MERIDA ONE-FORTY 7.800. Nowości 2018!

Opony, hamulce, komponenty – Merida konsekwentnie realizuje swój zamysł. Nowy One‑Forty jest skoncentrowany na zjeździe. Niestety, rower za sprawą wysokiej masy i bezwładności kół traci trochę skoczności i zwrotności. W trudnym terenie dostajemy za to wysoki poziom bezpieczeństwa i dość twarde zawieszenie.



 

One‑Forty w kolekcji Meridy ma wypełnić lukę między ścieżkowcem o skoku 120 mm i enduro z ugięciem 160 mm. Na pierwszy rzut oka mocna maszyna wygląda jednak raczej jak jego większy brat enduro. Z potężnymi oponami 2,6 cala, trwałymi częściami i sprawdzonymi w zjeździe hamulcami Code rower, gotowy do jazdy, osiąga wagę 14,7 kilograma. Jak na sprzęt all mountain żółta strzała do najlżejszych więc nie należy, także w klasie sprzętu w tej kategorii cenowej. Da się to zauważyć w szczególności na podjazdach. Tu One‑Forty, dzięki napędowi 1x12 Eagle, wspina się uparcie, choć nie zachęca do prób bicia rekordów na Stravie.

 

Tył skłania do sięgnięcia po dźwignię platformy w tłumiku, która całkowicie neutralizuje zawieszenie. Na ścieżkach all mountain przekonuje do siebie dzięki zrównoważonej geometrii i dobremu zachowaniu w zakrętach. Nisko położony środek suportu, krótkie widełki tylne i nowoczesny wymiar Reach sprawiają, że jest to możliwe. Umiarkowany kąt widelca, wynoszący 66,3 stopnia, czyni rower zwrotnym, niestety, wysoka waga roweru upośledza trochę jego skoczność.

 

Dzięki szerokim oponom rower prowadzi się pewnie i stabilnie, skorzystają z tego przede wszystkim mniej doświadczeni jeźdźcy. Zawieszenie samo w sobie ma sportową charakterystykę, ustawia pilota wysoko, z dużym zapasem skoku. Dzięki temu nie ma się nigdy wrażenia docierania do granic skoków, ale też trudno mówić o jeździe „jak po maśle”. Kombinacja opon Maxxisa z dobrze toczącego się Rekona+ (z tyłu) i przyczepnego DHR II (przód) to udany kompromis oporów toczenia i trzymania w zakrętach. Poza tym obręcze z logo Meridy o wewnętrznej szerokości 29 mm dobrze pasują do szerokich opon.

 

 

 

 

 

 

MERIDA ONE-FORTY 7.800

CENA 13015 zł

OCENA BIKE bardzo dobra* 171 pkt.

 


Skok przód/tył 150/140 mm
Materiał/rozmiary aluminium/S/M/L/XL (48 cm)
Masa bez pedałów/ramy 14,38 kg/3170 g (bez tłumika)
Widelec/tłumik RockShox Revelation RC/RockShox Deluxe RL Trunnion
Korba/napęd Truvativ Descendant/Sram GX Eagle, 12 b.
Przełożenia/kierownica 32; 10 – 50/760 mm
Hamulce/tarcze przód/tył Sram Code R/180 mm/180 mm
Sztyca/skok Kind Shock LEV Integra/150 mm
Koła/opony obręcze Merida Expert TR, piasty aluminiowe, Maxxis Minion DHR2/Rekon+ 27,5 x 2,6
Reach/Stack/BB‑Offset 451 mm/615 mm/-22 mm

 

 

 

14,4 kg/150/140 mm/27,5”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pancerze poprowadzono czysto, nic nie uderza w ramie, do zmian potrzebny jest Torx 10.

 

 

 

 

Solidne hamulce Code Srama świetnie działają i na zjazdach oferują duże rezerwy bezpieczeństwa.

 

 

 

 

 

* Ocena BIKE oddaje wartości pomiarowe z laboratorium i subiektywne wrażenia testerów. Ocena BIKE jest niezależna od ceny. Oceny BIKE: super (250 – 205 pkt.), bardzo dobra (204,75 – 170 pkt.), dobra (169,75 – 140 pkt.), dostateczna (139,75 – 100 pkt.), mierna, niedostateczna. Liczba punktów w poszczególnych ocenach cząstkowych uzależniona jest od kategorii, do której należy rower.

 

 

Artykuł został opublikowany w numerze 11-12/2017 Magazynu Bike, wydanie elektroniczne TU