BLACK BOX. Poradnik kupującego narzędzia

Dla wielu kolarzy kręcenie przy rowerze to część przyjemności związanych z uprawianiem sportu. Prócz talentu i doświadczenia przydadzą się w tej sytuacji również pasujące, wygodne narzędzia. Sprawdziliśmy zestawy od specjalistów i podpowiadamy, czym się kierować przy zakupie.



Narzędzia a postęp

Dla generacji kolarzy rower szosowy zawsze był łatwym w obsłudze pojazdem. Wystarczyło kilka narzędzi i podstawowe umiejętności, by wyregulować napęd czy hamulce, usunąć luzy łożysk, ustawić kierownicę i siodełko czy wymienić zużyty środek suportu. Nie zmieniło się to także dzisiaj, w hipsterskiej erze kolarstwa. Trend ten nie jest nowy dla ambitnych wielbicieli rowerów.


Postęp techniczny nie ominął jednak szosówek, a bardziej skomplikowana budowa oznacza i bardziej skomplikowaną obsługę. Tam, gdzie wcześniej stalowe cięgła obsługiwały napęd i hamulce, dziś elektryczne impulsy, generowane przez przyciski, wyzwalają zmianę biegów za pomocą silników, a w hamulcach zgęstniały olej ściśnięty tłokami dociska do tarcz. Piękna nowa technika sprawia wprawdzie, że zmiana jest łatwiejsza i lżejsza, a hamulce mocniejsze, ale nie daje się tak łatwo serwisować i reperować. Z braku doświadczenia czy specjalistycznych narzędzi pozostaje wówczas często udanie się do drogiego fachowca, identycznie jak w przypadku samochodu.

 

Modernizacja


Całkiem źle oczywiście nie jest. W końcu każdy ma (jeszcze) możliwość zrezygnowania z elektrycznych i hydraulicznych komponentów, a tym samym  i z zakupu drogich specjalistycznych narzędzi. Przy tym w przypadku domowych majsterkowiczów nie da się uniknąć sytuacji, że od czasu do czasu będą musieli swoje wyposażenie zmodernizować. Choćby w przypadku stosowanych do lat 90. środków suportu do montażu wystarczył zwykły klucz suportowy „z hakiem”. Trzeba było tylko wiedzieć, w którą stronę kręcić. W przypadku nowoczesnych ram karbonowych, z powodu coraz popularniejszej integracji, rządzi chaos różnych wersji. Do każdej potrzebne jest specjalne, drogie narzędzie. Podstawowa zasada przy zakupie narzędzi brzmi zatem, że należy zwrócić uwagę przede wszystkim na cechy szczególne własnego parku maszynowego. Może on wymagać bardzo różnych kluczy do serwisu i napraw.

 

11 zestawów


Nasz sprawdzian, w sumie jedenastu zestawów od sześciu firm, pokazuje, że ich wyposażenie jest częściowo niewystarczające w konfrontacji z nowoczesnymi szosówkami. Nawet w zestawie dla początkujących nie powinno dziś brakować klucza Torx. I jednocześnie w kosztujących tysiące złotych zestawach są narzędzia, które nawet zaawansowanemu mechanikowi zdają się zbędne.

Znajdziecie tu osiem udanych zestawów i kilka wpadek z naszego przeglądu narzędzi.

 

 

 

 

KRÓTKO I NA TEMAT

Sprawdzian zestawów narzędzi od 400 do 4000 złotych pokazuje, że trzeba przed zakupem wiedzieć, czego się potrzebuje, bo żaden z kompletów nie jest idealny. W zestawach dla początkujących często brakuje istotnych kluczy imbusowych, a w zestawach dla profesjonalistów zaplątały się narzędzia, z których zaawansowani majsterkowicze śmiało mogą zrezygnować.

 

 

 

 

PORADY ZAWODOWCA

 

CHRISTOPH ALLWANG
szef laboratorium Tour

Kolarz pasjonat wcześnie zaczął swoją karierę mechanika. Swój pierwszy rower (Herculesa Alesio) rozłożył w wieku 12 lat, trwało to dwa dni. Dziś 46‑letni rutyniarz potrzebuje na to maksymalnie dwóch godzin, obojętne, o jaki model chodzi. Szybkość i precyzja mechanika, także z wykształcenia, oparte są na wieloletnim doświadczeniu i, oczywiście, na odpowiednich narzędziach. Co radzi mechanikom amatorom?

 

 

• Ważne jest zdrowe podejście do własnych umiejętności – używajcie tych narzędzi, o których wiecie, jak działają.


• Przed zakupem specjalistycznych narzędzi należy sprawdzić, co zaleca producent roweru.


• Liczcie i sprawdzajcie! Opłaca się kupienie kompletnego zestawu, czy może lepiej złożyć samemu?


• Dobra jakość części od znanych producentów zwyczajnie się opłaca, bo zwykle można kupić części zamienne.


• Po każdym użyciu narzędzia należy wyczyścić!


• Trzeba utrzymywać porządek w narzędziach. Ułatwia to dostęp do nich i zapobiega irytującym poszukiwaniom.


• Rower należy serwisować zgodnie z instrukcją producenta, zapobiega to wystąpieniom usterek.


• Wiele sklepów rowerowych (często zimą) oferuje kursy warsztatowe. Korzystając z nich, można zdobyć doświadczenie, stawiać pytania i kupić odpowiednie narzędzia.

 

 

 

 

CO JEST POTRZEBNE

Podstawowe wyposażenie dobrego warsztatu rowerowego da się zgromadzić (z niewieloma wyjątkami), kupując narzędzia w dobrze zaopatrzonym sklepie z narzędziami. Narzędzia specjalistyczne znajdzie się u takich firm, jak Pro albo Partool.

 

 

DOBRA BAZA

 

 

 

 

Podstawowy zestaw dobrej jakości, łącznie z pudełkiem, kosztuje około 400 złotych. Da się nim wykonać regulacje i naprawy siodła, kierownicy, napędu i pedałów. Klucz Torxa (6) potrzebny jest na przykład do wysokich grup Campagnolo, obcinacz (3) do obcinania linek. Oprócz tego: klucz do pedałów (1), zestawów imbusów 1,5–10 mm (2), łyżki do opon (4), śrubokręty (5) i miarka (6).

 

 

 

 

 

 

 

 

DLA PROFESJONALISTY

 

 

 

 

 

Przykładowe wyposażenie profesjonalne: klucz do trybu (1) i „pejcz” do łańcucha (2) do wymiany kasety, klucz do środka suportu (3), imadło do łańcucha Shimano (4) lub Campagnolo (5), klucz do korb Campagnolo (6), obcęgi do pancerzy (7), obcęgi do nitów łańcucha (8), klucz do szprych (9), narzędzie do montażu przewodów Shimano Di2 (10), klucz dynamometryczny z zestawem bitów (11).

 

 

 

 

 

 

 

 

ZESTAW STARTOWY

 

 

 

 

 

 

 

 

PARK TOOL Home Mechanic Starter Kit

 

 

ZAWARTOŚĆ 20 narzędzi
CENA 449 zł (SK‑1), 579 (SK‑2), 649 (nowsza wersja zestawu)
INFO velo.pl

 

Wśród testowanych przez nas zestawów startowych Home mechanic Starter Kit nie otrzymał wprawdzie ocen najwyższych, ale wypadł najlepiej. Kto potrzebuje zestawu Torxa, musi go dokupić. Ignorując tę potrzebę, znajdzie jednak w pojemnym opakowaniu z dodatkowym dnem narzędzia wysokiej jakości: 9 imbusów w kształcie litery L, od 1,5 do 10 mm, bacik i wielowpust do łańcucha i trybu Shimano, płaskie klucze do regulacji łożysk w piastach, klucz do szprych, imadełko do łańcucha, szczotkę i łatki. Za pomocą zamka można też ten zestaw narzędzi zamknąć, zapobiegając „spontanicznym” pożyczkom

 

 

 

 

 

 

 

 

BBB Basekit Toolbox BTL-92

 

ZAWARTOŚĆ 10 narzędzi
CENA 387 zł
INFO bbbcycling.com

Argumentem za tym zestawem jest opakowanie wysokiej jakości z wyściełaniem z gąbki. Za to dobór narzędzi wprowadza w zakłopotanie. Na pochwałę zasługują imadełko do łańcucha, bacik do łańcucha i wielowpust do trybu. Za to brakuje niektórych podstawowych narzędzi, takich jak Torx czy imbusy w praktycznym kształcie „L”, z ich pomocą łatwiej jest obsłużyć połączenia śrubowe niż kluczami gwiaździstymi. Brakuje też śrubokrętu do śrub klasycznych i krzyżakowych.

 

 

 

 

 

 

PEDRO’S Starter Tool Kit

 

ZAWARTOŚĆ 19 narzędzi
CENA 855 zł
INFO pedros‑europe.ch

 

 

Obietnica producenta, informująca o 19 sztukach narzędzi w zestawie, brzmi zachęcająco. Jeśli jednak przyjrzeć się dokładniej, okazuje się, że Pedro’s każdy imbus liczy oddzielnie. Zważywszy na brak Torxa i proste zwijane opakowanie, zestaw jest zdecydowanie zbyt drogi.

 

 

 

 

 

 

 

MECHANIK HOBBYSTA

 

 

 

 

FEEDBACK SPORT Toolkit Team Edition

 

 

ZAWARTOŚĆ 19 narzędzi
CENA 1285 zł
INFO feedbacksport.com

 

 

Dzięki wysuwanym fragmentom specjalnej torby z Feedbackiem jest się od razu dobrze wyposażonym. Wszystkie narzędzia są wysokiej jakości i dobrze wykończone. Podstawowe wyposażenie – na pokładzie. Są specjalne narzędzia, jak regulowany bacik, obcinacz do linek i narzędzie do prostowania tarcz, imbusy 8 i 10 mm z uchwytem. Wartość setu podnosi masywny klucz do Hollowtech II.

 

 

 

 

 

 

 

 

PRO Tool Box

 

 

ZAWARTOŚĆ 22 narzędzia
CENA 817 zł
INFO bikegear.cc

 

 

Tool Box Pro nie jest wprawdzie wybitnie szlachetnie wykonany, ale fanom Shimano oferuje wszystkie niezbędne narzędzia, włącznie z bacikiem do łańcucha i „orzechem” do demontażu trybu, końcówkami do demontażu środka suportu Hollowtech II, jak i starszych; imadełko kompatybilne z łańcuchami od 8 do 11 biegów, jak i klucz do luzowania śrub korby. Dobre jest też podstawowe, pełne wyposażenie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PEDRO’S Apprentice Tool Kit

 

ZAWARTOŚĆ 22 narzędzia
CENA 1285 zł
INFO pedros‑europe.ch

 

 

Kufer jest wytrzymały, a narzędzia mają swoje pewne w nim miejsce. W przeciwieństwie do zestawu startowego Pedrosa tu narzędzia podstawowe są niemal wszystkie, i nie brakuje Torxa oraz imbusów w kształcie litery „L”. W cenie niemal 1300 złotych liczy się jednak na więcej specjalistycznych narzędzi.

 

 

 

 

 

 

"WSZYSTKO MAJĄCE"

 

 

 

 

 

 

 

PRO Toolbox XL

 

ZAWARTOŚĆ 60 narzędzi
CENA 1505 zł
INFO bikegear.cc

 

 

Duży kufer PRO z 60 narzędziami spełnia niemal wszystkie życzenia, jedynie jeżdżący na Campagnolo muszą dokupić adapter do środka suportu i do trybu. Poza tym Toolbox oferuje zestaw narzędzi dopasowany do aktualnego stanu zaawansowania techniki. Do rowerów z tarczami są odpowiednie narzędzia, a nawet klin zapobiegający schodzeniu się klocków przy zdemontowanych okładzinach. Do środków suportu dostępne są narzędzia do wprasowywania z różnymi standardowymi średnicami, narzędzie do demontażu, jak i adapter do wszystkich wariantów środków Hollowtech II. Są i uniwersalne w zastosowaniu narzędzia, jak „francuz”, obcinacz, miarka czy płaskie szczypce. Zestaw atrakcyjny cenowo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PARK TOOL Travel and Event Kit

 

 

ZAWARTOŚĆ 45 narzędzi
CENA 3999 zł
INFO velo.pl

 

Przedstawiony tu profesjonalny kufer, w cenie niemal 4000 złotych, zawiera wszystkie narzędzia, które w Park Toolu dostępne są w różnych wariantach i do różnych potrzeb. W każdym razie kufer z przegródkami jest idealną bazą dla każdego profesjonalisty albo bardzo ambitnego amatora. Płaskie albo mniejsze narzędzia można tu umieścić w sposób uporządkowany, z łatwym dostępem. Cięższe i duże narzędzia schowane są w stabilnej podstawie, a za pomocą elastycznych przegród można zbudować odpowiednie kieszenie.

 

 

 

Artykuł po raz pierwszy ukazał się na łamach wydania Magazynu Bike 3/2017, wersja elektorniczna TU