WARSZTAT-1×1 WYMIANA ZĘBATKI

Dzięki wymianie zębatki na większą lub mniejszą można dopasować napęd z jedną zębatką z przodu do indywidualnych upodobań. Zębatki Direct Mount Srama można wymieniać bez problemu, w kilku prostych krokach.



1 KOMPATYBILNOŚĆ
Zębatki Srama typu Direct Mount przykręcane są bezpośrednio do korby za pomocą trzech śrub imbusowych. W korbach ze zdejmowanym pająkiem (XX1, X01, X0, X1, X9, seria S) również można, opcjonalnie, zamontować takie zębatki.

2 OFFSET
W zależności od kombinacji korby i środka suportu, czy też standardu Boost, zębatki mogą być przesunięte względem osi roweru, by wyregulować linię łańcucha. Przesunięcie może wynosić zero, trzy albo sześć (najlepiej sprawdzić to u producenta roweru lub osprzętu).

3 KSZTAŁT ZĘBÓW
Zęby obecnych grup Eagle mają specjalny kształt i są kompatybilne tylko z odpowiednimi łańcuchami. Zębatki X‑Sync z napędów jedenastkowych mogą być używane ze standardowymi łańcuchami.

4 SMAROWANIE
Gładko wyfrezowana w dwóch miejscach oś osadzona jest na dwóch łożyskach. Te miejsca kontaktu zawsze powinny być podczas montażu dobrze nasmarowane. Także końcówka osi lubi odrobinę smaru.

5 MONTAŻ KORBY
Lewa korba nakładana jest na wielowpust i dokręcana za pomocą zintegrowanego ściągacza. Znajdująca się nad nim śruba zabezpieczająca 10 mm to kontra i nie należy jej wykręcać.

 

ZĘBATKI NA WYMIANĘ

Wielu producentów oferuje obecnie zębatki typu Narrow‑Wide. Dobre doświadczenia mamy z różnymi modelami polskich firm HCC Components i Banless. Największy wybór rozmiarów oferuje jednak Sram i… polski Absolute Black.

 

 

ZĘBATKI SRAM X‑SYNC
Zębatki jedenastkowe Direct Mount dostępne są obecnie w wielkościach 26/28/30/32/34/36/38 i 40 z, cena wynosi ok. 400 zł. Zębatki do montażu na pająku dostępne są tylko w wielkościach 32/34, 36 i 38 z.

 

 

OVAL TRACTION CHAINRINGS
Absolute Black obiecuje bardziej okrągłe pedałowanie i lepszą trakcję dzięki użyciu swoich zębatek owalnych. Dostępne są w wielkościach od 26 do 48 zębów w wersji Direct Mount i od 30 do 34 zębów do pająka.

 

 

 

1 DEMONTAŻ PAJĄKA
W Sramie lewa korba przykręcona jest do osi. Korbę luzujemy za pomocą imbusa 8 mm w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Na początku śruba porusza się z trudem. Następnie korbę po prostu można wyjąć ze środka suportu. Ewentualnie pomaga lekkie uderzenie gumowym młotkiem.

 

 

2 CZYSZCZENIE
Jeśli korba była już zamontowana, należy się jej trochę pielęgnacji. Na osi, wielowpuście i powierzchniach ślizgowych często zbiera się brud. Zazwyczaj wystarczy czysta szmatka, trwalsze zabrudzenia można usunąć środkiem typu WD40. Nie zapomnijcie wyczyścić dystansów, podkładek oraz punktów kontaktu w środku suportu.

 

 

 

3 ODKRĘCANIE ZĘBATKI
Zębatki Direct Mount Srama są przykręcone z tyłu do korby trzema śrubami. Śruby można łatwo poluzować za pomocą torxa T25. Następnie bez problemu można zdjąć zębatkę.

 

 

4 NAKŁADANIE ZĘBATKI
Nowa zębatka oczywiście jest nakładana od tyłu na korbę. Właściwą pozycję wyznaczają wycięcia wielowpustu i trzy śruby. Zanim dokręcicie trzy śruby z siłą 8–9 Nm, należy je delikatnie posmarować klejem do gwintów o średniej mocy.

 

 

5 WKŁADANIE KORBY
Zanim zamontujecie korbę, należy posmarować oś i łożyska smarem wysokiej jakości, co ochroni przed wilgocią. Następnie nakładamy na oś dystanse, o ile istnieją, i wciskamy oś od strony napędu w środek suportu. Gumowym młotkiem uderzamy w korbę, aż wejdzie do końca.

 

 

6 DOKRĘCANIE KORBY
Zanim założycie lewą korbę na oś, należy posmarować wielowpust i otwór w ramieniu smarem do montażu. Następnie zakładamy lewą korbę na wielowpust, pamiętając o jej właściwym ustawieniu, i dokręcamy śrubę imbusową 8 mm z siłą od 48 do 54 Nm.

 

 

 

WSKAZÓWKI WARSZTATOWE

 

 

KORBY Z PAJĄKIEM
W korbach z pająkiem zmiana zębatek jest jeszcze łatwiejsza. Należy jedynie poluzować cztery śruby za pomocą imbusów 5 i 6 mm. W tym momencie można już zdjąć zębatkę z pająka, bez demontażu samej korby.

 

 

ZAMIANA PAJĄKA
W wielu korbach Srama można usunąć pająk i w ten sposób korbę przerobić na zębatki Direct Mount. Dzięki temu można użyć zębatek 26 i 28 zębów. Do demontażu pająka trzeba zdemontować korby.

 

 

 

ŚRUBA DO KORB
W korbach GXP należy od czasu do czasu wpuścić kroplę oleju między śrubę główną a zabezpieczającą. Bez tego śruba zabezpieczająca może się podczas demontażu poluzować i zniszczyć gwint.

 

Artykuł został opublikowany w numerze 10/2017 Magazynu Bike, wydanie elektroniczne TU

Komentarze do artykułu