WARSZTAT. Jak wymienić klocki hamulcowe?

Wystarczy rowerowy dzień w błocie i deszczu, a co dopiero zimowe warunki, żeby okładziny hamulcowe stopiły się do płytek nośnych. Pokażemy wam w kilku krokach, jak wymienić zużyte klocki.



ŚRUBA ZABEZPIECZAJĄCA
Obecnie z reguły klocki hamulcowe są zabezpieczane za pomocą śruby imbusowej i jednocześnie utrzymywane w określonym miejscu. W starszych hamulcach często była to prosta zawleczka zabezpieczająca, którą wyciągało się za pomocą obcęgów.


OKŁADZINY HAMULCOWE
W zależności od liczby tłoczków (2 lub 4) wielkość klocków może być różna, także ich kształt zależy od producenta. Z rzadka w przypadku hamulców czterotłoczkowych występują też cztery klocki. Okładziny Shimano są kierunkowe. Warstwa cierna z reguły znajduje się na nośniku z aluminium albo stali.

 

SPRĘŻYNA OKŁADZIN
Mała sprężyna wciska obie okładziny w zacisk i troszczy się o to, by klocki nie ocierały o tarczę. Wraz z nowymi okładzinami należy też wymienić sprężynę.

 

ZAWLECZKA ZABEZPIECZAJĄCA
Mała zawleczka zabezpieczająca ma sprawić, że śruba zabezpieczająca nie będzie w stanie poluzować się w czasie jazdy. Niepozorna część pełni tym samym istotną funkcję.

 

ZACISK HAMULCA
W nowoczesnych hamulcach okładziny łatwo można wymienić od góry. Tym samym kłopotliwa wymiana od dołu należy do przeszłości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. COFNIĘCIE TŁOCZKÓW


Zanim zdemontujecie okładziny, cofnijcie tłoki za pomocą płaskiego narzędzia do pozycji wyjściowej w zacisku. Przy zdemontowanych okładzinach łatwo jest uszkodzić tłoczki, lepiej więc użyć dla ochrony zużytych klocków.

 

 

 

 

2. USUNIĘCIE ZABEZPIECZENIA KLOCKÓW


Nowoczesne okładziny zwykle są zabezpieczane za pomocą śruby i zawleczki. Ściągamy zawleczkę ze śruby, luzujemy śrubę zabezpieczającą i obie odkładamy. W starszych hamulcach usuwa się zawleczkę za pomocą obcęgów.

 

 

 

 

3. WYCIĄGAMY OKŁADZINY


Gdy zabezpieczenie okładzin zostaje usunięte, można po prostu wyciągnąć klocki.

 

 

 

 

 

4.  WYCIERAMY TŁOCZKI...

z ewentualnych zabrudzeń za pomocą szmatki pozbawionej strzępków, by zapewnić ich bezproblemowe działanie.

 

 

5. SKŁADAMY OKŁADZINY


Zanim włożycie nowe okładziny w zacisk, włóżcie pomiędzy nie sprężynę (foto otwierające, na górze strony). Utrzymuje ona odległość klocków od tarczy. Niektórzy producenci znakują poza tym swoje okładziny, wskazując kierunki. Należy zwracać uwagę na właściwy montaż.

 

 

 

 

 

6. WKŁADANIE OKŁADZIN


Składamy obie okładziny za pomocą kciuków i palców wskazujących. Następnie wsuwamy je od tyłu w zacisk hamulca. Sprawdzamy raz jeszcze, czy zostały ustawione we właściwym kierunku.

 

 

 

 

 

7. ZABEZPIECZAMY OKŁADZINY


Na końcu okładziny ponownie zabezpieczamy za pomocą śruby. Należy też pamiętać o małej zawleczce. Jeśli ktoś używa klasycznej, dużej zawleczki, należy sprawdzić, czy nie jest uszkodzona, a w razie wątpliwości wymienić ją na nową.

 

 

 

 

18 OKŁADZIN W TEŚCIE
Znajdziecie w naszym wydaniu 7/2017 BIKE, dostępnym w e-kiosk.pl. Artykułu na www szukajcie TU.

 

 

 

 

 

TYPY

Klocki hamulcowe nie zawsze są takie same. W zależności od zastosowanego materiału mogą się różnić między sobą siłą hamowania, trwałością i tempem zużycia klocków. Rzut oka z góry pozwala sprawdzić, czy klocki się zużyły. Nigdy nie należy zużywać okładzin do końca, aż do ich nośników.

 

 

 

 

 

OKŁADZINY ORGANICZNE


Materiały włókniste z chemii organicznej zastąpiły azbest wywołujący raka, stąd i nazwa. Okładziny organiczne są zwykle ciche i oszczędzają tarcze. Typowy jest gryzący zapach przy odgazowywaniu żywicy. W wysokich temperaturach wykazują tendencję do fadingu.

 

 

 

 

 

OKŁADZINY SPIEKANE


Metalowy proszek „wypiekany” pod ciśnieniem w okolicach granicy topnienia jest ekstremalnie odporny na wysoką temperaturę i uchodzi za odporny na fading, ale rozgrzany potrafi być bardzo głośny. Uwaga, klocki spiekane odprowadzają wiele ciepła do zacisku hamulca!

 

 

 

 

 

OKŁADZINY Z DODATKOWYM CHŁODZENIEM


Shimano było pionierem, wprowadzając je w swoich klockach Ice‑Tech. Obecnie także inne firmy oferują okładziny z dodatkowymi elementami chłodzącymi. Mają one zapewniać lepsze odprowadzanie ciepła i przede wszystkich chronić tarcze wrażliwe na temperaturę.

 

 

Artykuł został opublikowany w numerze 9/2017 Magazynu BIKE, wersja elektroniczna TU

Komentarze do artykułu