Wymiana linek poprowadzonych wewnętrznie

Nie ulega wątpliwości, że linki poprowadzone wewnątrz ramy wyglądają świetnie, ale kosztuje to wiele wysiłku. Pokażemy wam, jak przeprowadzić nowe linki bez zalewania się potem.



 

Wymiana linek. Warianty

 

WARIANT 1. Zdarza się, że pancerze poprowadzone wewnętrznie przechodzą przez rurkę zintegrowaną w ramie. Serwis jest wówczas bezproblemowy – wyciągamy starą linkę, wkładamy nową, gotowe. Niestety, tak łatwa wymiana to rzadkość. Jeśli patrząc w otwór w ramie, widzicie pustkę, wymiana będzie bardziej skomplikowana.


WARIANT 2. Pancerze kończą się w miejscu, gdzie linka wchodzi w ramę, dalej jest już bez osłony. Wymiana będzie wówczas najprostsza z użyciem plastikowego wężyka (tzw. liner) jako prowadnicy.


WARIANT 3. Jeśli pancerz przebiega na całej długości od manetki do przerzutki przedniej czy tylnej, wówczas starą linkę można wykorzystać jako prowadzenie. W obu przypadkach należy pamiętać, by nigdy nie wyciągać wężyka (linera) albo pancerza z ramy. W większości przypadków pomogą wtedy tylko rozwiązania awaryjne.

 

 

 

ROZWIĄZANIE AWARYJNE

Jeśli wszystkie próby wprowadzenia nowej linki zawiodą, pomocne może się okazać podciśnienie. Najpierw uszczelniamy wszystkie otwory w ramie z wyjątkiem otworów na linkę. Następnie wprowadzamy w ramę cienką nitkę i próbujemy ją wyciągnąć przez drugi otwór za pomocą odkurzacza.

 

 

 

 

 

PRAKTYCZNE DODATKI
Przy wymianie linek prowadzonych wewnętrznie należy zawsze liczyć się z tym, że coś pójdzie nie tak, i mieć plan awaryjny. Na rynku dostępnych jest kilka narzędzi, które ułatwią wam pracę.

 

 

 

 

 

 

 

 

JAGWIRE LINER
Wężyk, czy też osłonka (liner), chroni linki położone na zewnątrz przed zabrudzeniem. Przy wymianie bardzo się przydaje. Wężyki dostępne są w sieci już od ok. 4 zł. bikester.pl

 

 

 

 

 

 

 

PARK TOOL IR‑1.2
Praktyczne narzędzie od Park Toola. Dzięki niemu linki lub przewody elektryczne można przeprowadzić przez ramę z użyciem magnesu. Wadą jest cena, online od 259 zł. parktool.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JAGWIRE ROUTING TOOL
Jagwire pakuje dwa magnesy i końcówki w poręczne narzędzie, dzięki któremu wymiana poprowadzonych wewnętrznie linek staje się dziecinnie prosta. Cena ok. 160 zł. jagwire.com

 

 

 

 

 

 

 

CAPGO NOISE PROTECTION
Linki poprowadzone wewnętrznie, szczególnie te w pancerzach, mogą dzwonić. Dodatkowa osłonka z gąbki ma wyeliminować takie problemy. Dwumetrowy wężyk kosztuje 15 zł. capgo.de

 

 

 

 

 

WYMIANA LINEK

 

 

 

 

 

 

1. OBCINAMY LINKĘ Najpierw luzujemy linkę przy przerzutce przedniej lub tylnej i wsuwamy w ramę na tyle, by przy manetce pozostał niewielki wolny kawałek. Uwaga, za wszelką cenę należy unikać zniknięcia końcówki linki w ramie! Następnie czysto obcinamy linkę przy manetce. W tym momencie można usunąć wszystkie elementy pancerza.

 

 

 

 

 

 

 

2. NACIĄGAMY OSŁONKĘ Na linkę, która pozostała w ramie, naciągamy osłonkę, tak daleko, aż pojawi się w drugim otworze ramy. Ta będzie służyć nam następnie za prowadnicę, gdy wprowadzimy nową linkę. Osłonkę należy wprowadzić ze sporym zapasem i wystające końcówki przykleić do ramy za pomocą taśmy, tak by nie wpadły z powrotem.

 

 

 

 

 

 

 

3. WYMIENIAMY LINKĘ W tym momencie możemy wyciągnąć z ramy starą linkę. Pilnujcie, by osłonka nie wpadła do ramy! Przeprowadzamy nową linkę przez manetkę i w odpowiedniej kolejności przez końcówki pancerza i pancerz, wreszcie przez osłonkę w ramie.

 

 

 

 

 

 

4. USUWAMY OSŁONKĘ W tym momencie możemy usunąć osłonkę, wyciągając ją do tyłu z ramy. Następnie dociągamy linkę do przerzutki przedniej lub tylnej i tam mocujemy. Gotowe! Jeśli chcecie wymienić pancerz i linkę jednocześnie, albo tylko pancerz, zabieg będzie wyglądał trochę inaczej.

 

 

 

 

WYMIANA LINEK I PANCERZA

 

 

 

 

 

 

1. USUWAMY PANCERZ Luzujemy linkę przy przerzutce przedniej lub tylnej i obcinamy za pomocą odpowiedniego narzędzia. Następnie stary pancerz wysuwamy z ramy do tyłu. Linka w tym przypadku zostaje jako prowadnica w ramie. Nowy pancerz docinamy na odpowiednią długość.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. WYMIENIAMY PANCERZ I LINKĘ Naciągamy pancerz na linkę, która pozostała w ramie. Ostrożnie pracujemy od otworu do otworu. Gdy pancerz dotrze do ostatniego otworu, możemy wyciągnąć starą linkę i wprowadzić nową. Nie zapominamy przy tym założyć końcówek, zarówno na linkę, jak i pancerze (jeśli są potrzebne).

 

 

 

 

WSKAZÓWKI WARSZTATOWE

 

 

 

 

 

 

NAJPIERW OGLĄDAMY


Nigdy nie spieszymy się z wyciąganiem starych linek czy pancerzy z ramy. Najpierw uważnie sprawdzamy ich przebieg, by wiedzieć, w jakiej kolejności będziemy działać przy wymianie. Luzujemy np. linkę przy przerzutce i poruszamy kontrolnie pancerzem w ramie.

 

 

 

 

 

 

KOŃCÓWKI I PRZYKRYWKI


Jeśli takie występują, należy wykręcić przykrywki, za którymi pancerze znikają w ramie. Na przykład w okolicy główki sterowej albo środka suportu. Tym samym powiększy się odrobinę możliwość ruchu przy wymianie linki, a praca będzie prostsza.

 

 

 

 

 

 

 

ZGUBIENIE LINKI


Jeśli linka wpadnie do ramy, zwykle cały zabieg staje się bardziej pracochłonny. Drugą linkę prowadzimy na zewnątrz ramy od otworu do otworu i zaznaczamy odległość na lince. W ten sposób będziemy wiedzieć, w którym miejscu linka powinna wyjść z ramy. Za pomocą mocnego magnesu można spróbować wyciągnąć końcówkę z ramy.

 

 

 

 

Artykuł został po raz pierwszy opublikowany w numerze 1-2/2018 Magazynu BIKE, wersja elektroniczna do kupienia TU

 

 

 

Komentarze do artykułu