Jak testuje Bike?

Twarde sprawdziany praktyczne, stanowiska testowe i komputerowe symulacje – nie zawahamy się użyć żadnych środków, by zbadać charakter roweru. Przekonajcie się sami. Z początkiem sezonu przypominamy Bike’owe kategorie testowe.



 

Gdy przed 25 laty opracowywaliśmy pierwsze metody testowania rowerów górskich, protokoły testowe często kończyły średnio zgrabne podsumowania. Dziś nikt nie może nazwać naszych testów nieokrzesanymi. 

 

 

Testy Bike – żyjące laboratorium

 

Ludzie stojący za systemem testowym Bike’a od lat wyznaczają międzynarodowe standardy, a nasze metody testowe do określania sztywności, wydajności zawieszeń i komfortu jazdy oraz jakości lakieru próbuje przejąć wielu producentów i inne media. Dzięki testom BIKE rowery górskie stały się lepsze, nie zaprzeczy temu żaden znawca branży. Rozwijamy się! Już w ubiegłym sezonie doposażyliśmy laboratorium, udoskonaliliśmy metody testowe, dodaliśmy nowe kryteria, a oceny dopasowaliśmy. W nowym systemie kładziemy nacisk na praktyczne korzyści z użytkowania roweru, bo przecież klient, który wydaje dużo pieniędzy na sprzęt, oczekuje jednocześnie najwyższej jakości.

 

 

Testy Bike – sześć kategorii rowerów

 

Oferta w naszej branży stała się nieprzejrzysta nie tylko dla początkujących. Gatunki, dyscypliny i odmiany sportu uległy bardzo rozbudowanym podziałom. Tradycyjnie wciąż dzielimy rowery na kategorie, ale w sezonie 2017 odpowiednio je dopasowaliśmy. Hardtaile, rowery do maratonu i enduro pozostały bez zmian. Kategorię „all mountain”, jak dotąd reprezentowaną przez dwie grupy: AM Sport (120–130 mm) i AM Plus (140–150 mm), podzieliliśmy na rowery trailowe i all mountain. Rowery trailowe (uwaga, nie trialowe!) oznaczają tu zwrotne, lekkie i sportowe rowery turystyczne o skokach 120–130 mm. Mianem all mountain określamy teraz rowery raczej zorientowane na zjazd, ze skokiem od 140 do 160 mm. Wprowadziliśmy też kategorię „fatbike/rozmiary Plus”.

 

 

 

Kategorie rowerów MTB

 

Od purystycznego hardtaila do enduro o dużym skoku. W bogatej ofercie rynkowej każdy znajdzie coś dla siebie. Rowery dirtowe i freeride’owe wędrują do siostrzanego magazynu FREERIDE.

 

 

Hardtail

 

Hardtaile z amortyzatorami przednimi standardowo testujemy w klasach cenowych od 4000 do 10 000 złotych, do tego superdrogie modele do ścigania. Od około 6000 złotych dostępne są modele z ramami karbonowymi. W przypadku rowerów do ścigania masa jest ważniejsza niż wszystko inne. W modelach tańszych zwracamy baczną uwagę na jakość wyposażenia (hamulce, napęd, widelec).

 

 

All mountain

 

Rowery w tej kategorii zaczynają się od 140 mm skoku (29 cali), rowery na kołach 27,5 cala mają zwykle większe ugięcie, do 160 mm. All mountain oznacza, że rower powinien odrobinę lepiej zjeżdżać, dlatego większy nacisk kładziemy na zjeżdżanie. Wyższe wymagania mamy też co do zawieszenia. Sztyce teleskopowe to obowiązek. Opony powinny mieć szerokość min. 2,35 cala.

 

 

Rower do maratonu

 

Rowery w pełni amortyzowane i sportowe ze skokiem w okolicach 100 mm. Im droższe, tym lżejsze i bardziej skrojone pod ściganie. W klasie luksusowej narzędzia pracy profesjonalistów. Podstawę powinno tworzyć sztywne i niewrażliwe na napęd zawieszenie. Szybkie opony, sportowa pozycja i wysoki poziom bezpieczeństwa na zjazdach uzupełniają listę wymagań. Wyposażenie zależne jest od klasy cenowej.

 

 

Enduro

 

Luźne ciuchy, plecak, ochraniacze. Kto się tak ubiera, zwykle ma pod sobą enduro. Skoki zaczynają się tu od 160 mm. Karbon sprawia, że rowery mogą być całkiem lekkie. Bardzo istotne jest prowadzenie, enduro musi się wyróżniać na zjazdach, tu do zdobycia jest dwa razy tyle punktów co na podjazdach. Wytrzymałe części i hamulce, liczy się też regulowany skok i mocne koła.

 

 

Trail

 

Wcześniej pod nazwą „all mountain sport”, obecnie fulle ze skokiem 120/130 mm występują jako „trail”. Są zwrotne i nadają się do turystyki. Liczy się działanie zawieszenia, masa i wyposażenie. Pożądane są sztyce teleskopowe. Szerokość opon? Powyżej 2,2 cala. Zachowanie na zjazdach i podjazdach jest równie istotne. Najlepiej wyważony rower wygrywa.

 

 

Fatbike i rozmiar Plus

 

Fatbike’i przybyły z zaśnieżonych obszarów USA. Rowery w rozmiarach „Plus” wystartowały dopiero w 2016. Dla obu wspólne są grube opony (od 2,8 do 4,8 cala). Fatbike’i i hardtaile Plus są wprawdzie różne, ale oceniamy je na podstawie tych samych kryteriów. Punkty problematyczne to: współczynnik Q, prowadzenie opony i hamulce.

 

 

Testy Bike - przygotowanie roweru Romet Monsun 3.

 

Nietypowe laboratorium – przygotowanie Rometa Monsuna 3 do testu Bike. 

 

 

 

Test praktyczny Bike

 

Przyjemność z jazdy jest najważniejsza. Dlatego test praktyczny ma dla nas największe znaczenie.

 

 

Każdy rower na rundzie testowej (różne warunki w zależności od zakresu zastosowań) jest sprawdzany przez co najmniej trzech testerów. Każda maszyna ustawiana jest perfekcyjnie pod testera i warunki terenowe. Mierzymy rzeczywiście wykorzystywany skok i porównujemy z wartościami laboratoryjnymi. Sprawdzamy tak długo, aż otrzymamy pełny obraz. Wyniki zapisujemy w ustandaryzowanym kwestionariuszu testowym. Wrażenia subiektywne w połączeniu z wartościami pomiarowymi dają wynik testu i w efekcie pełną charakterystykę każdego roweru w protokole testowym.

 

 

 

Tabela punktowa w testach Bike

 

Tabela jest zestawem ocen rowerów testowych w poszczególnych kategoriach. W każdej kategorii przyznajemy dziesięć punktów, co pozwala na dokładniejsze zestopniowanie oceny. Maksymalnie można zgromadzić 250 punktów, przynajmniej teoretycznie. Praktycznie rzecz biorąc, raczej żaden rower nie osiągnie tego poziomu, zbyt różne są bowiem wymagania i zbyt wysoko znajduje się poprzeczka. Trudniejsze stało się zdobycie ocen „bardzo dobrej” i „super”. Zaostrzyliśmy kryteria, by dotrzymać kroku przyszłym innowacjom. W końcu to wysokie wymagania testowe sprawiają, że rowery stają się lepsze.

W hardtailach oceniamy komfort jazdy w siodle, w fatbike’ach współczynnik Q, a we wszystkich kategoriach rowerów bezwładność kół. W wydajności napędu razem ujęliśmy kryteria bujania się i kopania oraz dodaliśmy do nich wrażenia z jazdy.

I w końcu przechodzimy do najbardziej przyjaznej klientowi „usability”. Dotyczy ona wartości dodanej, jaką oferuje rower. W tym miejscu wiele punktów zbierają więc te rowery, które oferują użytkownikowi dodatkowe korzyści. Będzie to na przykład regulacja geometrii, przybornik zintegrowany w ramie, zapasowy hak do przerzutki, manetka blokady na kierownicy, prowadzenie łańcucha czy ogranicznik ruchu kierownicy. Ten ostatni koniecznie powinien znaleźć się w karbonowej ramie. Bo co wart jest superlekki sprzęt do ścigania, jeśli po jednym wypadku powędruje na śmietnik, ponieważ dźwignia hamulcowa zniszczyła rurę górną ramy? W kryterium „gwarancja” ujęto też Crash Replacement.

 

 

 

Testy Bike – oceny w szczegółach

 

Każda z sześciu kategorii rowerów oceniana jest zgodnie ze swoim własnym schematem. Różne kryteria i współczynniki prowadzą do wyniku końcowego. Współczynniki sygnalizują wagę poszczególnych cech.

 

 Testy Bike - oceny w poszczególnych kategoriach rowerów MTB

 

 

Prowadzenie

 

Najważniejszy punkt w teście praktycznym i dlatego wyróżniony najwyższym współczynnikiem. Kategoria „prowadzenie” uwidocznia stopień przyjemności z jazdy. To czysto subiektywne kryterium z testu praktycznego.

 

 

Amortyzacja i zawieszenie

 

W hardtailach oceniamy amortyzator, w fullach zawieszenie. Tu przeważają wrażenia subiektywne (czułość, progresja), do tego skoki zbadane w laboratorium porównywane są z tymi uzyskanymi na rundzie testowej.

 

 

Komfort w siodle

 

Zawsze mierzyliśmy elastyczność sztycy w hardtailach, wreszcie wartość ta trafiła do systemu punktowego.

 

 

Bezwładność kół

 

Obiektywna wartość pomiarowa bezwładności. Rozpędzamy kompletne koła, włącznie z oponami. Różnice między superlekkimi kołami z karbonu a fatbike’owymi są gigantyczne. Najważniejsze w kategoriach hardtail i maraton.

 

 

Współczynnik Q

 

Współczynnik Q opisuje odstęp korb. Zazwyczaj wynosi on ok. 175 mm, w przypadku fatbike’ów do 220 mm i może powodować bóle kolan. Dlatego oceniamy ten współczynnik w fatbike’ach i rowerach w rozmiarze Plus. To kryterium obiektywne.

 

 

Wydajność napędu

 

Statyczne wyliczenia kinematyki przez oprogramowanie plus wrażenia z testu  praktycznego dają w sumie całkowitą wydajność (kopanie pedałów/bujanie).

 

 

Stabilność jazdy

 

Podobnie jak wydajność napędu ocena ta wynika z połączenia wyników z laboratorium i praktyki. Zmierzona sztywność i wrażenia z jazd testowych dają w sumie stabilność danego roweru. Wrażenie „gąbczastości” oznacza słaby wynik.

 

 

Usability/Wartość dodana

 

Kryterium przyjazne użytkownikom. Rowery zbierają punkty za konkretną wartość dodaną, jak np. zintegrowane w ramie narzędzia, wymienny hak, manetka blokady na kierownicy, prowadzenie łańcucha czy ogranicznik kierownicy zintegrowany w sterach.

 

 

Jakość lakieru

 

Mierzymy ją w laboratorium. Jakość sprawdzamy w teście, w którym powierzchnia musi znieść uderzenie obciążnika. Jeśli lakier odpryskuje zbyt wcześnie, odejmujemy punkty. Test obcierania uzupełnia ten pomiar.

 

 

Gwarancja

 

Każda firma powinna zgodnie z prawem dawać dwa lata gwarancji na swój produkt. Ponadto może oferować dodatkową gwarancję albo rękojmię. Przyglądamy się warunkom gwarancji producentów, oceniamy wynikające z nich możliwości reklamowania, te dotyczące lakieru i Crash Replacement, oraz odejmujemy punkty, gdy gwarancja w przypadku rowerów wyścigowych wyklucza ich używanie w trakcie zawodów.

  

 

 

Testy Bike – procedury

 

 Testy Bike - pomiary geometrii Romet Monsun 3

 

Testy Bike – pomiary geometrii Rometa Monsuna 3.

 

 

Najpierw laboratorium, potem trasa 

 

Każdy rower testowy spędza w laboratorium BIKE od sześciu do ośmiu godzin. Jest mierzony, rozkładany, obijany i poddawany naciskom. Dopiero potem team testowy męczy go na ściśle ustalonych trasach. Mieszanka obiektywnych i możliwych do zweryfikowania wartości pomiarowych oraz wrażeń z jazdy testerów daje w efekcie ocenę BIKE.

 

 

1. Pomiar geometrii

 Testy Bike - pomiary geometrii Romet Monsun 3.

 

Romet Monsun 3 – pomiary i przygotowanie do testów. 

 

 

Już geometria ramy wiele mówi o charakterze roweru. Nie przejmujemy danych producentów, wartości uzyskujemy na laserowym stanowisku pomiarowym. Dane stanowią później podstawę do wyliczeń wpływu napędu przez oprogramowanie od kinematyki.

 

 

2. Testy lakieru

 

Niewiele jest sytuacji równie irytujących jak ta, gdy nowiutki rower po pierwszej wyprawie w błocie nosi wyraźne ślady walki. Obcierające nogawki czy pięty zaczepiające o widełki podsiodłowe albo linki przerzutek stale mające kontakt z rurą sterową potrafią zniszczyć lakier. Jego jakość sprawdzamy za pomocą spadającego obciążnika w trzech stałych, różnych miejscach ramy.

 

 

3. Bezwładność kół

 

Testy Bike - bezwładność kół

 

Za pomocą maszyny testowej wyznaczamy bezwładność kół (Moment of Inertia, MOI). Tu kompletne koła z rowerów testowych rozpędzane są oddzielnie i mierzona jest potrzebna do tego siła. Co prawda masa kół ma niewielki udział w przyspieszaniu całego systemu, ale lżejszy zestaw kół pozwala zaoszczędzić do 34 dżuli pracy (przy przyspieszaniu od 0 do 36 km/h). Ponadto właśnie masa przedniego koła w szczególny sposób decyduje o tym, jak będzie się prowadził rower (siła odśrodkowa). Można się o tym przekonać, porównując fatbike’a z rowerem na lekkich, karbonowych kołach.

 

 

4. Pomiar komfortu

 Testy Bike - pomiar komfortu Romet Monsun 3.

 

Romet Monsun 3 – badanie komfortu.

 

 

Na tym stanowisku odkrywane są najgłębsze tajemnice hardtaili. Najpierw sztycę poddaje się naciskowi z użyciem dźwigni i ciężaru, następnie mierzy się ugięcie tyłu. Jest to, można powiedzieć, skok hardtaila mierzony z pozycji miednicy jadącego. W ocenie hardtaili znajdziecie tę wartość w kryterium „komfort”.

 

 

5. Zawieszenie i sztywność

 

Testy Bike - zawieszenie Romet Monsun 3.  

Triceratops to stanowisko testowe, na którym sami mierzymy skoki i charakterystykę zawieszenia oraz widelca. Odpowiednie dane zapisywane są za pomocą komputera.

 

Testy Bike - sztywność Romet Monsun 3.

 

Sztywność ramy mierzymy wyizolowaną, bez komponentów, takich jak koła czy widelec. Rama Rometa Monsun 3 mocowana jest za rurę sterową i oś tylną. Wychylenie środka suportu jest mierzone w obie strony.

 

 

Protokoły testowe i prezentacja

 

W specyfikacji każdego testowanego roweru znajdziecie jak zawsze sprawdzone wartości, zmierzone przez nas, opis roweru i podsumowanie oraz ocenę i charakterystykę ugięcia. Poznacie geometrię i zakres zastosowań. Do opisu dodaliśmy element nazwany „charakterystyką” roweru. Team testowy dla każdego sprzętu określa jego właściwości w kryteriach takich, jak „prowadzenie”, „pozycja” i „predyspozycje”. W ten sposób od razu wiadomo, czy rower spełni wasze oczekiwania. Na początku każdego testu porównawczego tradycyjnie znajdziecie przegląd wszystkich rowerów z zaznaczeniem ich mocnych i słabych stron oraz podstawowych cech, takich jak wyposażenie, stosunek ceny do wartości, masa, prowadzenie pod górę i w dół. Może się jednak zdarzyć, że zwycięzca testu wcale nie będzie najodpowiedniejszym rowerem dla was, ponieważ wybór i tak zawsze należy do klienta.

 

 

Testy Bike - najważniejsza część testu - jazda na Romet Monsun 3.

 

Na koniec zostaje to, co najważniejsze - jazda. Tu ostatnie oględziny Rometa Monsuna 3. 

 

Ten tekst pojawił się w wydaniu Bike 1-2/21018 dostępnym w eKiosku