosennych wydań. Już wówczas z szerokimi oponami i obręczami celował w kategorię enduro. W poprzedniku jedynie długa rura sterowa nie dopuszczała sportowej pozycji. Stara rama dostępna była w wersjach karbonowej i aluminiowej.

 

 

Canyon Spectral 2017

 

 

 

 

Canyon Spectral CF 2018

Nigdy nie udoskonalaj zwycięzcy! W kwestii geometrii zmiany są więc tylko minimalne. Środek suportu powędrował o osiem milimetrów niżej, a Reach urósł o pięć milimetrów. I tyle. Za to teraz fabrycznie widelec ma 150 mm skoku. Skok z tyłu pozostał przy wartości 140 mm. Do ramy mieszczą się opony 27,5 cala o szerokości do 2,6 cala. Nowy Spectral dostępny jest z ramą karbonową, hybrydową (tył aluminiowy) albo aluminiową. Pozostawiono możliwość montażu przedniej przerzutki. Poza tym rama ma standard Boost i środek suportu Pressfit.

 

 

Canyon Spectral CF 2018

 

 

 

Wartości pomiarowe BIKE

Waga ramy bez tłumika 2508 g (karbon w rozmiarze L, rama aluminiowa waży 200 g więcej). Sztywność 53 N/mm, skok 144 mm.

 

 

CANYON SPECTRAL CF. Nasza opinia.

Mówiąc wprost, rowery górskie osiągnęły już takie stadium rozwojowe, że nie potrzebują radykalnych zmian. Mimo tego Canyonowi udało się jeszcze raz poprawić Spectrala. Nawet jeśli twarde fakty z laboratorium nie wywołują euforii, na szlaku postęp jest zauważalny. Waga ramy i kompletnego roweru oraz sztywności są dobre, choć niewiele lepsze od poprzednika. Dopiero zmodernizowane zawieszenie wywołuje uśmiech na twarzy podczas jazdy. Na podjazdach konstrukcja sprawia, że sięganie po platformę blokady jest zbędne. Nawet z otwartym tłumikiem Spectral nie buja.

 

Długa rura sterowa ustawia prowadzącego podczas wspinaczki w bardzo wyprostowanej pozycji. Szeroka kierownica potęguje wrażenie, jakby siedziało się niemal na rowerze enduro. Jeżdżący ambitniej będą tęsknić do możliwości umieszczenia kierownicy niżej. Do zjazdowych możliwości pasuje też przednia opona o szerokości 2,6 mm; jak i wydajne hamulce. Ścieżki na zjazdach potwierdzają pierwsze wrażenie. Zawieszenie reaguje ekstremalnie dobrze i łyka też bez problemu duże uderzenia.

 

Nawet jeśli zawieszenie stale utrzymuje koło przy podłożu, zastosowany z tyłu Recon ma oszczędną przyczepność. Ponieważ zastosowany z przodu Minion oferuje zdecydowanie więcej trakcji, tył, przede wszystkim w zakrętach, częściej się ślizga. Z powodu wysokiego przodu, podobnie jak w poprzedniku, trzeba świadomie dociskać przód, by znaleźć na rowerze właściwą równowagę. Nie postawiono na trend z wyjątkowo długą, wyścigową geometrią. Dzięki wymiarowi Reach 456 mm i umiarkowanemu kątowi widelca rower pozostał zwrotny.

 

 

Canyon spectral cf dane techniczne i wymiary

 

 

 

Detale z bliska.

Canyonowi udało się raz jeszcze poprawić Spectrala.

 

 

1. Canyon Spectral CF. Piękny i praktyczny zacisk tylnego koła.

 

 

Canyon Spectral CF. Piękny i praktyczny zacisk tylnego koła.

 

 

 

 

2. Canyon Spectral CF. Typowy dla Canyona ogranicznik, by nie uszkodzić osprzętem ramy w razie upadku.

 

 

Canyon Spectral CF. Typowy dla Canyona ogranicznik, by nie uszkodzić osprzętem ramy w razie upadku.

 

 

 

 

3. Canyon Spectral CF. Błogosławieństwo dla wszystkich mechaników. Odkręcany kanał na przewody w rurce dolnej sprawia, że są one niewidoczne, ułatwia też ich prowadzenie.

 

 

Canyon Spectral CF. Błogosławieństwo dla wszystkich mechaników. Odkręcany kanał na przewody w rurce dolnej sprawia, że są one niewidoczne, ułatwia też ich prowadzenie.

 

 

 

 

4. Canyon Spectral CF. To nadal zawieszenie czterozawiasowe, ale o poprawionej charakterystyce.

 

 

Canyon Spectral CF. To nadal zawieszenie czterozawiasowe, ale o poprawionej charakterystyce.

 

 

 

 

5. Canyon Spectral CF. Zacisk podsiodłowy zintegrowano w ramie. Sztyca teleskopowa jest zgrabnie blokowana za pomocą imbusa 4 mm. Przykrywka z gumy z daleka utrzymuje brud.

 

 

Canyon Spectral CF. Zacisk podsiodłowy zintegrowano w ramie. Sztyca teleskopowa jest zgrabnie blokowana za pomocą imbusa 4 mm. Przykrywka z gumy z daleka utrzymuje brud.

 

 

 

 

Grzegorz Radziwonowski, redaktor naczelny Bike

Sprytne rozwiązania, takie jak zdejmowane pokrycie przewodów czy specjalnie uszczelnione łożyska, udowadniają, że nowy Spectral to dojrzały, przemyślany model. Z szerokimi oponami ten rower all mountain bliski jest sprzętowi enduro, ale zdecydowanie bardziej zwrotny. Wyposażenie, jak na cenę w okolicach 20 000 zł, nie rozczarowuje.

 

 

Canyon Spectral CF. Test i ocena

 

 

Test ukazał się w Bike 1-2/2018. Wydanie elektroniczne znajdziecie TUTAJ.

 

Prezentację nowego Canyon Spetral CF znajdziecie na magazynbike.pl

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »